Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

klillas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om klillas

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Yes, tack för info (inklusive alla före). Ja, jag måste verkligen förstå innan jag börjar på med något såhär pass nytt så det är högeligen uppskattat att kunnigt folk tar sig tid att svara 😃 Beväxning är över huvudtaget inte ett problem här. Det är också det som har gjort hela min google sökning fram tills nu svår då nästan allihopa pratar sig varma om havstulpaner, ett problem jag lyckligtvis inte har. 😃 Jag skall kolla upp T-coat eller annan glatt epoxifärg. Det verkar vara exakt vad jag söker efter. Tack så mycket, jag tror att jag har den teori som behövs nu för att påbörja lite praktiska undersökningar! Mvh, Kim
  2. Japp, jag tror att jag förstår. Det finns alltså ett flertal alternativ till vad som faktiskt sitter på min båtbotten. Exakt vilken kombination är svårt att se enbart med bild. Jag borde alltså ta hit någon som kan båtar för att få reda på exakt vilken sorts båtbotten jag har. De möjliga lagerkombinationer som jag hört hittills är följande: Eftersom jag både ser och känner en skillnad på skrovet under respektive ovanför vattenlinjen så är det mycket troligt att jag har (gammal) bottenfärg som första lager (alternativ 1 eller 2). Det är osäkert om jag har ett lager epoxy under bottenfärgen eller om färgen är direkt målad på gelcoaten. Detta är något en kunnig person skulle kunna säga via en fysisk besiktning av båten. Om jag har bottenfärg (1, 2) så måste färgen i sin helhet tas bort innan man målar dit epoxy, eftersom bottenfärg inte kan komma mellan gelcoat och epoxy. Om jag enbart har epoxy (3) så räcker det att mattslipa och tvätta med aceton innan ny epoxy stryks dit. Om jag enbart har Gelcoat (4) så antar jag att det gäller samma som med gammal epoxy (mattslipa och tvätta med aceton). Dock förstår jag inte riktigt den andra saken du nämnde: "Om det finns ett lager epoxi mellan gelcoat och bottenfärg. Då skall bara den lösa epoxin bort och ersättas med ny." Måste jag inte alltid få bort all bottenfärg innan jag målar om båten med epoxy, även om det finns ett gammalt lager epoxy under bottenfärgen? Tackar! Kim
  3. Yes! Tack för att ni hjälper mig förstå vad jag tittar på 😃 Hur skall ytan se ut innan man lägger på epoxy i detta fallet? Om det enbart är gel/topcoat vi tittar på och plasten börjat synas under på vissa områden, räcker det då att jag har en ren och torr yta eller borde gel/topcoaten på något sätt ytbehandlas innan epoxyn kan målas på? Ytan "flagnar" inte som man skulle kunna förvänta sig av torr gammal färg, den verkar sitta där den sitter.
  4. Japp, det är en tydlig delning på vattenlinjen. Målningen under skjuter ut litegrann och känns skrovlig medan gelcoaten(?) ovanför känns som en plastyta.
  5. Tack för alla svar hittills, skall läsa upp mig på epoxibehandling 😃 Kanske viktig info: Båten är inte så gammal, tillverkad 2008. Alltså ingen 70-80 tals plastbåt som jag förstår är mera utsatt för böldpest och liknande efter lite läsning.
  6. Hej, Jag är något av en nybörjare med båt och skulla behöva lite vägledning =) Jag har ägt en plastbåt några år nu utan att oroa mig för botten annat än att rengöra den i slutet av säsongen och skrubba den medan den är i vatten. Jag köpte den begagnad och jag antar att den är bottenmålad eftersom färgen har börjat flagna bort för att visa vad jag antar är gelcoaten. Som ni ser så saknar jag grundläggande kunskaper i ämnet båtbottenanalys =) Båten ligger i havsvatten en hel sommarsäsong från april - oktober i höjd med Umeå fast på finska sidan (Vasa). Jag har inte haft problem med någon påväxt, det verkar inte vilja växa särskilt mycket häromkring. Jag har därför inte lagt någon särskild fokus på bottenmålningen då jag förstår att huvudorsaken till bottenmålning är att undvika havstulpaner. Botten blir förstås skitig men det går att skrubba bort. Senaste två säsongerna har färgen dock börjat flagna bort och leder då till det utseende ni ser i bilden nedan. Några frågor, numrerade för enkel referens =) 1. Är mitt antagande att termen "plastbåt" och "glasfiberbåt" betyder samma sak? 2. Är mitt antagande att det är gelcoaten som börjar komma fram då den gamla bottenfärgen försvinner korrekt i bilden nedan? 3. Vilka kortsiktiga problem kan jag vänta mig om jag bara sätter i båten i år igen och kör på som vanligt? Högre vattenmotstånd på grund av den skrovliga ytan? 4. Vilka långsiktiga problem kan jag vänta mig om jag bara fortsätter använda båten i befintligt skick? Kan gelcoaten skadas av att inte vara målad? 5. Finns det andra anledningar bortsett havstulpaner att bottenmåla båten? 6. Finns det alternativ till att direkt eller gradvis bortgå från en redan bottenmålad båt om man inte har problem med påväxt? Kan man bara fortsätta köra för att successivt rensa bort den gamla färgen eller borde man få bort färgen direkt och sedan behandla gelcoaten innan man börjar säsongen? 7. Om målning måste göras, hur borde jag gå tillväga? Jag vet inte vilken typ av färg som redan är på båten (om det finns flera typer). Jag har inget emot att jobba för att säkra en lång livstid på båten och dra ner på bensinåtgången, men jag känner inget behov av att spendera massor av tid på båtbotten om enda målet är att få den att se vacker ut. Jag prioriterar oftast funktionalitet ovan utseende då det gäller att minimera den här typen av underhållsarbete. För problemet ovan vet jag helt enkelt inte hur botten som den ser ut nu påverkar bensinåtgång och livstid på båten, och det känns viktigt att jag i nuläge försöker få klarhet i det innan jag påbörjar nästa säsong.
×
×
  • Skapa nytt...