Jump to content
Sunday 26 January 2020

niedzwiedz_f

Medlemmar
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About niedzwiedz_f

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack Flippermannen, ska söka där. Det är just det där att den "tuggar" sig upp i planing, det verkar vara en seg köttbit, om du förstår vad jag menar.
  2. Tack Larban och Makro för era tips, nu har jag lite att gå på.
  3. Tack larban. Det låter som goda råd. Är det A7 propellrar jag har menar du?
  4. Jag provar att aktivera det här inlägget igen. Nu har jag tagit bort propellrarna för vintern och kollat vad de är märkta med, så hittar jag en märkning på ena propellern, 13854791. Jag har sökt på internet efter vad det är för propellerkombo men har inte hittat något som stämmer med denna märkning. Den förliga propellern är 3-bladig och den aktra 4-bladig. Någon som har ett tips om vilken propellerkombo jag har och vad jag borde prova för att få snabbare planing och så att motorn orkar varva ur vid låg last? Lägre toppfart gör inte något.
  5. Hmm, då får man ju oljedimman i motorrummet. Inte så kul.
  6. Hade en idé om att ta bort filtret, göra en adapter till en slang och koppla till en catch tank. Kommer alltid att fungera. Ditt förslag Karatekenta gör ju det lite enklare och bättre, men hur fungerar oljesepareringen om det är som några föreslagit att kolvringarna är slut? Har testat och kännt på flåset vid oljelocket, tyvärr har jag inget att jämföra med, men det kändes en lätt luftström ur hålet för locket som dock minskade med ökat varvtal.
  7. Thomas-1, tack för tipset. Tror inte fjädern brustit i oljeventilen då allt fungerade normalt efter förra filterbytet, men något får ju filtret att sätta igen snabbt. Den konstruktion som du beskriver för senare modeller av AD31 verkar ju vara bra för att slippa oljespill, så den ska jag titta närmare på, men grundproblemet finns ju tyvärr fortfarande kvar.
  8. Tack för alla tips, det underlättar vid felsökning. Jag har inte börjat ännu men kommer väl till skott och börjar inom den närmaste veckan. Fyll gärna på med fler tips om ni har några. Tack igen.
  9. För några veckor sedan började min AQAD31A att spotta olja ur oljeventilen som sitter vid filtret till vevhusventilationen. Det spottade uppenbart mycket och jag fick suga upp bortåt 3l ur motorrummet. Det var rejält blött ovanpå filtret för vevhusventilationen och runt i det området. Tydligen händer det om filtret blir tätt så då bytte jag filtret, fyllde på olja och felet var borta. Nu bara två veckor senare händer samma sak igen om än inte lika kraftigt. Är det någon som har en aning om vari problemet kan ligga? Har nog inte kört mer än 30-40 distans sedan förra bytet.
  10. Skulle jag gärna göra men det är så f-t trångt, hela länkaget sitter under turbon så om jag drar ut vajern är jag inte säker på att jag får tillbaka den ens med dragsnöre. Så jag spelar säkert och gör en bättre insats när jag inte riskerar att bli stående utan fungerande båt.
  11. Har precis fått fart på min nyinförskaffade Flipper 700 med en AQAD31A (130hk) och en VP290DP. Att komma upp i planing tar en evinnerlig tid men väl där toppar båten 28+ knop vid 3500 rpm. Vid tomgång är farten cirka 3,5 knop. För att komma upp i planing måste jag trimma ner drevet max (-9) och för att hålla bästa fart på cirka -5. Bränsletanken var halvfull, vattentanken tom och vi var tre personer ombord utan packning. Får känslan av att propellrarna har lite hög utväxling då jag inte trodde på den toppfarten med den motorn. Ni som har en Flipper 700 med jämförbar kombination av dieselmotor och drev, hur beter sig era båtar? Vet inte vad det är för propellrar på båten än så den frågan kommer jag inte kunna svara på. Men intresset för den här frågan är att få koll på beteendet på era båtar, men vet ni vilka propellrar ni har så ange gärna det.
  12. Tack för en perfekt instruktion. Får bli en sådan grundlig genomgång till hösten eller montage av hydraulstyrning. Nu går styrningen lätt efter infettning av nedre delen av vajern som var den som rostat fast. Nu när styrningen fungerar kan jag uppleva ett glapp som kanske är 10-20% av ett varv på ratten där inget händer på drevet, gissar att det är spelet mellan hölje och vajer som orsakar. Eller är det onormalt mycket?
  13. Det är nog vad man kallar en teleflex styrning, hittar inga hydraulcylindrar. Har nu frilagt så mycket att jag kan se styrlänkaget och drar man i drevet sidledes så rör sig länkaget men om man drar i ratten så händer inget i länkaget, så det är teleflexstyrningen som ärgat fast.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy