Jump to content
Thursday 05 December 2019

joelg

Medlemmar
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About joelg

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. ja, men generator är nog ett krav. Krävs även för att "tillverka" vatten. Läste om någon som körde AC på batterier några timmar, med ström från solceller. Kanske inget rimligt kvar för långseglare, men det är väldigt vanligt bland katamaraner. Lite varmare där än i Sverige, så inte allt för ofta. Havet är ganska kallt där, så det lär ju hjälpa en del för att kyla ner båten...
  2. Tack, ja denna båten var fin! Efter mer efterforskning har jag kommit fram till att 39-42 feet känns som ett intervall som skulle passa oss bäst. Det känns som att de har tänkt mer på planlösningen när båten är mindre än 45f. Extra stor säng i en av hytterna var riktigt fint! Att hitta något liknande i Karibien nästa år hade varit fint! Eftersom vi inte kommer tillbaka till Europa förrän dec/jan, är det nog inte så aktuellt med köpa en i Medelhavet. Känns inte som en plats där vi vill börja segla på vintern. Den saknade AC, lite kluven om man behöver AC eller inte. Klart skönt att man kan kyla ner lite på kvällen när man ska sova riktigt varma dagar. En sak jag läste var att med AC är det enklare att hålla båten i god skick från mögel/lukt också. Har iaf anmält mig till att ta förar- och kustskepparintyg och båtmässan i Dusseldorf är inbokad. Båtplats är nog det som är ett av de största problemen... vi får se om det finns någon lösning där!
  3. Mkt intressant planlösning på denna båt! Lite kluven vad jag tycker. Hela väggen/dörren längst bak kan man ta upp i taken så att man öppnar ut. Saknar dörr till platserna i fören.
  4. Min sambo är från Vancouver. Hennes jobb, kompisar med mera. Trevlig skärgård också
  5. Tack för förklaringen 👍 Jo, och det vill jag fortfarande Man måste dock jämföra så att man får det med bäst värde! Väljer man att segla den från Sydafrika sparar man in 400k, men mkt lång segling. Njo, det är nog så jag tror det börjar bli mer och mer iaf, det har inte varit så senaste åren. Högkonjunkturen har gjort att där varit väntetider på att få köpa. Leopard har tidigare haft 1-2 år (nu kan du få en på 4-5 månader). Det har gjort att andrahandsmarknaden har varit stark. Förhoppningsvis är de begagnade båtarna svårsålda denna vinter så att de sjunker i pris till nästa! Fountaine Pajot´s aktie toppade på €146,5 i mitten på 2018, nu €89. Det kan nog vara en bra värdemätare hur het marknaden är.
  6. För hög tyngdpunkt som gör att det kommer gunga på bra eller?
  7. hehe ja, visst man kan nog rulla omkring lite i dubbelsäng vid dåligt väder, men när båten är full av gäster så misstänker jag att det oftast är kring öområden där det är lite lugnare. Då behöver man inte segla på natten om vädret är kass. Moody 45DS, var helt klart en intressant modell, ska undersöka dessa lite mer på båtmässan i Dusseldorf!
  8. En nyare begagnad kostar oftast mer än än ny båt utan tillbehör. Men ja, en välutrustad båt 2-5 år skulle nog kännas optimalt. Men jag håller helt klart med, tillbehören är väldigt dyra. Frågan är hur lätt vissa saker installeras i efterhand... en generator för 22k euro är också dyrt, men att installera i efterhand känns inte så aktuellt. Solceller skulle man gärna haft lite mer av, vilket kanske är möjligt om man gör det själv och kanske till ett lägre pris. Frågan är vilken utrustning som man ska ha som "ett måste" när man köper begagnad båt?
  9. Intressant diskussion och anledning till varför jag vill ha katamaran är för att där ska vara mer plats för barnen, samt kunna ha plats för ett "kontor", iaf någonstans att ha min dator i ett eget utrymme. Ingen lutning och att båt går att lägga till med ankare är andra stora fördelar. En annan sak som jag gillar skarpt är det stora taket över uteplatsen. Vanliga segelbåtar är inte riktigt byggda så. Den stora nackdelen som jag ser det är hamnproblematiken. Håller på att undersöka detta lite mer och det skulle kunna få mig att ändra mig om det knappt är möjligt att lägga till på en del platser. Däremot tycker jag det är lite konstigt att man är skeptisk till dubbelsängar, jag har själv delat dubbelsäng väldigt många gånger med kompisar när jag rest i yngre dagar. Nu när man har barn så är 90% av ens kompisar i liknande situation och enkelsängar skulle inte göra något bättre dirket. Vår familj delar ibland en 160 cm säng, 2+2 barn. 180 cm är såklart att föredra men dubbelsängar ger bättre möjligheter för besökare ombord. Behöver barnen egna sängar så anser jag att det inte ska vara något problem för dem att dela säng. Är man iväg på en längre tur, är möjligheten till besökare en mycket stor fördel med katamaran, även om man kan välja att gå upp i storlek på båt och få liknande möjligheter. Lastkapaciteten tycker jag inte verkar vara något problem.... har bara kollat på siffror, men tycker det ser helt okej ut. Hade planen varit att endast ha båten i Sverige för weekend/sommar- segling hade jag inte valt att försöka skaffa en katamaran. Om vi nu skaffar en kat, så gissar jag att vi säljer den och byter till en vanligt den dagen vi vill ha den i Sverige för användning på sommaren.
