

SjAM
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm SjAM
-
Placering
Kadett
-
Hej och tack för input. Glömde säga en annan anledning till dc-dc laddaren är just att den är isolerad. Jag vill alltså inte dela minus mellan bankerna. Har tidigare fått störningar på ekolodet när elmotorn varit igång när de varit kopplade på samma batteri och jag vet andra som haft precis samma fel. Behöver inte argumentera om det här utan jag vill ha dom helt separerade helt enkelt. "Möjligen kan du ha nytta av att kunna styra den till/från som ett relä via plinten, men den möjligheten har du inte ritat in." - Kan du utveckla det mer? Jag förstår inte riktigt. Jag den är ju ritad från plinten/plintarna?
-
Hej! 1. Jasså, så det kan fungera fint ifall solpaneler kommer ladda samtidigt som landströmsladdaren? Jag fick rådet av en vän att enbart ladda via en källa under samma tid då det skulle bli olika spänningar som batteriet får svårt att hantera. Något sånt? Frågar därför jag är osäker själv. Men då kanske dessa kan kopplas direkt mot plus samt minusplinten istället? 2. Anledningen till valet av tr-smart är för att kunna ställa in en specifik spänning till batteri nr 2. Eller menar du att eftersom jag redan justerar spänningen från mppt samt min landatrömsladdare så behövs inte tr-smart? En annan anledning är att i framtiden kommer jag antagligen använda prylarna i husbil/campingbil och vill då kunna använda den mellan startbatteriet och LFP-förbrukning. Fick den för ett bra pris så jag slog till.
-
Tycker själv att det är högst oproffesionellt kopplingsschema men tack hehe, tanken var att det ska göra det lätt att förstå hur jag tänkt. Det är endast urklippta bilder som jag använder i verktyget draw.io
- 7 svar
-
- 2
-
-
SjAM började följa Mercury 50hk 2-takt dubbla förgasar problem!, Kopplingsschema separata batteribankar, Skrov Smögen 45 och och 1 annan
-
Hej! Har införskaffat mig två lifepo4 batterier samt en solpanel till båten och har funderingar angående avsäkring och brytare om vad dessa placeras bäst. Jag vill inte blanda in blybatteriet till startmotorn och motorns laddning till detta systemet då båtens generator är väldigt klen och väljer därmed en laddningskälla från 230V landström samt solpanel (även om solpanelen är väldigt klen). Jag vill även kunna separera LFP batteribankarna då jag vill ha elmotorns förbrukning för sig (vill inte riskera störningar till ekolod). Jag vill även kunna ladda båda batterierna från min landströmsladdare efter varandra med hjälp av en DC-DC laddare som i min teori skickar vidare strömmen till batteri 2 när batteri 1 är fullt. Har jag förstått det hela rätt så ska jag inte ladda med solceller och väggladdning samtidigt och vill därmed ha en batteri/laddningsfrånskiljare? Undrar samtidigt om det är något som säger att jag måste koppla direkt mot batteriets pluspol eller om jag kan koppla in det mesta på en plusplint istället som på bilden nedan? Säkringar på bilden har brytarfunktion. Vad har jag glömt? Skulle nedanstående schema fungera eller vad bör jag ändra på eller utesluta? // SjAM
-
Hej! Postade i en tidigare tråd vars skapare hade tänkt att renovera en Smögen 45 men fick inte jättemycket svar som hjälpte mig vidare. Jag är en redig nybörjare när det gäller båtar så ursäkta mig om jag anger fel ord på fel plats. Jag har en Smögen 45 (ganska så säker). Det har gått hål i kölen/skrovet efter jag lagt till på diverse sten och sandstränder flertalet gånger förra sommaren (ifall någon undrar så bor jag inte ibland bryggor och klippor) och nu planerar jag att laga båten. Är det någon form av flytskum i dessa modellerna och hur tar man reda på det ifall man inte vet? Man måste ju då på något sätt ta upp ett hål i durken om jag fattat det rätt? Ifall den inte har något skum så ger jag mig bara fan på att torka båten inomhus så att jag sedan kan slipa och plasta den. Är det flytskum är jag rädd för att det aldrig blir torrt ifall den blivit blöt. Mvh
-
Tack iaf för engagemanget!
