Gå till innehåll
lördag 15 november 2025

donaldduc

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    34
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om donaldduc

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kanske därför bulten till avtappningen på motorns värmeväxlare gick sönder ... Allt brukar ha sin förklaring. Den var helt pulvriserad. Jag byter glykolen i år i så fall.. Gissar att jag kan göra det utan att starta motorn.. DVS jag tömmer och fyller på nytt bara. Den står på land och jag har redan vinterkonserverat den.
  2. Nej, men jag tittar nästa gång jag är i båten. Båten har mest legat de sista åren, så det är ganska mycket för ägaren (som inte kan något om båtar eller motorer ) Då ligger det på mina axlar. Jag vet att dom har använt koncentrerad glykol och blandat ut själva. Vad är det som inte gillar det vanliga vattnet? Är det värmeväxlaren eller vad är det som tar stryk? Skall man byta ut det redan nu i vinter eller tror ni det är Ok att byta i vår, för första turen?
  3. Jag visste inte det. Han har bara ägt båten i en säsong och kört kanske 20 timmar. Jag såg en youtube klipp igår där jag såg ett oljebyte, så det fixar vi till våren. Tack för tipset.
  4. Så klart... Tusen tack Pär. Jag tar en bild nästa gång jag är där. Men det är nog som du säger en sugslang för oljebyte.
  5. Hjälper en bekant med hans båt och har inte skruvat så mycket dieselmotorer. Det går en slang från oljetråget (nedre delen av motorn) till en dunk (i det här fallet är det en gammal oljedunk. . Är det någon typ av vevhusventilation? På en motorn har tidigare ägare nypt ihop slangen med ett buntband.. Frågan jag ställer mig är vad syftet med slangen. Någon som vet?
  6. Står i överskriften till tråden Anodkit aluminium, Alpha One gen II, Artnr. 25-2635
  7. Köpte anodsats till mina motorer som jag alltid har gjort hos Biltema. Jag trodde bara det var en ny förpackning men skruvarna som följer med har en annan stigning på gängorna vilket gör att jag det inte kändes helt 100 att skruva in skruvarna i drevet. Jag valde att använda de medföljande skruvarna till den nedre anoden (då jag slängt de gamla), men vågade inte använda dom till resten av drevet. Dessutom har dom sparat in på packningen på anod-klumpen som sitter mot aktern. Någon som har samma erfarenhet?
  8. Så du kan du skriva tillbaka bulten (som brukar sitta där ) ovanifrån och knacka på den för att försöka driva ner tappen nedåt från styrstaget/styrarmen? Brukar du lossa styrarmen på insidan så att den är lös? MItt problem är att båten i fråga har en badplattform så jag har inte så mycket utrymme ovanifrån.
  9. Godmorgon. Öppnade upp ett "Penta" sköld för några dagar sedan som sitter på båt för att byta en packning till styrstaget/styrtappen, men har aldrig sett denna konstruktion tidigare. Någon som vet vem den riktiga tillverkaren är och kanske har tips på hur man får bort styrstaget?
  10. Wow. Du har helt rätt. Jag skall byta packning nr 7 och det är då den övre tappen som jag har problem med, Så du menar alltså att man skall få in en avdragare från ovansidan och trycka ner den övre styrtappen? Vad jag har klurat och funderat och letat utan att förstå detta.
  11. Försöker få bort gimball eller vad det heter.. Den del som rör sig på skölden. Den sitter med 4 bultar där nere men det verkar finnas en nedre styrtapp som sitter i skölden Någon som vet hur man kan få bort denna del?
  12. Det var det jag trodde. Inte min båt och jag ville inte föreslå byte av bälg etc utan att vara säker på att det inte kan komma från styrtappen. Tusen tack.
  13. Hej. Jag har fått vatten i bälgen på mitt drev. Har beställt allt för att byta detta ink nytt stödlager och tätningen. Nu undrar jag om vattnet kan komma från någon annat ställe , tex styrtappen? Jag tror inte det men jag måste ändå ställa frågan så jag inte missar något.
  14. Har två kad44 och jag har haft problem med konservering av den ena motorn. Jag trodde det var en dålig impeller så jag bytte den i år men det gjorde ingen skillnad. Den en motorn suger i sig glykol direkt när man startar motorn , medan den andra tar det säkert 30 sekunder innan den börjar suga. Är det så att det finns någon koppling som reglerar impellern eller finns det någon annat jag borde känna till? jag får en känsla att den ena motorns impeller har en fördröjd start medan den andra börjar jobba direkt. För er information så brukar jag lossa slangen på impellerhuset och sätta dit en tillfällig slang som jag låter suga direkt in i en hink.
×
×
  • Skapa nytt...