Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Dagskryssaren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Dagskryssaren

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för tips, Raymarine Element ser trevlig ut. Deras HV-ekolod skulle absolut kunna ge lite mervärde, om inte annat en kul grej Undra om jag löser en installation av ekolodsgivare på akterspegeln själv eller om jag måste lämna in båten. Det lär väl märkas, känns som att det kan vara trångt att dra den genom båtens sidor men det kanske går relativt smärtfritt. Jag har en kopia av minneskortet från min Garmin 721. Osäker på om det är cmap, navionics eller nåt annat dock. Kan jag ta sjökorten från den och trycka in i SIMRAD tror ni eller måste jag köpa nya sjökort? Om jag måste köpa nya så blir prisskillnaden mellan simrad och raymarine mindre.
  2. Hej, Jag har en Flipper 640 DC och min plotter har blivit stulen, det var en Garmin 721. Touch-skärm på 7 tum och det jag använde mest var sjökort med gps+plotter, ekolod och vattentemperatur. Jag hade inga andra delar kopplade till den och jag tror inte motorinformationen var kopplad till den men jag är osäker. Jag funderar på vad jag ska sätta dit istället och det är (som så mycket annat) en djungel. Jag får plats med en 9 tums skärm och jag funderar på att slå till på det för att få lite roligare upplevelse i båten men kan även tänka mig 7 tum så länge jag vet att den nya enheten täcker hela hålet i panelen. Touch-skärm känns nästan mer som en nackdel än en fördel när det studsar lite på sjön eller om man vill peka på kartan för passagerare men jag är öppen för både ren touch, bara knappar eller kombinerat. Är det några andra funktioner som jag inte hade i min garmin 721 och som ni andra tycker är värdefulla i en daycruiser runt 6,5m så tar jag gärna emot tips! Har kikat lite och funderar på SIMRAD Cruise 9" då den verkar prisvärd och givare för ekolod ingår. Däremot sitter garmin-givaren kvar på båten så köper jag en Garmin-enhet så kanske jag kan återanvända gamla givaren (?) Ser också flera modeller från Garmin, Lowrance och Raymarine. Kanske jag kan köpa en på black friday-rea eller båtmässan för att spara lite pengar när det är kampanjer eller när nya generationer av enheterna släpps?
  3. Det vet jag tyvärr inte och tänkte inte på att kolla hur minussladdarna är dragna. Men om de är ihopkopplade så känns det lite tydligare även i min bok. Jag får kolla hur det är draget nästa gång jag är i båten! Tack för tipset.
  4. Tack för svar och tips! Dagens felsökning gjorde mig klokare. Den korta historien: Det är batteriet som är dött. Den längre historien: När jag köpte båten förra året så bad jag att få ett separat underhållsbatteri (förbrukarbatteri). Mot slutet av förra säsongen hade jag ett problem med att plottern stängde av sig lite då och då (ibland flera gånger på en timme). Efter lång felsökning hittade jag att minuspolen på det nya underhållsbatteriet inte satt åtskruvad ordentligt så rörkabelskon hade inte konstant kontakt med batteriet och därför stängdes plottern av då och då. När jag skruvade åt denna minuspol så fungerade plottern perfekt igen. Båten har en ordinarie plats för batteri och sen har jag då ett nytt underhållsbatteri på extraplatsen och det är tydligt vilket som är ett extrabatteri då den tar plats från akterstuven. Det jag märkte idag var att motorn är kopplad till det nya batteriet, det som sitter på "extraplatsen" i båten och det batteri som förra året gav mig problem med plottern vid körning. Jag var helt övertygad om att det var underhållsbatteriet men idag märkte jag alltså att det var tvärtom. Så när jag laddade underhållsbatteriet för några dagar sedan så laddade jag alltså startbatteriet. Idag när jag mätte över strömbrytarna så insåg jag att underhållsströmmen använder båtens "ursprungliga" batteri, det som sitter på förstaplatsen. Och det batteriet var tvärdött Det visade ca 1,4 volt när jag mätte direkt på batteriet. Batteriet verkar vara rätt trött och jag gissar att det är 6 år gammalt då båten är 6 år gammal men jag är inte säker eftersom jag köpte båten förra sommaren. Jag ska försöka ladda det men jag gör nog bäst i att åka till Biltema och köpa ett nytt batteri helt enkelt. Det är dock en sak jag inte förstår och även om det inte är så viktigt hade det varit intressant om det finns ett svar. Jag är helt säker på att det äldre batteriet satt på båtens "originalplats" och det nya batteriet satt på "extraplatsen" även förra året - och så är det fortfarande. Jag gissar att servicefirman som hade båten nu i vintras inte har flyttat kablarna så att motorn går på extraplatsen. Det betyder i så fall att jag redan förra året hade motorn på extraplatsen och underhåll på originalplatsen. Men jag hade som sagt ett problem med att plottern (som går på underhållet) stängde av sig då och då, mer mot slutet av säsongen. När jag då skruvade åt kabelskon på batteriet som sitter på extraplatsen så fungerade den felfritt igen. Förra säsongen var jag helt övertygad om att jag skruvade åt minuspolen på just underhållsbatteriet - men nu är jag inte lika säker. Kan jag haft problem med att plottern stängde av sig då och då fast det var "glappkontakt" på minuspolen på startbatteriet? Det kanske är svårt att svara på utan mer info men jag chansar och frågar i alla fall.
