Tack för svar, guld värt är det. Oljan var kanonfin och bytt för säkerhets skull. Växelhusoljan var vatten i som jag misstänkte när jag fick upp båten så den rengjorde jag två ggr och drog runt motorn oräkneliga ggr utan tändstiften i efter oljebytena. Förgasaren var rengjord och allt borstat, blåst ur med kompressor och sedan spolat i bensin. Nya tändstift hade den ju också fått. Fick igång den en halvtimme, sen så ville den inte igen. Rengjorde förgasaren igen men där var inte ett dammkorn.
Fick hjälp av en kusin som har tillgång till tunna med vatten eftersom jag kan inte långköra motorn då jag bor i lägenhet. Det fanns bara en del kvar och där satt problemet kan man ju lugnt säga. Satte skruvmejsel i skruvarna på membranet och tre av fyra skruvar hade plötsligt inga gängor.
Det visade sig att membranet satt med enbart en skruv. Loss med det, rengjort och tillbakasatt eftersom muttrarna lyckligtvis inte hade åkt in i motorn utan låg nere i kanten på insidan membranet.
Kusinen blev smått chockad när motorn gick igång och utbrast:
"Jahapp, man skulle inte underskatta 9.8 nej så var det ju. Jösses vilken kraftig motor, det är ju riktigt klös i den."
Han jämförde den med sin 20 hk.
Jag misstänker att trycket som blev i tunnan delvis beror på att jag satt här och trimmade min propeller i våras. Det ökade ju mina knop med 25 % och sänkte bränsleförbrukningen med åtminstone 30%, så det gjorde kanske sitt till där i tunnan vilket jag sa till honom där han stod med stora ögon, skratt.
Motorn gick i alla fall lyckligtvis igång och ville hoppa ur tunnan, och den gick långt bättre än när jag köpte den helt ny inför förra säsongen.
Nu ska jag bara testa den ute i fjorden, förhoppningsvis idag eftersom det ska bli riktigt fint väder. Lite nervöst när man vet att motorn strejkat men det borde inte vara några problem.
Så får jag se om jag hinner få ordning på tinor så det blir någon hummerpremiär eller ej i år här sedan, men hoppet är ju det sista som överger en tänker jag. Kanske dags att överge ekan för en bättre fiskebåt?