Jump to content
Thursday 17 June 2021

Bumsan0

Medlemmar
  • Content Count

    3
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Bumsan0

  • Rank
    Landkrabba

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Touchwood: Hej jag har testat att ta ut tändstiften och nej start motorn orkar tyvärr inte dra runt. Jorgen01: Hej., Yes batteriet är fulladdat då jag köpt en extern laddare som visar mig att batteriet är helt fulladdat. Mvh Björn
  2. Hej alla Stort tack för all er hjälp det uppskattas. Motorn startar tyvärr inte alls då startmotorn inte orkar dra igång motorn. När jag skriver att det går att snurra runt så menar jag att det går att snurra runt på vevaxeln med skiftnyckel. Det går hela vägen runt, lite trögt men det går. Faderullan: Startar inte motorn alls så kommer nog inte motorn suga upp vattnet via spolmuffen, kommer detta fungera eller finns det ett annat sätt att se över läckage inuti motorn? Själv har jag inte sett några sprickor eller dylikt samt oljan är inte mjölkig via oljestickan. Jag kommer att köpa en oljepump imorgon för att vara säker. Gellis: Tack jag kommer att se över oljan imorgon, Jag vet faktiskt inte om det var vatten i cylindrarna och hur kan jag se detta i så fall? Det fanns vatten kvar av kylvattnet då detta inte tömdes i höstas samt att det inte verkade finas glykol i detta kylvatten via dom 5 kranarna/plugg som man kan tömma. Hybro och Georg: tack för info. Jag har börjat kolla på logblock och jag har även kollat ”frost”pluggarna men jag kan inte se att dessa har släppt eller expanderat på något sätt. Jag har hört att motorn kan starta även i fall den är frostskadad och då är det lätt att se om det finns er relation mellan frost och att den inte startar. Men nu är motorn helt död så därför svårt att säga att Frysskada är det som är det mest troliga scenariot men det är den enda jag kan komma på. Annars verkstad eller ny motor helst en V8 5,7 eller 50 med 250 hästar. Någon som har en sådan liggandes 😊 tack björn
  3. Hej alla okej nu har man tabbat sig ordentligt. Jag kom precis ner till båten efter vinterförvaring av min inombordare mercruiser 5.0 alpha one för att förstå att motorn har blivit frost skadad. Jag körde med muff efter upptagningen men antagligen så öppnade sig inte thermostaten och glykolen kom aldrig in till motorn. Jag upptäckte detta nu när vanligt vatten och ej glyckol kom ut när jag testade att tömma den. Jag har tagit ut tändstiften och sprejat in anti rost samt lite olja, det går att snurra runt motorn fast det är trögt. Jag har tagit bort och testat start motorn som det inte är något fel på samt batteriet funkar felfritt. Hur kört är det, är det värt att laga eller är det bara att kasta motorn och köpa en ny begagnad samt vad är det som egentligen går sönder när vattnet expanderar under vintern ? tack för info och tips mvh björn nybörjaren
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy