Jump to content
Wednesday 16 October 2019

Christoffer_

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Christoffer_

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej! Det kan vara mycket möjligt. Vet inte riktigt vart jag ska tappa ur vattnet? Finns en koppar kran på oljekylaren. Den satt inte på blocket. Glömde ta bild men hittade en bild på nätet med samma kran...
  2. Hej! Tänkte uppdatera hur det gått med vinterkonservering samt om någon annan kanske hade samma frågor som mig. Jag kopplade på en slang på backslaget (inringat grönt på bild) som i sin tur var kopplad till en dunk vanligt vatten. Körde lite kort med bara vatten för att se att allt snurrade som det skulle vilket det gjorde, lät vattnet i dunken ta slut och när motorn spottade ut det sista ur avgasröret stängde jag av. Kanske var tio liter på sin höjd som gick igenom. Jag lossade sedan tappningsskruven vid oljekylaren (grön pil) och fick väl ut 4-5 dl vatten där. Jag fyllde sedan min dunk med 50% vatten 50% glykol ca. 20 liter. Körde igenom det mesta och det kommer tydligt ut ur avgasröret. Stängde sedan av samtidigt som jag hällde lite olja i vardera förgasare. Har jag gjort detta rätt anser ni? Jag själv är inte riktigt med på hur glykolblandningen tar sig förbi termostaten. Men den släpper på vätska när motorn är tom på vatten oavsett om den är stängd som jag förstått det. Eller ska jag göra ytterligare några åtgärder. Hälsningar Christoffer
  3. Hej och tack för alla bra tips! Känner att jag har lite mer koll på läget nu. Kör glykolen (som jag kan mäta av frystemp på sen) in genom backslaget. Innan detta tömmer jag allt vatten. Känns som jag borde kunna detta men hur går jag tillväga här? Vart sitter avtappning? Slår i lite olja i förgasarna. Ska man även försöka få ut kvarvarande bensin i dem? För övrigt ser båten ut så här. Ska tydligen vara en Monark Crescent ritad av Harry Becker. Har dock tömt nätet på att hitta vilken model men verkar som det är något som kan vara lite hemma byggt. Man kunde tydligen köpa skrov eller dylikt för.
  4. Ok, hur går man tillväga för att få runt glykolen där?
  5. Hej! Jag har precis blivit med båt. Det är en daycrusier från 60-talet med en AQ130, b20. Jag har enbart åkt med på provturen när jag köpte den för att sedan ställa in den i mitt kallgarage. Hur går jag tillväga för att vinterförvara denna motorn på rätt sätt? Jag är med så långt att jag måste få in en glykol blandning i motorn. Jag tar en balja med glykol och vatten som jag mäter så den klara minus 40 (säkra sidan) Vattenslang till impellern så den får suga in detta tills den kommer ut ur avgasröret? Men hur blir det om man har termostat? Ska jag köra den med en jätte balja vanligt vatten tills den är riktigt varm och sen göra detta? Lite osäker och vill ogärna tabba mig här. Får ursäkta för kanske en dum fråga.. Tack för svar. Hälsningar Christoffer
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy