Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

katarina_bodin80

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om katarina_bodin80

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Marina M17 Daycruiser Deluxe

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

Information

IMG_20200404_133155.thumb.jpg.26dadec7dead8d01796b5e4076a5d24c.jpgEn Engelsk båt från MARINA BOATS LTD, tillverkad någon gång på 70-talet (båtmotorn är troligen från 1972 och båtkärran är från 1976).

Söker man efter båten på internet gör man bäst i att söka på Marina 16 GT som är betydligt vanligare och snarlik denna.

 

Båten köptes av min farfar på 80-talet och han använde den mestadels för att åka ut på havet och dyka. Tyvärr blev han sjuk och båten blev stående mer än vad han tänkt sig. Min pappa ärvde båten på 90-talet, men har enbart använt den enstaka tillfällen. Jag köpte den av honom i mars 2020 och har börjat renovera den.IMG_20200409_130153.thumb.jpg.15ce7e93b6a7dcc875c06882d9877893.jpgIMG_20200409_130133.thumb.jpg.910e35b540dacbb81efc591994036fcb.jpg

* Det första vi gjorde var att ta ner alla mahogny-skivor i båten, slipa ner dem och lacka om dem. Detta inkluderar även ett stort golv.

 

* Nästa steg var att kolla över motorn, en gammal Penta Archimedes 25 hk med dubbla förgasare (den lilla bensinpumpen). I dagsläget sprutar vatten ut vid tändstiften, så den är inte helt i drift ännu. Just nu avvaktar vi mildare väder för att kunna testköra motorn i en tunna med vatten, för att se om vi lyckats få bort det salt som torkat och täppt till utgångshålen - de som gör att vi kan se att vatten kommer till motorn, att det cirkulerar och slutligen att vattnet kommer ut igen.


* I väntan på att få ordning på motorn har jag, med hjälp av min sambo, plockat ur båtens 4 rutor + 1 toppvindruta och lämnat in dessa till glasmästare för att få dem utbytta. Tyvärr är aluminum-ramarna runt rutorna oxiderade, men har beslutat mig för att behålla dem tills vidare då det är en stor kostnad att även byta ramarna. Jag lämnade in dem till glasmästaren i mitten/slutet av maj-20 och i slutet av januari -21 fick jag äntligen fått en offert som jag har tagit beslut om idag den 7/2-21.

 

* Då båten aldrig legat vid brygga utan endast varit ute på dags- eller kvällsutflykter behöver jag ser över fästanordningar. Har hittills förstärkt fästpunkter (vid muttrarna på insidan av båten) för reling och knap på båten.

 

* Invändigt har jag även skurit till masonitskivor som ska täcka hålen i bänkarna (stuvfacken) inuti båten. Detta gör att det känns tryggare att lägga på sitt-dynorna och möjliggör att vi kan sitta inne i båten.
Hade önskat att jag även hade den skiva som kan läggas mellan bänkarna (samt kan används som bord) hade funnits kvar till båten (om den nu någon gång funnits), så hade vi kunnat åka ut och sova över i båten med delar av familjen.

 

* Innan midsommar har jag tänkt att jag även ska täta några sprickor som är i botten på båten. Jag har gjort bedömningen att de träreglar som blivit utsatta för fukt bör ha torkat ut tillräckligt för att täcka igen. Tänker att jag använder mig av glasfiberväv och epoxi. Det är inga krav på att det ska vara jämt och fint på dessa ställen, så det borde gå ganska snabbt att åtgärda.

 

 

×
×
  • Skapa nytt...