  5. Hej! Troligen en nybörjarfråga så alla tips välkomnas men grundläggande ellära har jag (någorlunda) koll på och jag har en multimeter (från Biltema såklart! Jag köpte min första båt förra sommaren (Flipper 640 DC från 2016) och har haft den förvarad varmt inomhus i vinter inklusive underhållsladdning av batterier. Jag har två batterier, start- och underhåll. Underhållsbatteriet köptes nytt förra året och fungerade felfritt förra säsongen. Jag sjösatte i början av maj och då fungerade all el felfritt och vi var ute typ 4 timmar. Sen var det dåligt väder i typ 3 veckor och när jag kom tillbaka till båten så fungerade inget på underhållsbatteriet - inte gps/plotter, inte trimplan, inte lanternor, inte "cigguttagen" och inte heller lanternor, LED-lampor eller vindrutetorkare. Motorn startar bra (separat batteri). Jag är helt säker på att jag stängde av huvudströmbrytaren till både start- och underhållsbatteri. Det har inte regnat in eller så i båten. Detta har jag testat/konstaterat: * Jag har tagit hem och laddat underhållsbatteriet fullt. När jag laddade så visade laddaren att det var "halvfullt" (inte tomt). * Jag har mätt spänningen över plus och minuspol på underhållsbatteriet: 12,82 V * Jag har lossat och återigen skruvat åt kabelskor och sladdarna mot batteriet, jag har även mätt mellan "rörkabelskorna" på sladdarna som går från underhållsbatteriet, även där har jag 12,82 V. Sladdarna har alltså kontakt med batteriet. * Startbatteriet fungerar felfritt, motorn startar fint och jag var ute på en tur i några timmar utan problem. * Jag har försökt mäta spänning i cigguttag och i "elhärvan" bakom gps/plotter vid förarplatsen - jag hittar ingen spänning mellan plus/minus alls där. * Inga "apparater" på underhållsslingan fungerar, de gör inte ens försök att starta. Inte LED-lampor, inte lanternor osv. * Inget på underhållsslingan fungerar heller när motorn är igång, varken på tomgång eller när jag kör båten. * Inga av automatsäkringarna känns som de löst ut men jag har bara försökt "trycka" på alla, jag har inte öppnat säkringspanelen (ännu). * Jag hittade två sladdar i en rund inspektionslucka på babord sida, ganska långt ner vid passagerarens knän ungefär. Jag mätte spänning mellan dessa men hittar ingen spänning. Bifogar bild på denna. Misstankar från min sida: * Båten har stått ute i 3 veckor med regn och rusk, dessutom relativt kallt väder i början av maj. Kan fukt/kyla gjort att någon kontakt ärjat eller så? * Kan någon huvudkontakt ha "skakat loss"? Konstigt att det inte skedde under körning utan mellan att jag stängde av all ström, väntade i 3 veckor och sen kom tillbaka till båten. Frågor: 1. Vet någon om det finns fler "inspektionsluckor" i Flipper 640 DC där jag kan mäta hur långt jag har spänning? 2. Hur kan jag enklast koppla bort onödiga prylar för att se om det är något problem (typ kortslutning?) i någon apparat. Jag skulle t ex kunna koppla bort trimplanen och plottern för att se om jag får igång lanternorna. 3. Jag tänker att nästa steg är att öppna upp säkringspanelen och mäta spänning runt huvudströmbrytaren för att se om den släpper igenom som den ska när den är vriden till läget "ON", låter det bra? Andra tips när jag ändå är och mäter säkringarna? Jag har 13 st A4-ark med elscheman men de säger mig inte så mycket
  6. Intressant var ordet. Jag har också kikat på dessa modeller men primärt Bellan mot Flipper 640 DC som jag tycker känns modernare än Yamarinen just runt årsmodell 2014-2015. Vi har landat i att köpa en begagnad Flipper 640 DC även om begagnatmarknaden är dyr. Gällande bowrider har vi resonerat som TS att förruffen kommer användas primärt för att låta barnen fly solen och vila under fördäcket mitt på dagarna snarare än övernattning. Kapellet i all ära men i vårt fall tror vi att två olika typer av zoner på båten (en öppen och en stängd) skapar mervärde för oss även på dagarna. Men vi får väl se och med det sagt tycker vi att bowrider ser finfina ut också! Förruffen lär bli tokigt varm men det är det även i sittbrunnen när solen är stark.