-
Jadu, som du ser på bilden så bor jag inte i skärgården bland bryggor och klippor.. Antar att man lär sig vara mer försiktig kommande sommaren!
-
Hej! Drar upp den här tråden igen istället för att skapa en ny. Jag är en redig nybörjare när det gäller båtar så ursäkta mig om jag anger fel ord på fel plats. Jag har en Smögen 45 alternativt Koster 46, osäker på vilken. Det har gått hål i kölen/skrovet efter jag kört upp på land massa gånger förra sommaren, nu planerar jag att laga den. Min allra första fråga: Är det flytskum i dessa modellerna och hur tar man reda på det ifall man inte vet? Man måste ju då på något sätt ta upp ett hål i durken om jag fattat det rätt? Någon som vet? Annars ger jag mig bara fan på att torka båten inomhus ifall den inte har flytskum så att jag sedan kan slipa och plasta den. ÄR det flytskum är jag rädd för att det aldrig blir torrt ifall den blivit blöt. .. Mvh
-
Hej! Jag söker en propeller till min gamla Mercury 7,5hk från 1977. Vad jag kan se så tillverkas inte orginal propellern längre (2 blad). Det är 8 splines och måtten på den är den 109mm från centrum till bladets slut. Enligt mina beräkningar bör jag ha en propeller runt 8 1/2 tum. Pitch och stigning har jag inte en susning om. Är det någon som vet vart jag kan få tag i en propeller för en billig peng då jag inte vill lägga alldeles för mycket på den gamla arbetshästen. Den är rätt sliten. Har letat och sökt men finner ingenting vettigt, jag kanske helt enkelt gör fel?
-
Tusen tack för svar, ska kolla upp så fort jag har tillgång till båten angående frilägesgasen! Jättefint, kan du möjligtvis länka något av inlägget du skrivit spaltmeter av angående inställning blandskruv då jag inte hittar något om hur det ska ställas in då det är dubbla förgasare eftersom jag schabbla till det? Ska det skruvas likadant på båda skruvarna när man ställer in eller bara en?
-
Hej, har sökt och letat men ej funnit någon hjälp, kanske allt för uppenbart för många? Kan börja med att säga att min erfarenhet av motorer är i höjd med moppeåldern samt en enklare gammal Mercury 2-takt 7,5hk. Så väldigt begränsad. Min käre far fick tag på en gammal utombordare för en billig peng utan att prova den på plats. Enligt verkstaden den var servad på tidigare på annan ort och skulle fungera utan problem. Det hela handlar om en Mercury 50 2-takt med 4-cylindrar och dubbla förgasare från kanske 1985? Svårt att hitta någon info om när den är tillverkad men här är ett serienr: 9390918. Första problemet var att det läckte ur flottörhuset på övre förgasaren när vi pumpade in bensin, vi fick de tätt med ny packning och passade samtidigt på att rengöra förgasaren så gott vi kunde med bensin och tryckluft (utan att skruva på några skruvar) efter mycket om och men. När vi väl fick igång motorn med riggen i tunna vatten rök det som attsingen och motorn varvade en hel del. Jag var även tvungen att röra den svarta sammankopplingen mellan förgasarna för att få igång motorn så den gick upp i varv, (gasade på tomgång) hittade ingen vajer eller liknande från båten att gasa vid tomgång (Måste ju finnas där) OBS, båten är på annan ort än där jag bor så jag har bara tillgång till den på helger. Som sagt, två stycken helt bortsprungna nya båtägare. Jag beslutade mig att skruva på det jag trodde va tomgångsskruven. Jag skruvade fram och tillbaka på båda två förgasarna men nu är jag väldigt osäker på om det är tomgångsskruven jag skruvat på för det känns inte som om det händer något speciellt? Hur det hänger det egentligen ihop med två förgasare med synkning till 4a cylindrar, samt vet jag inte vad ursprungsläge var för skruvarna på båda förgasarna. (Korkat, jag vet). Hur gör jag? Vilken är tomgångsskruven? Är detta kanske helt enkelt för mycket för oss och bör lämna in till verkstad eller finns det någon tumregel vid tomgång vid båtmotorer att ta åt sig vid skruvande med dubbla förgasare? Nedan är bild på skruven jag justerade på båda förgasarna.