Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Zachtionman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Zachtionman

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Läst lite om det nu och det verkar för det mesta vara mycket svårt att få tillbaka listen, så det står jag över. Jag ska däremot testa lägga en sträng tätning i den synliga skarven mellan list och skrov upptill runtom hela båten. Det borde också ha effekt tycker jag.
  2. Tänker du för att kontrollera att det är tätt mellan dem så att det inte rinner in vatten där? Tätar jag med t.ex sikaflex i skarven och sedan fäster listen igen?
  3. Hej Forumet, Jag köpte min båt i höstas som hann ligga i ca 1 månad, en Ryds 440 GT från '00. Vid upptagning för vinterförvaring öppnade jag dyvikan bak i skrovet och det forsade ut vatten. Omöjligt att uppskatta men måste ha varit 80-100l, stora mängder vatten alltså. Jag har Googlat och läst att många med denna båt samt andra Ryds har samma problem, att det läcker in vatten i mellanskrovet. Helst skulle jag ju vilja täta detta men det känns omöjligt för mig utan vidare kunskaper om tätning. Jag har därför funderat på om jag skulle kunna borra ett litet hål ned till innerskrovet från akterförvaringen och föra ner en slang till en tryckvattenpump (se länk) och på så vis löpande kunna pumpa ur vattnet som tränger in. Jag funderar dock på hur resultatet skulle bli. Känns ju som att 100kg extra vikt är helt onödigt, men samtidigt är jag rädd att innerskrovet som kanske är tätt "uppåt" då kan läcka in mängder med vatten till akterförvaringen och i värsta fall ta in så mycket vatten att den sjunker. Pumpen skulle ju enbart sättas igång manuellt vid behov. Har ni några erfarenheter eller tankar kring problemet? Soliga hälsningar, Z
  4. Den lever! Jag fick i förmiddags igång båten och den går som en klocka. Jag är inte säker på vad jag gjorde fel de första gångerna, men jag är nu 100% säker på att det var handhavandefel. Min första ordentliga båt och jag hade helt enkelt inte helt kläm på hur starten skulle gå till. Nu har jag övat 3 gånger idag och har fått till det. Troligen blev motorn sur förra gången så jag tog ut tändstiften och torkade av dem. Jjag märkte även att jag flera gånger råkade vrida av nyckeln då det krävdes otroligt liten knuff. Så det krävdes helt enkelt lite erfarenhet av alltihopa. Oron är nu borta med vinden då jag studsar fram på ytan. Tack allihopa för ert engagemang, det hjälpte mentalt och höll motivationen uppe
  5. Jag glömde ju fråga en sak förresten. Du menar alltså att jag ska lägga i båten och fälla ner motorn i vattnet, pumpa upp bränsle och allt som vanligt. Ta ur tändstiften och vrida om nyckeln för start i några sekunder (=startmotorn) med max gas på tomgången. Därefter i med stiften, sätta tomgångsgasen på max och starta. Var det rättuppfattat? Menar du tvärt emot vad jag skriver ovanför i detta inlägg? Att det inte är en bra idé att köra startmotorn utan att ha i tändstiften?
  6. Antar att du menar gasreglaget för tomgång? Den har jag uppfälld till hälften ungefär, men det glömde jag de första försöken, så då kan jag ha fått in för mycket bränsle. Eller menar du lägga i växel och ha på gasen för att åka framåt? Tack, svårt att avgöra då jag aldrig kollat på tändstift förut! Ja, då ska jag testa att torka av dessa ordentligt. Jag tog även ur tändstiften igår och snurrade manuellt motorn för att ventilera ut bensinångor från cylindrarna. Så efter detta ska jag testa igen, så snart det blir sol... Jag var även i kontakt med säljaren igen och fick lite utförligare förklaring. Det är elektrisk choke på motorn och den aktiveras av att trycka in nyckeln och sätta på tändningen tre gånger, ska höra ett klick i motorn. Sen dra upp gasen för tomgång och till sist starta. Så jag missade ju vid mitt första försök att få på choken och pumpade därför antagligen in för mycket bränsle. Nu håller jag tummarna för att den starta igen
  7. Ursäkta felformuleringen i mitt första inlägg, det var ordningen du beskriver som jag följde. Jag har en äldre mindre motor som vi haft ett tag, så de rutinerna har jag koll på.
  8. Hej på er! Jag fick ju så fantastiskt bra hjälp med förberedelserna till min båt på forument, så jag tänkte be om hjälp med det problem jag nu stött på. Jag får inte igång motorn vid iläggning... Jag köpte båten för ca en vecka sedan. En liten styrpulpetare med en 40 hk Johnson tvåtakt utombordare. När jag träffade säljaren så bad jag om att få se båten på trailern först. Tog av kåpan och kände på motorn som var kall eftersom jag ville se den kallstarta. Vi lade i den i vattnet och säljaren visade då hur jag skulle starta. I med nyckeln och vrid till tändningsläget så det piper och kontrollamporna lyser. Upprepa tills det piper tre gånger. Dra sen upp choken och vrid helt för start. Motorn startade då direkt. Jag vet inte varför man behövde göra den lilla ritualen men startade direkt gjorde den. Jag körde en ordentlig tur och allt gick jättefint. När jag idag lade i båten hemma så pumpar jag upp bensinen med blåsan, skruvar upp luftaren på tanken. Sänker ner motorn och vrider på nyckeln. Tyvärr så hade jag helt glömt bort vad säljaren beskrev gällande de tre pipen så jag vred helt och hållet för start. Den börjar låta, likt en segstartad bil, men den går ej igång helt och hållet. Jag försöker mängder med gånger men inget resultat. Skvallerstrålen börjar dock spruta och det började bubbla i vattnet, kanske propellern som gick lite? Det upphör dock så fort jag släpper vridet på nyckeln. Efter en stund ringer jag säljaren och blir då påmind om de tre pipen men det funkar ej efter det heller. Han gissar då att motorn kanske blivit sur efter mina startförsök. Jag har läst på så mycket jag bara hittar på nätet och om det nu skulle vara att motorn blivit sur verkar tändstiften vara det man börjat med. Jag tog ut båda två och inspekterade men det är svårt att säga om de är blöta. Se bifogad bild. Oljiga verkar de dock vara lite granna, men det var inte så att det kletar av sig på fingret. Ser de dåliga ut tycker ni? Var mer kan jag felsöka utifrån min beskrivning? De glada känslorna och förväntan på mysiga kvällsturer börjar sakta men säkert förvandlas till ångest här hemma...
  9. Tack så mycket allihopa för snabbt engagemang och bra idéer! Flytt av vinschen släppte jag efter kort samtal med plåtslagare då det skulle bli dyrare än vad jag ville betala. Flytta kölrullarna hade jag inte tänkt på men tyvärr var de ej flyttbara på min vagn. Bocka veven hade möjligtvis gått. Men jag hittade en annan lösning! Det var Georg som var rätt för mig. Biltemas båtvinschar hade avtagbar vev med snabbfäste samt broms. Så jag kan veva tills det tar emot på båten, bromsa och ta av veven, sätta fast den på motsatta sidan och veva vidare med halva varv åt gången.
  10. Hej! Vi köpte i helgen vår första motorbåt på släp. Den kördes hem på släpet och var då fäst med spännband där fram i klykan. När jag idag ska testa dra fram båten hela vägen fram på trailern med hjälp av vinschen så ser jag att veven till vinschen slår i fören på båten, så jag kan inte enbart med hjälp av vinschen dra fram båten hela vägen. Då måste jag dra sista 15cm med spännband. Se bifogad bild. Jag förstår att det beror på att båten och trailern inte är 100% kompatibla med varandra men givetvis skulle jag vilja ha möjlighet att dra fram båten hela vägen med vinschen. Går detta att lösa på något smidigt sätt tror ni? Antingen så får jag flytta fram vinschen, bulta fast en tryckimpregnerad regel och fästa vinschen längre bort? Eller kan jag köpa någon ny klyka som är längre åt andra hållet? Finns såna delar lösa att köpa som kan fästas utan svets? Tacksam för input då jag fastnat i hur jag ska lösa det.. :)
×
×
  • Skapa nytt...