  10. Ja, jag kollade där. Det verkar gå lite sakta, det håller jag med om. Blir tajt hinna fram i tid!? Tack för din lista, nästan allt (speciellt de elektroniska sakerna) finns på båtarna som man köper, iaf de jag kollar på. Det byggs oftast in på båten från början innan leverans om jag fattat det rätt. Det är väldigt enkelt att lägga till allt på Leopards - bygga båt sida. Bra att kunna se vad allt kostar för att kunna avgöra hur billig/dyr en beg båt är. Nästan alls om ska installeras görs på fabrik tänker jag, eller iaf alltid gjort om man köper en beg båt. Några exempel på de dyrare tillvalen och några av de vanligaste, vet inte helt vad som folk brukar välja men oftast ser man många av dem. Blir snabbt dyrt! 220V Shore Power Pack - €5422 Genset - 6 kW - €22105 Air-conditioning - €14406 Provision for Air Conditioning System - €5144 Winches: Electric Sheet Winches - €4173 4 Solar panels (70w)- €6535 Underwater lights - €3475 Watermaker + water treatment system - Spectra Newport - €23140 HD Color Radar - €4449 Fishfinder/DownVision - €2226 Raymarine Base Pack - €12095
  11. Har varit här och kollat en del: https://www.leopardcatamarans.com/catamarans Förvånansvärt liten skillnad på en ny och en gammal, baspriset på en Leopard 40 är €320k. Sen plus minst 100k för tillvalen. (+skatt) Ni snackar mycket om utrustning på båten, och att det tar lång tid att utrusta båten, vad är det ni tänker på? All den viktigaste utrustningen kommer/finns på båten, sen är det såklart en del extra saker som man vill ha men kom gärna med lite exempel Jag har själv haft en båt tidigare, dock inte segelbåt.
  12. Jag har inte varit ombord på en, men det blir ett besök på båtmäsan i Düsseldorf i januari, blir intressant att gå runt på lite olika båttyper. Vi har ju mer eller mindre tänk bo på båten med 2 barn som växer upp (fram till de börjar skolan), då har jag gärna lite plats för dem. Hade det bara varit oss eller mer semesterbåt, hade det varit en annan sak. Angående sängplatserna så kommer barnen ha maximalt ett sovrum tillsammans, och att de får dela säng är inte något problem (tvärt om). Då blir det ett över till oss och sen vill man ju ha ett till kompisar som kommer på besök. Har hellre dubbelsängar än enkelsängar... det lär vara mest par/familjer som besöker och då får det ju plats upp till 2 +2 barn i en dubbelsäng. Enkelsängar skulle vara bra i början när man behöver instruktör och eventuellt en extra i besättningen. Jag är inne mer och mer på en 40 foot, kanske en Leopard 40? Då är sängen i fören mindre. Tror en 40 fot kan räcka och större chans att få plats i en hamn. In om ändra på rum känns inte aktuellt, både för jobbet med det men även andrahandsvärdet. Men har man 4 sovrum kan man ha en som garderob/förvaring. Det är ju inte helt fel. Det är inte 4 sovrum som jag är mest emot egentligen, det är 4 badrum. Det vill jag verkligen inte ha. Helst max 2. Extremt överdrivet med eget badrum till varje sovrum.
  13. Det är 20-20,5 månader tills vi planerar komma till Vancouver, men 14 månader tills vi tänkte skaffa båt och ger oss av. Då har vi ca 6 månaders segling från Medelhavet eller Karibien till Vancouver. Den är i minsta laget, tror jag föredrar Lagoon 40, 42 eller 450. Eller Leopard 40-45. Helst 2012 eller nyare. Ska kolla lite på de märkena som du skickade. nä, det är inte enkelt. Väldigt många är 4 hytter med 4 badrum, det är inte speciellt intressant. Hoppas hitta en 3 hytters, gärna med 2 badrum istället för 3. Det finns ett par stycken ute, men nog bra att inte låsa sig vid en exakt modell.
  14. Jag menade att köpa en EU-registerad båt, för att sedan registrera den i Sverige. Tror du det är billigare att köpa en EU-registrerad båt i Karibien än Medelhavet?
  15. Tack för fortsatta svar! Att göra denna resa redan i vår blir för tajt. Det är seglingen från Panama till Vancouver som bör gå via Galapagos - Marquesasöarna - Hawaii. Dessutom risk för upp till 3 veckors väntan för att korsa Panamakanalen. Att segla norrut längst amerikanska västkusten verkar inte vara något man vill göra... som bhemac skriver det är en mkt tuff segling. Har man seglat till Galapagos och Marquesaöarna vill man inte känna att man måste vidare direkt. Nya planen blir är att gå kursen kombinerad förar- och kustskepparintyg på Medborgarskolan i vår. Sen seglingslektioner i sommar, i Vancouver. Efter det hyra en båt och segla runt i skärgården där. Vi tänkte nog redan i januari hyra en katamaran på Kanarieöarna, ska bara hitta någon som kan segla den Om någon duktig seglare vill ut en vecka så hör av er! Sedan hitta en båt i jan/feb 2021, antingen i Europa eller Karibien och anlända till Vancouver juli 2021. Då har vi gott om tid att segla dit den. Blir lite senare än vi tänkte först men samtidigt är det endast 14 månader dit, det ger oss lite tid att jobba på våra skills med mera. Jag håller delvis med om det du skriver Rikard, men att lära sig att laga allt som kan gå sönder (tex motor) är inte rimligt. Vi kommer nog köpa en båt som är 2-6 år gammal, förhoppningsvis ska sakerna hålla hyfsat! Angående flaggning så är det lite lurigt. Vi kan importera en båt till Kanada och momsa den där. Nackdelen är att vid försäljning i BC blir det 7% moms igen när den ska säljas. Dessutom är vi övertygade om att båten kommer seglas till EU, och då måste den nog importeras till EU. Både för att det är krav men även om vi vill kunna sälja den. Det smidigaste är nog att köpa en CE-märkt EU båt från början och köra svenskregistrerad. Någon som måste undersökas mer...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy