Jump to content
Wednesday 08 February 2023

sommarboda

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About sommarboda

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej! Denna veckan mekar jag med en Tohatsu 9,8 4-takt från 2008 som jag inte blir riktigt klok på. Den startar och går fint när man kallstarta den och ibland kan den gå bra en hel fisketur. Dock så går den bedrövligt då och då. Igår startade den fint och jag åkte ut, när jag låg i fullgas så tappar den farten och sen startar den bara med choke och sen inte alls. Det skumma är att när man tiltar upp den och sen fäller ner den igen då startar den och går några sekunder, är man snabb på att tilta upp den så kan man få den att hålla igång. Jag har gjort rent förgasare, bytt stift och kontrollerat bränslepumpen som fungerar. Vad tror ni att detta kan bero på?
  2. En liten uppdatering ifall någon annan råkar ut för samma. Tror jag har löst mysteriet tack vare lite svar här och i andra forum. tomgången var på tok för hög när jag köpte motorn och när jag skruvade ner den så gick motorns kylning från att regleras med poppet till att regleras med termostatet som hade fastnat i nästan stängt läge. Komptest gjort med 9,5 i båda cylindrar så motorn verkar må fint. Nytt termostat beställt och nästa vecka blir det ut på sjön igen. Skulle detta inte funka så återkommer jag men är 98% säker nu
  3. Okej skönt att höra ang luftskruven. Gällande skvallerstråle så kommer det vatten övre avgasutsläppet vet jag inte om det kom ifrån kollade inte. Min tanke var att den antagligen gått med för hög tomgång under en längre tid och att termostaten inte hängde med när tomgången ändrades från 2000 varv till 1000 varv. Finns det nått sätt att kolla att impellern funkar utan att ta isär riggen?
  4. Hej! Lite nojjig att jag råkat få båtmotorn skuren igår. Ni som har lust och kunskap får gärna ge lite input på vad ni tror kan ha hänt😊 Gäller en Yamaha 55 hk från 1994 ( ingen autolube ) Har haft bekymmer med tomgången då den har varit alldeles för hög och ändå hostat till och dött. Efter choke startar den upp igen. Igår ställde jag ner tomgången och justerade luftskruven på båda förgasarna (ca 0,5 varv moturs) och motorn gick kanon både på tomgång och på maxfart. Efter ca 30 min tomgångskörning gick överhettningslarmet, motorn gick oförändrat bra men stängde såklart av den direkt. Jag lät motorn svalna och testa starta igen då gick den bra i början men ganska fort hackigt och dog. Det går att starta den och den varvar osv men bara vågat testa snabbt då nått uppenbarligen verkar va fel på kylningen. Skulle ovanstående pill på luftskruven kunna få den att skära? Eller låter det mer som dålig impeller/termostat? Ha en fin dag!
  5. Hej! har en utombordare Suzuki dt 75 från 1985 som har funkat toppen hela sommaren, men en kväll slutade motorn kyla och misstänker att impellern är slut. Lossat alla bultar som ska lossas ( lyckats bryta av 2 st som jag kommer få borra ur senare) enligt instruktionerna ( även den under) samt kopplas loss växelledaren. Problemet är att inte drevet har rubbats en mm, det sitter stenhårt fast. Har värmt med både gasol och värmepistol, slått med hammare på träkloss men utan att få den att komma ner en milimeter. så nu vänder jag mig till er och hoppas det finns ett proffs här som har ett knep för att få loss drevet
×
×
  • Create New...