Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Plutten61

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Plutten61

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för hjälpen. det är ett 270-drev jag ska sätta in istället. Lasse
  2. Hej Jag försöker att sätta på ett annat nedre drev/propelleraxel på mitt AQ270 men är inte människa till att komma på hur jag skall få av drevet (se bild). Hur "låser" man axeln utan att skada den? MVH Lasse
  3. Hej Nu har jag varit nere i hamnen och mekat med mitt hatobjekt Jag tog bort luftfilter och konstaterade att en cylinder inte funkade (märkte det på stiften) plus att när jag lyckades sparka igång den så sög inte den ena förgasaren. Jag tvätta och blåste rent och satte ihop det igen. Nu startar den, men den är svår, den kräver startgas och nu får jag den inte att gå på tomgång utan den dör. Troligen har det med inställning på munstyckena att göra...eller? Imorgon drar jag upp den på släpet så att man kan meka på torra land. Jag bifogar en bild på styrbords sida så att någon kanske kan tala om för mej om jag har elchoke eller vad jag har. Tacksam för allt stöd Lasse
  4. Nu är det så att jag lyckades få igång den igår kväll efter diverse lirkande men jag misstänker att jag har en läcka under motorn, troligen en salng för det samlas soppa under den i kåpan, jag får dra upp båten och kolla, för det funkar inte att meka när den ligger i sjön. Däremot så gick den inte rent vilket den har gjort innan (även om jag har haft läckage då också). Troligtvis beror det på dom justerbara munstyckena, ett pa varje förgasare som jag tyvärr har pillat alldeles för mycket på. Är det någon som vet vilken grundinställning man bör börja med? (antal varv från botten?) MVH Lasse
  5. Hej Jag har ju haft av kåpan när jag har mekat och det är som jag beskriver. Även om jag har nyckeln i startläge (och håller kvar den där) så klickar starten av så fort motorn nyser till det allra minsta vilket gör att den inte går igång.
  6. Jo det är så att startmotorn lägger av direkt när motorn nyser till trots att jag har nyckels i startläge. Batteriet är i princip nytt och fulladdat.
  7. Jag har kämpat en hel del med min gamla motor som jag nyligen köpt. Nu börjar jag förstå hur den fungerar. Den har fått nya tändstift, soppan kommer fram, choken fungerar etc men problemet är nu startmotorn. När jag trycker in startnyckeln och försöker starta så hostar den till snabbt (typ tänder på första cylinder) men sedan slår startmotorn av innan motorn hinner komma igång. Det händer hela tiden. