fjord815SSE
Medlemmar-
Innehålls Antal
44 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
6 NeutralOm fjord815SSE
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Nä finns nig inget mirakelmedel men tack för tankarna och din erfarenhet. Så fort man kommer på bena igen så är det renskrapning som gäller tror det får bli den gamla vägen
-
-
Hej har en storö31a där lacken nu har släppt ska nu renskrappa slipas och betsa impregnera m kinaolja,+balsamterpentin och sen lackas ett antal lager. Nu har en del sagt att kör med Owatrol D1D2 istället lättare och enklare att få det snyggt. Någon här som har erfarenhet av detta. Tacksam för input 🤔
-
Japp då kan man använda det också 😄
-
Okej föra ägaren körde även gröndisel men jag tankar endas blankdieseln fins inget annat på min station. Hur är det att blanda dessa hvo och blank diesel?
-
Okej har blivit varnad av att köra HVO 100 Så det fins olika tankar märker man
-
Tack för tippset hoppas båtmeken från auktoriserade verkstad har koll på detta får tömma glyckolen innan den ska ändå bytas tänkte jag Tack för varningen
-
Hej har nu mera en 5.5 ton båt storebror 31 biscaya med raka axlar fembladiga propelrar 18-20 knop drar ca 2.6 L dis När jag ska blåsa ur madkinerna så märker jag ingen större skilnad på om jag råkar glömma slå på kompressorn kliver lika snabbt upp i plan
-
Tack för svaret stämmer bra ligger på 0.6- 0.7 nu senaste resan men då med en riktigt skitig botten när vi tog upp henne. Har lite gråaktig rök vid uppstart nu ska ventilspelet och spridarna kontroleras. Kommer även att montera avgastemperaturgivare. Och som ni säger oljetrycket liger på strax över 4 på tomgång 700 men vid 1200v ligger det något högre nästan 5 enligt mina mätare
-
Hej tack för svaret Jag har kollat det med oljetrycket och det är ju samma om jag ligger på nästan på samma på 1300 v som 3000 varv går upp vid 3500 / 4000 varv då blir trycket lite mer nu ska ventilspelet och spridarna kontroleras så då hoppas jag att den inte ryker vid uppstart. Kompressorern har jag frånkopplat och jag har inte märkt någon skilnad på att få den att gå upp i planing Men ärligt talat så är det ingt trevligt att åka längre tider i dessa farter. Har även en med flybridge men det gamla skrovet så den blir lite ostabil vid höga farter. Skönt att höra att man har bra maskiner i båten 😄 och som ni säger service är viktig Tack för svaret blir nog att tuffa fram i 6-8 knop framöver 😄
-
Hej tack för svaret olje trycket ligger på samma tryck vid 1200v/m dom vid 3200v/m fördelen med mindre motorer är väl att få lite mer utrymme i motorrumet också😄 och kanske mindre bränsle åtgång nu ligger jag på ca 0,7 per distans vid 18-20 knop så blir det 2,4 per distans. Motorerna rycker lite nu vid uppstart men nu ska spridarna ut och så ska ventilespelet kontroleras.
-
Jo hade lite funderingar innan jag köpte båten att de är lite förstora motorer. Men 800 timmar på dessa är ju helt okej nu har jag kört 150 timmar och har inte upplevt några problem drar ut motorerna 1ggr varje dag som vi har vart ute. Har lite rök vid uppstart men nu ska spridarna kontroleras och ventilspelet turboagregaten har inga onormala glap. Jag kör vidare nästa säsong så får man se vad som händer 😄du har en fin båt hade tidigare fjord 815 går så fint i sjön
- 25 svar
-
- 3
-
-
Har köpt en storö31a 6ton båt med dubbla motorer kad43p. Använder int kompressorerna alls puttrar fram i 6 till 7 knopp 1200-1350 varv /min kört i år ca 170 timmar. Motorerna har 950 timmar. Trycker ut motorn ibland 3200v/m 23knop max varv 4000 v/m och 32 knop inget skoj att åka Min fråga är om man ligger i 6 knop är det skadligt för motorerna ? Vad ska man tänka på ?
-
Tack för tipset Blir nytt av kaprelmakare i Västerås han mallar och fixar bågarna så det blir samma prissom köpa färdigt kapel från SB och fixa bågarna
