Jump to content
Sunday 29 May 2022

Merrix

Medlemmar
  • Content Count

    51
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

26 Expert

About Merrix

  • Rank
    Löjtnant

Mina båtar

  • Båtens namn
    Flipper 880 ST

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Merrix

    Lutning

    Min mekaniker fixade det. Det var trimplanen. Han gjorde bara en reset och en ny kalibrering. Allt funkar perfekt nu. Det enda frågetecken jag tar med mig i den här historien är hur automatiken kan fungera som den ska och sedan balla ur helt utan att någon rör några inställningar. men hursomhelst, allt funkar nu.
  2. Merrix

    Lutning

    Absolut, jag förstår precis, och håller med dig också faktiskt. För mig skulle den stora fördelen ha varit att jag i princip kör sista halvdistansen in till min brygga på en grusväg. Det är exakt 22 prickar i en slalombana mellan stenarna som jag gissar är bland det jävligaste vi har i Sverige. Alla här inne i min vik, oavsett skicklighet och erfarenhet har gått på någon gång, speciellt vid lågvatten och stark vind. Jag har själv med tidigare mindre båtar gått på någon gång. J-igt drygt när man har svindyra motorer med stålproppar. Ska man göra det korrekt så är det in med båten och kolla axel osv. Dvs ett j-a jobb att ta upp, transportera (båten för tung för mig att få köra den ens på 30-vagn), och sedan lägga i. För att inte tala om tiden man blir utan båt, och kostnaden. Trots detta är det en svår fråga om det är värt det, för som sagt, på den här båten, i den här prisklassen, med de här motorerna så ser allt annat än stål bara fel ut. Men nu slipper jag fundera på det. Propulse var inget för mitt ekipage. Lägg båten någon annanstans då kanske någon föreslår. Absolut. Jag har en segelklubb 10 minuter hemifrån med bil. Båtplats till priser som är mycket överkomliga. Men att ha båten vid egen brygga direkt vid tomten förhöjer värdet, nyttan och nöjet av att ha båt med väldigt mycket tycker jag. Vi kan komma hem från jobbet, se ut över havet och se att det är fint väder och bara bestämma oss spontant för att åka ut. Bär ut en väska till båten med ett par lättöl och några mackor - och tre minuter senare har vi kastat loss. Skulle nog bara använda båten hälften så ofta om jag var tvungen att åka bil till den.
  3. Merrix

    Lutning

    Först ska jag säga att säljaren på Propulse har varit otroligt hjälpsam och serviceminded. Jag tror verkligen att de har testat på upp till 300 hk, man ljuger inte rätt ut på det sättet. Skulle de veta att var och varannan av alla proppar går sönder på motorer med dessa hk, då är det ju ingen idé att försöka lura på någon propellern. Den kommer komma tillbaka i reklamation och ryktet kommer sprida sig snabbt på alla digitala plattformar, likt den här. Han lät genuint förvånad över att min ena propeller gått sönder, men sade att det hade hänt vid enstaka tillfällen tidigare också på större motorer. Hursomhelst, jag är färdig med det kapitlet, för mig är det en fråga om att jag helt enkelt inte vågar ta risken. Det är möjligt att mina Propulse-propellrar kunnat hållit i fem år utan problem, och att detta var en extrem engångshändelse. Men nu hände det mig en gång, och jag vill inte att det ska hända igen i en sämre situation. Jag var ensam i båten, ute enbart för att testa propellrarna, nära hem, lugnt väder. Hade det hänt i skarpt läge med familjen i båten, sent en kväll strax innan skymning i dåligt väder hade det ju varit allvarligare. Så det är tillbaka till stålet. Sedan har vi ju detta också...
  4. Merrix

    Lutning

    Så var Propulse-testet avklarat. Säljaren lovade att den var testad stenhårt med Verado 300 hk, och ingen har hittills lyckats köra sönder en propeller. Jag har dubbla Verado 250. Putttade ut ur min vik på tomgångsfart och märkte ingen skillnad i manövreringsförmåga i den avancerade slalombanan jag måste ta mig igenom för ty komma ut på öppet hav. Väl där hade jag spegelblankt för en gångs skull. Gasen i botten och varvstoppet slår i redan vid 30 knop. Toppar 42 med mina stålproppar. Fattade vad som hänt. Men stängde av motorerna och kollade. Ena propellern hade tappat två av fyra blad. Bara att puttra hem på en motor. Stålet redan tillbakamonterat. Rådet: glöm Propulse till 250 hk.
  5. Merrix

