Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Nbmarin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nbmarin

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Väldigt mycket högre ljud när turbon sög, antagligen så får motorn mer och lättare luft kändes som, jag vill ju gärna åka så tyst som möjligt….
  2. Hej en uppdatering här… Har gått igenom allt som ni tipsat om här o lite till, gjorde en uppgradering av databoxen i höst som skulle få motorn att orka varva mer ett trim från 160 till 190 hk, har nu återställt till original igen o då funkar det som ska förutom att den känns märkbart slöare respons på gasen än med trimmet. Dem som programmerat ska koppla in sig i motorn när vi kör för att se orsaken till den reaktionen med trimmad box, troligt att den inte klarade av att leverera bränsle/luft som några varit inne på tidigare vad nu det kan bero på, vad jag vet så är det ju samma motortyp från 130 hk till 190 hk så den borde ha kapacitet för detta? när man går från full gas och väldigt sakta släpper av och går ner några hundra varv i stöten så går motorn ojämnt med vibrationer mellan 2400 till 2000 varv, kanske normalt? den går jämt o fint när gasar på alla varvtal annars. turbotrycket ligger som max på 1,1 och maxvarvet är 3300 varv och vad jag läst så bör det ligga på knappt 4000 varv för att allt ska vara i balans, så är det inget fel på motorn och det inte går att trimma upp kraften så återstår bara att byta proppar, men vill först utesluta om det är nåt fel på motorn, spridare eller nåt annat som börjat bråka, turbon kan jag inte känna något glapp på. har även införskaffat o provat ett luftfilter från biltema som jag fick tips om här märkte ingen skillnad i maxvarvet men en jäkla skillnad på ljudet från luftsuget.
  3. Nu har jag smörja upp armen mellan turbon och klockan den löper nog som den ska nån drygcentimeter upp o ner, är ute nu i testar. den går fint upp till 2500 varv ungefär sen ser jag på motorn o hör oxå att den verkar tappa nån cylinder och ett missljud kommer inte konstant utan mer nåt plötsligt skrapande ett par gånger innan jag hinner slå av gasen, svårt att höra var det kommer ifrån men möjligen vid turbon men det är jättesvårt att konstatera. varvar jag på tomgång så hörs ingenting o den gick hur fint som helst när vi ställde in båten u höstas. den svarar o går rent o bra upp till detta varv ca 2500. hoppas nån kan komma med må bra idé här. inga felkoder.
  4. Hejsan mår det den armen mitt i bild som går ner till klockan? den går endast att röra ner några millimeter hur långt ska den gå att motionera?
  5. Tack filter är bytt, men givare har jag inte rengjort någon, är det på förfiltret du menar? Givaren för vatten i bränslet?
  6. Tackar, ska till hamnen o en stund o testa detta, enkel att hitta hoppas jag. Tack igen
  7. Hej Tacksam för hjälp här, motorn en D3 160 går fint på tomgång och låga varv, när jag sjösatte häromdagen så skulle vi ta en liten tur, den svarade bra på små gaspådrag men när den kom upp i ca 2500 varv ca 8-10 knop så börjar den slå av eller misstända o gå orent, vissa skramlande ljud hörs emellanåt oxå. på evc stod det engine electric fault service soon. luktade mer dieselrök än vanligt . gick ner på tomgång igen och det låter som det ska från motorn, stänger av en minut o startar igen, felkoden borta men när vi vänt inåt hamn igen går den precis lika dåligt när man gasar upp den. i hamn så provar jag att varva den utan växel i, då låter den och går hur fint som helst på hela varvskalan. den är nyservad med luft, olje, båda bränslefilter, o impeller. någon med bra idéer här?
×
×
  • Skapa nytt...