Hej,
Jag måste bara få prata av mig då jag precis köpt en Askeladden 565 Wasper -05 med en Mercury F115 EFI 4-takt -05 med stålpropeller som jag såg på Blocket i måndags och köpte den osedd (sjukt många som ringde på denna annons, enligt båtmäklaren:)). Passade precis in mina båtplaner och ska hämta den på fredag i nästa vecka i Hunnebo (50 mils enkel resa). Båten har tydligen haft en ägare sedan ny och den har 95 gångtimmar på mätaren! Stora servicen på motorn genomfördes för 1 vecka sedan. Kanske någon känner till denna båt? Var dock tvungen att köpa till en båttrailer, blev en Brenderup 201300B.
Min ursprungliga plan var annars att köpa en Uttern S55/S56 Exclusive men jag tyckte att 565 Wasper var så jäkla snygg och namnet kan man inte annat än gilla. Nu kommer säkert en del tycka att motorn är liten men efter lite Googlande (norskt forum) ska den ändå göra runt 38-40 knop med en 115 Optimax vilket räcker gott och väl, dock har jag en 115 4-takt (väger endast 5 kg mer än 115 Optimax).
Båten kommer att användas till transport till och från ön av gäster samt att leka lite med typ. vattenskidor (jag har läst om 2-takt kontra 4-takt) samt att åka runt i närområdet och fiska.
Anledning av min upphetsning är att jag under i princip alla år vi har haft vårt sommarställe (20 år) har velat köpa en bra och fin båt som jag kan ha i vårt båthus i Sankt Annas skärgård (Östergötland). Vi har en arbetsbåts - Uttern 6200AC samt några småbåtar och en Terhi 6020 som just nu ligger på land. Så varje år har jag kollat på båt men det har aldrig blivit av men nu vad det dags efter nästan 20 år:).
En sak jag undrar över om det är en ovanlig båt? finns ganska lite information om den och väldigt få på Blocket.
Kommentera gärna vad ni tycker, jag tar inte illa upp.
Mvh,
Joakim