Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025

Anton123

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Anton123

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ok ja det låter rimligt.👍 Ska va: honda bf50lrtd BAXe101091 1997 Snäll du, tack👍
  2. Tror jag bara hör motorn, dock hört att den varit belastad under felsökningens gång. Kan kika igen senare. jag har just köpt båten så vet inte historiken, men ja de verkar va något skyddslager i alla fall. den går ned av sig självt med manuella reglageskruven helt åtspänd, märker ingen skillnad med/utan down knappen om ja försöker hålla emot. kört biltemas transmission atf dextron 3g. Jag har testat att överfylla den och få håller sig motorn uppe i alla fall, men knapparna gör ingen påverkan.
  3. Motorn byttes av tidigare ägare. jag har försökt lufta genom påfyllningsskruven som sagt, men får ej upp trycket.
  4. Hej! Har en Honda 50 från 1997 som tilten ej funkar på. Initialt klarade den ej att trimma vid högre fart, sen några timmar senare gick de inte alls, den va då fast i upptrimmat läge. bifogar bilder med text så ni fattar vad ja menar i min text. Trimmotorn låter, så den funkar så långt. Tänkte fylla på olja och då även byta olja så tog jag ur manuella reglageskruven och tänkte kolla oringar etc men det var nog dumt för nu lyckas jag inte bygga tryck på tilten. Satte i manuella reglageskruven igen. Prövat fylla på via påfyllningsskruven, stänga den igen, pumpa upp och ned med motorn manuellt, fylla, massor med gånger om igen, ger inget. Prövade fylla upp till kanten via reservoarlocket i upptiltat läge, då går motorn inte att få ned, eltilten går ej upp eller ned. prövade fylla max via reservoarlocket i nedtiltat läge för att sakta manuellt tilta upp motorn, gav samma effekt som innan att den fastnar uppe sen när ja skruvar på locket och tiltknapprn hör inget. de enda ja kan tänka mig är att de är luft under eltilt motorn som ja ej kommer åt. får ej upp locket vid tiltkolven eller skruven vid tiltkolven, är det där jag måste fylla på eller va är det för fel? tips mottages tacksamt!
  5. Hej! Stångat mig galen på denna motor, får den inte att gå som jag vill och idéer börjar sina så söker lite stöd. Video: https://youtu.be/9GjAKnLVDtE?feature=shared Tycker den går ojämt på lägre varv, ryker och ryker för mycket och den spottar ut vad jag gissar är oförbränd soppa i avgaserna (blir svart på propeller/gruset bakom. 2takt är väl 2takt, men tycker inte den går korrekt Gissar är det för mycket som är problemet? Nedan är vad jag testat, men kan såklart missat något på nedan så om ni tycker felet bör lösas med något nedan kanske jag behöver ta det en ytterligare vända: justerat tomgång och munstycke likt manual, samt försökt efter bästa prestanda. Kompression kontrollerad jämn och hög Förgasare ultraljudstvättad Flottör inställd enligt manual Flottörnål kontrollerad Kontrollerat bränslepumpsmembran/packningar bränslefilter bytt Tändstift bytta, gnista på båda Nytt bränsle Testat ta soppa direkt ur bränsledunk Testat justera tändning men upplevde ingen skillnad oavsett håll, funderade på att testa stroboskop? Tack på förhand!
  6. Har en Yamaha 8hk 2cyl från 1980 som inte vill gå alls. Den har dålig komp på ena cylindern, tror det var ca 50 medans den andra på ca 100. Har gnista men tänder inte ens på startgas, möjligtvis 1 gång per 150 drag. Kan kompressionen orsaka detta? Känns som den borde tända/gå på en cylinder åtminstone en liten stund. Tänkte om stoppknappen fastnat men det var inte orsaken. Har försökt kolla tändningstillfället och tycker att det verkar rätt, men även där tycker jag att den borde reagera mer. Någon som har intressanta teorier? Tack och bock!
  7. Blir att försöka igen när jag fått tag på rätt munstycke för komptestaren. Tack för svar!
  8. Okej, ja växel gick i och så men alltid varit fundersam med vatten inne utanför pumphuset, men lite vatten blir de ju alltid förstås.. jag fick 130 på översta och 180 på mitten, dock med en gummikon koppling på komptestarn, så är ju inte helt säker på hur korrekt det blev. Nedersta fick jag inte dit komptestarn på alls, måste fixa rätt munstycke och skruva dit för att se. motorn går dock ok tycker ja på tomgång, men dör vid gaspådrag så ska kolla förgasarna. men 5-10% inom varandra ser nog mörkt ut, är det ojämn gång symtom man råkar ut för med för olika komp mellan cylindrarna eller? tack!
  9. Ja, ser ut som någon blivit less och tagit till alla verktyg tillgängliga…
  10. Tjena, Precis köpt en båt med en Yamaha vars växelhus ser ut som på bild. Gör detta något mer än att det ser fult ut? Menar då att det ser ut som någon brutit och svetsat så att ytan mellan växelhus/midpartiet är ojämn och inte sluter tätt. Annan fråga, hur viktigt är det med jämn kompression och hur mycket får det diffa? Gäller fyrtakt yamaha 40 Tack och bock!
×
×
  • Skapa nytt...