Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Marinermannen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Marinermannen

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack till alla som engagerat sig! Moderator kan stänga tråden.
  2. Om du tittar högre upp så ser du att jag svarat att motorn provkörts i sjön, ytterligare lite högre upp att den provkörts med växeln i. Jag vet inte hur det skulle kunna misstolkas......
  3. Vad är problemet, vill du inte förstå eller tramsar du bara? Båten ligger på trailer och sjösätts vid provkörning. Ska jag rita en bild åt dig så att du förstår hur det fungerar?
  4. Båten ligger på trailer så det är inte det som är felet.
  5. Strålande, tack för input! Jag ska testa och se om det kan vara det som är felet.
  6. När jag skruvade gamla volvos för länge sedan vred man fördelaren för att hitta rätt tändläge. Stod den fel varvade inte motorn, ofta med misständning som följd dock. Hur funkar det med brytarlösa system och cdi? Vet inte vad som skulle ha kunnat förorsaka tändfel men skulle det kunna vara det? Vet att förra ägaren hade motorn inne på service för att den inte startade och då visade det sig vara dödarknappen i handtaget. Men om det är något sådant som spökar borde väl inte ge dom här problemen?
  7. Går jämt och fint men varvar inte ur. Direkt från start, dvs både kall och varm. Ingen skillnad om jag pumpar blåsan, den är stenhård.Tycker nig dock kunna uppfatta en liten och kort förändring i varvtalet genom att justera på ställskruven/choken vid pådragen men den är så lite så knappt märkbar.
  8. Sorry, menade bar.. Kan inte hitta någonstans vad dom hör motorerna ska ligga på men 7 bar torde vara runt 100 psi väl?
  9. Ja det kanske är strul i förgasaren trots allt. Dock surt att renovera den för en femhundring om så inte är fallet... Men är felinställd tändning troligare än problem med cdi tex?
  10. Hej, Jag har en Mariner 6 hk från 89 som inte vill gå på höga varv. Först när jag köpte den tänkte jag att den värmenöp då strålen inte var så stark som på de nya motorer jag är van vid. Nu har jag bytt pumphus och impeller samt blåst kylkanalerna så det torde inte vara problemet. Det satt fel stift så dessa har jag bytt. Förgasaren är rengjord och väggen från tanken och upp till fuggen är kollad att det flödar och inte tar tjuvluft. Komp är lika på båda cylindrar, 6,9 psi. Vet inte vad som ska vara men det känns inte helt tokigt. Har fått som tips att renovera förgasaren eftersom det ska vara ett känt fel på dessa Mercury/Mariner men jag tyckte packningar och membran såg fräsch ut så det är säkert bytt någon gång nyligen. Jag kan inte komma på att det kan vara något annat än tändningsfel eller dåligt komp i vevhuset. Jag har gnista men jag vet ju inte om det är bra nog att gnista under komp eller om den tänder rätt. Bör jag trots allt renovera förgasaren först? Startar lätt och går bra på tomgång.
×
×
  • Skapa nytt...