Jump to content
Friday 01 March 2024

Fredrik844

Medlemmar
  • Content Count

    26
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Fredrik844

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lägger till bilderna i annat format här ifall de andra inte går att öppna 🙂
  2. Nej, jag förstår inte heller rekommendationen så det är därför jag känner att jag behöver ta in lite "second opinions" 🙂 Det finns mig veterligen ingen timmätare på den här motorn som är från 1998 (varken på instrumentpanelen eller på själva motorn) så hur kan man avgöra hur långt den gått? Här är ett par bilder på hur det ser ut - ja, det känns onekligen trångt och som ett stort projekt att sätta i och ur den (har fått ett estimat på ca 2 arbetsdagar att ta ur och sätta tillbaka)... IMG_7032.HEIC IMG_7038.HEIC IMG_7039.HEIC
  3. Ok, tack igen för svar. Det är marinan som rekommenderar att motorn lyfts ur och gås igenom av ett annat varv som är mer kunniga på Yanmar-motorer. Ska försöka få dem att se över de åtgärder du rekommenderar först då 🙂 OM det ändå landar i att motorn ska upp - ser du något mervärde i att man kan passa på åtgärda fler saker med den då som en investering för framtiden?
  4. Stort tack för bra & utförligt svar Ingemar! Jag är själv väldigt okunnig ang. motorer så är väldigt beroende av marinan, som byter impeller, glykol, oljefilter, bränslefilter och olja varje år. Har fakturerat för "15W-40 Diesel Heavy duty" - är det korrekt olja? Det låter ju på ditt svar som att de problem som nu identifierats absolut kan lösas utan att motorn plockas ur och i igen, eller hur? Får jag fråga vad du anser om rekommendationen/åtgärden att skicka iväg motorn på en "översyn"? (dvs. finns det tillräckligt med åtgärder man kan/bör göra med den när den är upplockad som förbättrar livslängden på motorn till den grad att det kan vara värt det?) Tack igen!
  5. Tack för svar! Märkligt - filmklippen ska vara publika, men jag lägger till det med ljudet här + bilden. /Fredrik Ev._nytt_ljud_under_gång_(ca._7_knop)_mindre.mov
  6. Hej! Jag har en Nimbus 310 Coupé från 1998 med en Yanmar 4lh-ste. Turbo bytt för ett par år sedan. Motorn är alltså 25 år men har ändå gått relativt lite då den under ca. 8 års tid legat mycket (i princip endast) vid brygga. I slutet av sommaren när vi åkte tillbaka till vår båtplats och körde i ca. 10 knop så varnade helt plötsligt oljemätaren med ljud (“lube oil pressure”) och, vad jag minns, gick mätaren ner en del. Vi stängde direkt av motorn, startade upp efter en liten stund och gick upp till ca. 5-9 knop. Ingen varning då längre på oljemätaren, den gick upp till och låg kvar på grön (dock precis där grönt börjar) men efter en liten stund (när vi var ca. 10 min från vår båtplats) så tyckte vi att motorn lät lite annorlunda (hör video på länk nedan). Förutom det vanliga motorljudet tycker vi att det hörs ett ljusare, rytmiskt ljud (nästan lite som ett ånglok, fast ljusare) - det hörs bäst när luckan är stängd (se video här) men vi hade svårt att höra det när vi gick ner i 3-5 knop och det låter inte alls när vi testar på tomgång (se video här). I samband med att oljevarningen kom så noterade jag även att vattentemp (se bild, längst till höger) var precis i gränslandet mellan grönt/rött (och även strax över på rött). Det kan i och för sig varit så tidigare men kan inte minnas att den varit så hög. När vi gick ner i hastighet till 5 knop så sjönk även tempen. Nu till mina två frågor: 1. Finns det någon vänlig själ som kan försöka sig på en gissning om något är fel med motorn och vad det ev. kan vara? När det kommer till vattentemp., kan det vara så att kylvattenslang till maskin är något igengrodd av havstulpaner etc.? (vi brukar inte stänga av sjövattenintagen men har förstått att vi bör göra det framöver) 2. Vi har fått rådet att i vinter låta lyfta ur motorn och ta den till en marina som är specialiserad på Yanmar för att göra en översyn, rengöra värmeväxlare etc. Ev. kan hög temperatur och tex. dålig pump innebära att det blir lågt tryck. Hur rimlig tycker ni att den åtgärden låter? Ursäkta för långt inlägg men det är stora kostnader på spel så finns det någon vänlig själ som orkar ta sig igenom detta och återkoppla är jag evigt tacksam :-) /Fredrik
  7. Vad fantastiskt snällt av dig!! 🙏 Stort tack - fick den på mailen 👌
  8. Wow - så det finns en sådan manual alltså! Finns det någon som helst möjlighet att du hade kunnat tänka dig låna ut den till mig en dag så jag kan kopiera-/fota av den? Står givetvis för porto fram-/tillbaka och kan givetvis Swisha lite extra för besväret i så fall 🙂Om du har lust får du gärna kontakta mig på livendahl@gmail.com eller 0721-79 22 90. Förstår om du inte orkar, men vill du så hade det varit hemskt uppskattat 🙂 /Fredrik
  9. Tack - tänkte mest om någon visste innan jag demonterar hela instrumentpanelen, ratten osv 🙂
  10. Stort tack för svar! Ja, just nu funkar varken strålkastaren/glödlampan eller tilt-funktionen 😞 Får se om någon annan vet vad det är för säkring till bilden (om det kan vara till lampan eller nåt annat) samt vad de små svarta knapparna går till 🙂 /Fredrik
  11. Hej! Efter många år på havet i familjens regi har jag nu tagit över min mors båt och börjar sätta mig in i alla funktioner och finesser. En sak jag grubblar på är vad dessa knappar är till för? Jag misstänker att det längst ner till höger är till strålkastaren på toppen av båten (fungerar dock inte när man slår på den) och på den gråa längst upp till höger verkar det vara en säkring (till vad?) så om det finns någon vänlig själ som har tid att ge tips vore det hemsk välkommet 🙂 Tack på förhand! /Fredrik
  12. OK så bra! Bara så jag förstår: du tror jag kan byta ut cylindern i Sobinco-låset mot en sån europacylinder?
  13. OK så bra! Bara så jag förstår: du tror jag kan byta ut cylindern i Sobinco-låset mot en sån europacylinder?
  14. Tyvärr inte, nyckel som brutits av inuti och stört omöjligt få ut 😞
×
×
  • Create New...