Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

StaffanS1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om StaffanS1

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har nu haft isär förgasaren ett snart oräkneligt antal gånger. Det har blåsts med tryckluft och sprayats rengöring i alla skrymslen och vrår. Det jag vet med mig att jag haft isär är lågfarts- och högfartsmunstyckena. Vilket menar du med tomgångsmunstycket? I övrigt har det rengjorts jordningar kontrollerats och rengjorts/fixats på något ställe men ingen skillnad från det.
  2. Denna har jag inte haft lös. Du menar alltså nippeln vart inkommande bränsleslang/rör ansluter till insugsplattan (eller vad den nu kallas på svenska)? Borde den inte gå dåligt även på högre varv eller få svårt att leverera soppa till accelerationspumpen då?
  3. Rengjordes med bad över natten i bikarbonat och ättika, därefter renblåsning med tryckluft. Kanske får prova med bromsrengöring eller liknande? Fanns inga hinder i några av kanalerna vad jag kunde se med blotta ögat åtminstone.
  4. Renoverat förgasarna själv med renoveringskit från Misab. Problemet fanns även innan renoveringen (hade en förhoppning om att det skulle lösas av denna). Tyckte mig ha rengjort allt mycket noga men kan ju såklart finnas någon hård avlagring kvar som jag inte fått bort.
  5. Hej, Har ett bekymmer jag inte kommer till rätta med, tänkte ge mig på att försöka beskriva problemet och redan vidtagna åtgärder nedan. Motor AQ130 med dubbla Solex 44, båt Nidelv 18 årsmodell 1970-nånting På tomgång går motorn endast på cylinder 1 och 2 (provat rycka tändhattarna på 3 och 4 utan att något märks). Vid gaspådrag så att accerlerationspumpen aktiveras hoppar alla cylindrar igång men går ner på två igen när man slutar pumpgasa eller sänker varvtalet under ca 2000 rpm. Likaväl om man sprayar startgas ner i förgasaren till 3an och 4an på tomgång så hoppar de två cylindrarna igång och tomgången blir jämn och fin. Kan skruva luftskruven hela vägen in (eller ut också för den delen) på förgasaren till 3an och 4an utan att det blir någon skillnad i tomgång. Bägge förgasarna är renoverade, tändspole, kondning och fördelarlock är bytt. Gnista finns på alla stift, komp ca 10 kg i samtliga cylindrar. Bränslefilter bytt ifjol vår. Börjar misstänka att det inte är tillräckligt med bränsletryck för att försörja förgasare nr2 på tomgång, men samtidigt verkar det ju finnas bränsle i förgasaren när acc-pumpen aktiveras? Finns tyvärr ingen handpump på den bränslepump som sitter på motorn så kan inte prova att tvångsmata den med bensin. Mottar gärna tips på fortsatt felsökning.
  6. Hej, Är lite intresserad av att köpa en Parad från 70-talets början, enligt säljarens uppgift och vad jag har kunnat googla mig fram till ska den vara tillverkad av fabriksplastad plywood. Är det någon som vet något om kvaliteten på dessa båtar? Vågar man köpa en 50 år gammal plastad träbåt? Hur undersöker man skrovets skick på ett vettigt sätt innan en eventuell affär? Och hur sköter man ens en sådan? Är utvändig skötsel ungefär likvärdigt den som en vanlig plastbåt kräver?
×
×
  • Skapa nytt...