Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Durkslagen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Durkslagen

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja men inget roligt svar tyvärr. Gav mig inte på att riva ner VST:n själv utan lämnade in båten. Illa åtgånget av saltvatten vilket resulterat i rost och kristaller i hela bränslesystemet. Åkte på byte av bensinpumpen och rengöring av spridarna också men nu går den som den ska igen.
  2. Jag testade att pumpa med blåsan när jag var ute i somras men det gjorde ingen skillnad. Vågar man köra lite försiktigt med tryckluft på bilventilen samtidigt som dränskruven är öppen? Att riva ner VST:n får bli ett vårprojekt men jag vill gärna få bort så mycket skräp som möjligt när jag vinterkonserverar motorn. Har sett att Yamaha numera rekommenderar att man kör separat tank blandad med deras Yamalube EFI fogging oil som verkar svår att få tag på i Sverige. I manualen står det att man ska spruta in fogging oil genom luftintaget. Hur gör ni andra? Jag har tillgång till Stabil marine 360 men antar att det inte räcker att köra det + alkylatbensin sista vändan innan vintern?
  3. Ja jag åker väl på att riva ner den :-( Om du menar filtret på bilden så har jag haft loss det och rengjort. Såg fint ut från början. Bifogar loggfilen från när jag belastade motorn så kanske nån kan läsa ut nåt vettigt. Logg.xlsx
  4. Dags för en uppdatering. Jag har kollat med Yamaha och det finns ingen återkallelse på några delar på motorn. Jag läste av felkoderna med YDS och det fanns en varning om vatten i bensinen ca 2 drifttimmar innan jag tog över motorn. Troligtvis har det bildats kondens i tanken under tidigare vinterförvaringar. Dock fanns inget vatten i vattenavskiljaren när jag bytte bensinfiltret tidigare i somras. Jag bytte bensin i tanken till ny 98 med en rejäl dos STP injection cleaner enl. rekommendation från Yamahatekniker. Tömde VST:n och tryckte igenom ny bensin tills det inte kom ut någon gammal. Efter att ha hällt över den gamla bensinen i slaskdunk noterade jag en del skräp kvar i PET-flaskan. Antar att det är gammal bensin som orsakat detta då den inte tömts tidigare. Jag tog bort och blåste rent filtret efter VST:n för säkerhets skull men det såg fint ut. Efter det har motorn gått på tomgång ca 15 minuter innan jag tog ut den på en 30 min provtur. Tyvärr med samma resultat :-( Bifogar en film på hur den beter sig under belastning.
  5. Det är inget bytt på motorn sen tidigare men det ska jag kolla upp 👍
  6. Tack för svar, inte tänkt på att det finns OBD-port och inget marinan nämnt heller när jag pratat med dom. Jag har en bit dit så vill vara säker på att jag gjort allt jag kan innan jag lämnar in den men det borde ju kunna ge ett snabbt svar om inte nåt annat hjälper. Bifogar en kort film som kanske ger nån ledtråd. När det gäller byte av delar så skulle stiften och filtret ändå bytas efter säsongen, tankanslutningen tog jag loss för att göra rent silen och upptäckte då att röret hade ett veck, slang & blåsa lånade jag av grannen 🙂 Ska kolla hur man tömmer VST:n 👍 Motor.mov
  7. Jag har problem med min Yamaha F40 4-taktare från 2015 som jag precis tagit över. Den har gått strax över 20 h så i princip oanvänd. Båt & motor har fungerat felfritt tidigare. De två första turerna gick bra, 40 minuters gångtid per tillfälle, ca 5500 varv på fullgas, 23 knop och den planade utan problem med fyra i båten. Inför tredje turen tankade jag fullt, annars samma förutsättningar. Vi kör ca 10 minuter, sen händer något och motorn tappar plötsligt ork, varvtalet sjunker direkt från 5500 till runt 4000 och gången blir ojämn. Försöker att varva upp några gånger men den stannar till slut. Krypkörning hemåt strax över tomgångsvarvtal. Jag har försökt läsa på om liknande problem och har gått igenom hela bränsleförsörjningen fram till den mekaniska pumpen. Jag har även varit i kontakt med lokala marinan vid ett par tillfällen som föreslog byte av tändstift senast. Felsökning hittills: - Bytt tankanslutning då sugröret vikt sig nån gång under tidigare ägares omsorg - Bytt bensinfilter - Gjort rent tanken och fyllt på med ny bensin med Marin 360 - Testat med en annan bränsleslang & blåsa - Kollat propellern efter saker som kan ha fastnat - Bytt tändstift - Haft loss den mekaniska bensinpumpen och kollat så att den inte läcker Jag har kört flera testturer mellan de olika åtgärderna med samma resultat. När man kör kommer den aldrig över 4500 varv, planar inte och efter 2-3 minuter sjunker varvtalet ner mot 3700 och den börjar bluddra och gå ojämnt. Motorn startar annars fint och går bra på tomgång, går även att varva ordentligt i neutralläge. Jag har tagit över motorn efter en närstående som tyvärr lämnat lite gammal soppa kvar i motor och tank under vintrarna och en idé är såklart att det bildats avlagringar som satt sig nånstans på vägen. Det såg fint ut i filterkoppen men det kan såklart ha påverkat nåt annat. Funderar på att skaffa en tändningsprovare eller gnistprovare för att testa men osäker på om det ger nåt? Någon som har några idéer på vad jag kan testa mer innan jag kör in den till marinan?
  8. Jag kommer inom kort att ta över en Ryds 475 GT som står på en illa medgången 30-vagn. Enligt Ryds är båten 480cm lång och väger 300 kg + motorn som väger ca 100. Jag vill ha en 80-trailer och har möjlighet att köpa en obromsad Brenderup, 150600UB, här i närheten. Den är specad till 600 kg varav max 470 kg lastvikt. Kruxet är att max båtlängd är angiven till 470 cm. Vad tror forumsexpertisen, kommer det att funka ändå med det lilla överhäng som det eventuellt blir? Nästa storlek känns rejält överdimensionerad och kostar dessutom 10.000 mer.
×
×
  • Skapa nytt...