Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

R0bbaan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om R0bbaan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hmm ja en bågpropeller på den skulle du haft. Finns inget bättre än att båga på när vinden biter i.
  2. Hade själv problem med detta, remen till servopumpen slirade. Hade fått glykol på den efter vinterkonserveringen. Remen va dock ny så drog på Remspray o vips va problemet löst då remen fick fäste igen. Bara en tanke...
  3. Tack😊 Hittade även detta färdiga kitt https://batlagret.se/baattillbehor/9-toalett-amp-vvs/2299-septiktankgivare-kit/?bri_ref=n93gx&bri_epi=CjwKCAjwlYCHBhAQEiwA4K21m6K-P8x2uZQZ1D2LjLwCfFI3mmOP6uIKTe48o8F0ogJZF_SZc6iKGRoCooMQAvD_BwE&utm_source=shopia&utm_medium=shopia&utm_campaign=shopia Iom att "pinnarna" inte är klädda med skyddsrör/hylsa så skulle den kanske funka bättre?
  4. Inte riktigt med på ditt kopplingschema. Strunta i lyset till mätaren,är ute efter funktion i första hand 😉 Går du med minus till givaren och mätaren o enbart plus till mätaren? Har idag Gobius pro men den knasar allt för ofta i form av att den inte "sparas" i appen. Så det har varit att kalibrera om den ett tiotal ggr nu. Trött på skiten
  5. Hej Tänkte installera en givare o mätare i min septitank. Har funderingar på denna:https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Instrument/Motor_Tankinstrument/Tankinstrument/EBM_SEPTIKTANKGIVARE_S3H_205?id=13826 Tillsammans med mätare:https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Instrument/Motor_Tankinstrument/Tankinstrument/SEPTIK_SPILVATTEN_HTG_EBM?id=13803 Funderar dock på hur inkoppling sker? Spänning till mätaren o sen från mätare till givare?
  6. Det va den jag menade. Antingen den eller att den får för mycket soppa vid låga varv så när man drar på så har den för mycket att jobba med? Väl i höga varv suttar den i sig soppan?
  7. Chao Har en Vp 5.0 GL. Startar lätt o fint,går bra på tomgång MEN inte när man trycker på,dvs inte smyger på gasen. Spelar ingen roll på tomgång elr med växel i. Trycker jag på när motorn har högre varv än från tomgång till planing så är det inga problem. Men från tomgång till plan får jag gasa stegvis. Den bluddrar till o vill inte. Stiften ser bra ut o byttes förra säsongen så även resterande tänddelar. Funkade bra hela säsongen Ingen svartrök elr dylikt. Hittar inga läckage heller. Förgasaren är en Holley 3250, finns en skruv som reglerar spjällen om jag förstått det rätt. Denna ska ligga så nära "tryckaren" som möjligt utan att vara öppen, men när man ger gas ska spjället/en öppna sig fort. Jag tycker den verkar rätt justerad. Någon med tips??
  8. Tänker om jag fått glykol på remen när jag tog bort termostaten. Vattnet där i har varit glykolblandat under vintern såklart. Tänkte testa med remspray( klister) Lufta styrservo? Rattpump?.. hur går till väga? Vp 5.0 GL Vp sx drev
  9. Chao Premiär tur idag för denna säsong. Har bytt en del motor delar på min penta 5.0 GL. Bla remmar då det tjöt från remen som driver servon. Bara kunnat testa på land tidigare utan problem. Men så idag när jag gav på så förde den nya remen än mer oljud vid gaspådrag ( ej vid jämnt varv) samt att under pågående acceleration så var den fruktansvärt trögstyrd nästintill ingen styrning alls.. Tips mottages Behöver en ny rem "slitas" till på dessa maskiner?
  10. Den hade varit smidig,ngn som vet var mN kan köpa o pris?
  11. Precis,men de pengarna slipper jag helst men är inte oäven. Principen är ju dock densamma som min tanke. Min "låda" hade dock blivit större. Typ: https://hrmarin.se/bogpropeller/side-power/side-power-sx-akterpropeller/sidepower-sx100-185-t-akterpropeller/ fast helt inplastad o kabelgenomföring uppåt o ovan vatten ytan.
  12. Nejdå han har köpt den ny. Förövrigt kan du köpa nytt kitt för 7990 kr så 5000 kr för en 2 år gammal bog är inte helt unikt om du tycker det. Nu åter till ämnet: jag undrar ej över lösningen vid själva propeller delen utan motorn. ÄR motorn beroende av luftkylning eller kan den monteras in i en plastad låda. https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Bogpropeller/BOGPROPELLERPAKET_VETUS_2_HK,_35_kgf?id=07002 kitt https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Bogpropeller/AKTERMONTERINGSSATS_BOW3512?id=07055 trumma till den för akter https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor___Styrsystem/Bogpropeller/SKOPOR_VETUS_AKTERMONT_SATS_150MM?id=07050 skopor Plast/glasfiber har jag gratis. Övertyga mig gärna om en färdig akterpropp så slipper jag jobbet 😅
  13. Nej inga elutombordare tack. Det känns lite väl hobby. Det ska göras enligt konstens alla regler. Så ja den ska vara tät,med tunnel,med tät kabelgenomföring. Anledningen till min fråga är ju att en "färdig" häck propp kostar 25-40 000.. Har en bekant som har en 2 år gammal bog m kablage/reglage. För 5000 kr o funkar o ser fin ut. Viss skillnad på pris om jag så får lägga 5000 till på material för att få på den vettigt på båten.
  14. Som rubriken lyder. Behöver man ngn form av ventilation till en bogpropeller? En bogpropeller för fören är betydligt billigare än en som är avsed för aktern. Min fundering är att bygga en låda till själva motorn men som ändå får sitta delvis under vatten nivån.Allt görs ju givetvis så det blir tätt. Likt en färdig häckpropeller. Vad tror panelen? Plasta på hej o hå
×
×
  • Skapa nytt...