  7. 2. Tack! Jag kollar med Flipper Marin. 3. Toppen. Jag har ingen stereo i båten, ingen kyl och inga andra stora förbrukare så jag kör på ett batteri tills det blir ett problem. Jag vet inte om USB-uttag finns. Jag hittade en tråd här på forumet om att en ägare till en Flipper 640 DC från 2017 pekade på att det stod 2 USB-uttag i specen men han hittade inget när han letade och fick inget svar på sin fråga om jag minns rätt. 4. Haha, det är elcentralen jag pratar om uppenbarligen Tack! Tycker den sitter lite väl nära golvet i sittbrunnen men det kanske är vettigt. Jag hade gissat att elcentralen satt långt bak i nåt stuvfack, undangömd och svåråtkomlig men det är säkert dumt av en massa andra skäl. Tack för info! Jag kollar på powerbanks och köper med mig en adapter till 12v-uttaget som jag åtminstone vågar ha ikopplad när motorn är igång.
  8. Hej! Ny på forumet och vi står inför köp av vår första båt, en Flipper 640 DC från 2016. Vi har kollat rejält på olika båtar, modeller, märken och årgångar men landat i att detta blir en sweet spot för vår användning och vår introduktion till livet på det böljande blå. Vi är fem i familjen, tre barn på 0, 3 och 5 år. Vi förstår att det blir trångt att övernatta i båten men det är inte vårt primära fokus och de få gånger vi gör det är vi övertygade att det går helt OK för vår familj. Jag har ett gäng frågor och hoppas att detta är rätt ställe att fråga dem på. 1) Vi har kollat på båten och den är i fint skick. Vissa småskador men inget stort och säljaren (privat) har skött båten bra med årlig service och varmförvaring hos samma varv varje år. Inga försäkringsskador. Motorn (Mercury 150hk) har gått ca 190h och har servats av auktoriserat Mercuryvarv varje år. Är det något speciellt med den här modellen/årgången som jag borde fråga extra om? 2) Båten kommer utan hamnkapell och har stått med körkapell under sommarsäsongen. Körkapellet är väl underhållet och jag ser inga problem att det är jobbigare att fälla upp än ett hamnkapell när vi ligger i land. Min rädsla är att sommarsolen biter onödigt på kapellet när vi inte använder båten och att det då behöver bytas ut tidigare än om vi haft ett hamnkapell. Ett hamnkapell kostar såklart en slant det också så det kanske är billigare/enklare att bara ha körkapellet och räkna med lite högre kostnad för att serva och till slut byta ut det än att underhålla två kapell? Var köper jag hamn- respektive körkapell och vad kostar det mellan tummen och pekfingret? 3) Båten har bara ett batteri och jag vet inte om det finns några USB-portar alls (?) Hur laddar jag en iPad, telefon eller kanske till och med en laptop? Det kanske är så att jag helt enkelt gör det innan vi åker och kanske tar med en powerbank för nödladdning (?) Att köpa till ett extra batteri kostar ca 9k vad jag förstår. Är det att rekommendera? 4) Jag glömde fråga säljaren om sak i sittbrunnen. Mot akterstuven på babord sida finns det ett fläktgaller? med nån ratt? Se t ex denna bild: https://cdn1.theglobesailor.com/doc/boat/model/4547/photo/flipper-640-dc_4654_max.jpg. Vad är det för nåt? Har det nåt med kylen att göra? Båten saknar kyl men den där prylen är där. Det lär bli fler frågor men jag kan väl börja här
×
×
  • Skapa nytt...