    Lutning

    En helt annan fråga förresten. Vet någon här något om Propulse propellrar? Skulle vilja offra lite toppfart för att kunna hålla planing i lägre farter. Frågade dem om vad de hade och de säger att de har lösningen för det med en av sina fyrbladiga propellrar med ställbar pitch. Kompositmaterial. Min ringa kompetens på området säger mig att 250 hk kräver stål. Vad säger ni?
  6. Merrix

    Lutning

    Där har vi nog förklaringen till varför systemet inte griper in för mig och Kane. Inte tillräckligt klena motorer. Vilket ju inte du heller verkar ha!
  7. Merrix

    Lutning

    Bra fråga! Ja det kan jag. När jag dockar etc så lägger jag bara ur synkroniseringen med ett knapptryck på knappen "sync", och givetvis koppar jag ur funktionen som styr bägge motorerna med ett reglage med ett knapptryck på "1-lever". Då har jag bäge motorerna helt separat styrda med varsitt reglage, och de kan köras en i fram- och en i backväxel om jag vill. Finns också en atuomatisk nedreglering av varvtal som är till för just dockning. Knapp med benämninen "Dock". Den är ganska bra faktiskt, iaf för en nybörjare som mig. Gör att motorerna bara får halva gaspådraget jmf med vad du faktiskt gör med reglaget. Helt enkelt till för att undvika onödiga övergaspådrag vid stressiga situationer vid dockning. Det ger en ett större felmarginal. Jag kan jobba med större rörelser på reglagen utan att de överreagerar med högre varvtal än jag vill. Det är såklart en smaksak om man vill ha dem eller inte, bara att välja med en knapptryckning. Men jag gillar det. I och med att man i princip behöver göra dubbla rörelsen på reglagen för att få samma effekt som utan Dock-läget så kan man lättare och snabbare göra finjusteringar. Och man slipper skämma ut sig med ett fullt gaspådrag i en stressig situation..! Håller med om att det är en väldig massa elektronik, men då är min båt ändå 5 år gammal. Antar att det finns mer finesser på en helt ny båt i den här prisklassen, och framför allt på dyrare båtar. Jag förstår dig helt och hållet om att vilja ha total manuell kontroll, men i mitt fall ser jag allt detta som ett sätt att förenkla mitt båtande. Har ingen livslång erfarenhet, utan kom in i det har gamet sent. Så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få. Sedan blir det ju såklart aldrig helt perfekt med automatiska system, men för mig är trade-offen ändå positiv. Jag behöver få ned antal moment att hålla fokus på. Räcker bra för mig med att välja hastighet, navigera, hålla koll på vågor och andra båtar. Slipper gärna jobba själv med trimplan och varvtalssynkronisering av motorer.
  8. Merrix

    Lutning

    Det låter som ditt system funkar ungefär som mitt då. Men videon är ju väldigt tydlig. De säger själva att systemet ska hjälpa till med bägge trimplanen för att komma upp i plan snabbare. Varför våra system inte gör det kan man ju undra. Kanske kickar det bara in när man har en båt som tar lång dig på sig att komma upp i plan, som verkligen reser sig med fören mot himlen..? Var förresten ute i helgen igen, och båten går bra. Väldig förbättring jmf med förr. Jag har släppt denna fråga och konstaterar att meken fixade detta genom att omkalibrera och ställa in trimplanen. Att den någon gång ibland lutar på ett för mig lite märkligt sätt tror jag man får leva med när man har ett helautomatiskt system. Kommer nog aldrig att vara perfekt. Gillar man inte automatiken får man väl köra själv, och kan kanske åstadkomma bättre resultat, men då måste man vara där och ratta själv hela tiden. Tror jag föredrar ett kanske inte helt 100% perfekt resultat, men att man slipper göra jobbet och kan ägna sin uppmärksamhet och energi åt annat.
  9. Merrix

    Lutning

    Tack igen alla för tips, råd och engagemang. Jag kunde inte motstå frestelsen att ta en kvällstur igår. Efter det horribla vädret i veckan hade vi klarblått, 2m/s och inte spegelblankt, men åtminstone väldigt måttliga vågor. Jag står fast vid vad jag sade tidigare efter den korta turen med meken. Otrolig förbättring. Det är inte längre obehagligt, och inte längre helt uppenbart att något är helt fel. Den beter sig helt normalt efter planing i alla farter, hela vägen från 20 till de knappa 45 som den toppar. Ligger fint utan trimplansautomatik och detsamma med trimplansautomatik. Och automatiken jobbar åt bägge håll omvartannat beroende på vågor och vind. Däremot får den fortfarande något spatt ibland och lutar vänster under acceleration. Men inte varje gång, inte ens en majoritet av gångerna, och inte lika mycket som förr. Jag är dock 99% säker på att detta beror på något tillbehör, dvs inte på själva skrovet. Framför allt för att det blev en märkbar förbättring efter mekens ingrepp i trimplansautmatiken. Men också pga ren logik. Tidigare lutande den vänster vid acceleration utan att trimplansautomatiken visade någon aktivering. Sedan låg den plant i marschfart med höger trimplan nedfällt. Dvs vid marshcfart skulle båten då i så fall ha lutat åt höger utan trimplansinblandning. Varför skulle en skrovskada göra att båten lutade åt olika håll under acceleration och marschgång? Det finns dock ett par andra misstänkta i dramat. Båten har ju otalig elektronik. När jag kör kan jag välja att köra bägge motorerna helt separat med varsitt reglage. Eller så kan jag köra motorerna med varsitt reglage, men med varvtalssynkning så att babord motors varvtal automatiskt synkas till att matcha styrbords motor även om jag inte lyckas får reglagen i exakt samma läge. Eller, om jag använder automatiken fullt ut, så väljer jag att kontrollera bägge motorerna med babord motors reglage. Då lämnar jag bara styrbord motors reglage i neutral, och bägge motorerna skall varva identiskt baserat på babord reglage. Det kan ju såklart vara något med denna synkning också som gör att ena motorn (vilken i så fall?) varvar mer under acceleration och lutar båten åt vänster, sedan när den synkningen fått någon sekund på sig så balanseras varvtalet (och båtens gångläge). Båten har ju Mercury Active Trim, vilket inte funkar och jag har kopplat ur det. Men när jag pratade med min lokala Mercuryverkstad om det sade han att de inte fixade det. Det var för avancerat och gjordes av någon på Mercury centralt. Han sade också att systemet var rent farligt om det var ur funktion när man har dubbelmontage. I bemärkelsen att om motorerna trimmar olika kan det ge allvarliga konsekvenser för båtens gångläge. Nu menar jag inte att det är Active Trim som spökar i mitt fall, det är avstängt, men jag menar att om olika trimvinkel på motorerna kan få båten att bete sig väldigt konstigt så måste ju olika varvtal också kunna göra det. Men jag kom inte längre igår då jag hade fru och barn i båten och de var mer intresserade av kvällssol för ankare i en vik än att jag skulle göra femtiosju accelerationstester... Vad beträffar Mente Marine, videon länkad ovan säger tydligt att det skall aktivera bägge trimplanen under acceleration för att snabbare få båten i planing. Det gör inte mitt system. Å andra sidan kanske det inte hinner med. Trots 4 ton så planar båten otroligt snabbt. Snabbare än min tidigare AMT 230 BR med en 300 hk. Den hade fler hk/kg och 10 knops högre toppfart än min Flipper. Men jag upplever att min Flipper är snabbar upp till 25 knop. Kanske pga de dubbla motorernas högre sammanlagda vridmoment och grepp och kanske också Verados kompressorer hjälper till med accelerationen. Hursomhelst, min poäng är att trimplansautomatiken kanske inte ens hinner med vid acceleration? Att ringa Mente Marine är såklart ett bra råd, och jag skall göra det nästa vecka. Snart dags för nästa tur. Lika fint väder idag. Men samma besättning med samma ovilja att göra fyrtiotvå accelerationstester..!
  10. Merrix

    Lutning

    Tack. Jag fixade min länk också.
  11. Merrix

    Lutning

    ACS Attitude Control System from Mente Marine - YouTube De säger definitivt själva att det skall gå in under acceleration och låg fart för att trycka ned fören.
  12. Merrix

    Lutning

    Intressant. Tack för det. Den lutning som nu verkar finnas kvar under acceleration är visserligen rent objektivt ett störande moment. Känns irriterande att den dyraste båten jag haft är den enda som lutat under acceleration... Å andra sidan, det är ett ännu större problem att inte veta vad det beror på. Skulle jag veta säkert att detta verkligen är trimplanen, och att de beter sig lite konstigt just under accelerationen och den hastigt uppkomna lägesförändringen av båten som då sker - då skulle jag släppa det och inte bry mig. Mente Marine säger själva i sin youtubevideo att systemet jobbar både med roll och pitch, dvs det korrigerar både lutning i axeln babord-styrbord (roll) och i axeln akter-för (pitch). Pitchen korrigeras för att snabbare få upp båten i planing, och för att kunna hålla sig i plan i en lägre hastighet än annars. Om det till exempel vore så, att när båten reser sig under acceleration och systemet vill fälla ned bägge trimplanen för att trycka ned fören och plana båten snabbare, så reagerar det ena trimplanet snabbare och skapar en lutning på båten tills det andra trimplanet hunnit ikapp - då skulle jag släppa detta och acceptera det som ett skitfel som kan hända på 5 år gammal båtelektronik. Och kanske göra ett nytt försök under nästa vinterservice att lösa det. Det skulle ju till och med inte nödvändigtvis behöva bero på ett fel i Mente Marines system, utan till och med kunna bero på att hudraulcylindern till det ena trimplanet kärvar och inte jobbar lika snabbt under motstånd som den andra. Hursomhelst, jag ska definitivt testa utan trimplan så snart jag kommer ut. Förhoppningsvis imorgon.
  13. Merrix

    Lutning

    OK, båten är hemma. Meken har kalibrerat och testat trimplanen i sjön. Han tycker båten går kanon och uppför sig helt, eller i alla fall tillräckligt, normalt. Jag provkörde den tillsammans med honom en kort sväng i måndags - bara 5-10 minuter och ett par-tre gånger upp i plan. Det var allt vi hade tid för, samt att vi var i ett fartbegränsat område strax utanför marinan. Jag säger att det är mycket bättre än förr, men fortfarande lade den sig till vänster vid acceleration två av tre gånger. Men inte lika stark lutning som förr. Det betyder ändå att problemet är inte helt löst. Vad som däremot verkar vara fixat, baserat på denna korta tur, är problemen vid marschfart. Tidigare visade Mente Marine displayen att den konstant låg med höger trimplan nedfällt för att båten skulle ligga i balans. Så är inte längre fallet. Den gick för det mesta helt utan behov av korrigering av trimplan, och det hände (som det ska vara) lika ofta att höger respektive vänster trimplan måste läggas i för att hålla jämnt gångläge. Så vad säger man om detta? Det viktigaste är väl att sannolikheten har krympt från liten till extremt liten att felet skulle bero på skrovskada (rockers/hooks) eller till och med vatten i skrovet. För under denna korta tur låg båten nu fint i vattnet vid marschfart utan trimplan. Att den fortfarande beter sig lite konstigt under acceleration (men mindre än förr) får jag antagligen leva med och kommer kanske aldrig få veta varför. Fortfarande trimplanen? Något problem med en motor eller kompressor som ger lägre effekt/vridmoment vid fullt gaspådrag under acceleration? Mercury Auto Trim? Systemet är ju ur funktion, men borde inte kunna spöka när det är avstängt. Strukturellt fel i båtens konstruktion med t.ex. bränsletankens placering som får bensinen att rinna över till vänster vid lutningen som uppsår under acceleration? (väldigt låg sannolikhet dock pga att det händer även med bara 50-100 L soppa i tanken, vilket inte borde kunna påverka en 4 tons båt så kraftigt). Har bestämt mig för att försöka skita i detta nu och njuta av båtsommaren istället. Denna korta provtur var i måndags, och sedan dess har det varit 6 grader, 22 m/s i byarna och regn - inget vidare båtväder med andra ord. Idag skiner solen, 2 m/s och det skall bli liknande i helgen. Så imorgon är planen att vi ska ut och då får jag en bättre uppfattning om hur läget är, men som sagt, vad jag har nu får jag nog leva med resten av sommaren. Har ingen lust att ta upp båten igen och börja om med nya felsökningar. Jag hoppas helt enkelt att problemet är "tillräckligt" fixat. Jag återkommer nästa vecka med en uppdatering efter helgens övningar...
  14. Merrix

    Lutning

    Vi människor är väl bara olika. Jag, och en del andra, stör oss bara på att något som inte skall luta ändå lutar. Inklusive en motorbåt i vattnet. En del gör inte det. Allt frid och fröjd.
  15. Merrix

    Lutning

    Ja så kan man ju se det. Men vad skulle du tycka om din bil lutade? Skulle du acceptera det och tänka att "min segelbåt lutar ju, så det är väl ok att min bil också lutar"? Nej. För att segelbåten ska luta, det är liksom en del av hela processen. Det är inget fel, det är så det ska vara. Men en bil ska inte luta. En motorbåt ska inte luta om lasten är jämnt fördelad, om det inte är sidvind. Gör den det är det något fel. Så det kanske inte är själva lutandet i sig man stör sig på, utan vetskapen om att det ska inte vara så, något är fel. Som i bilexemplet. Lutar din bil när du kör rakt fram på en jämn väg vet du att något är fel.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy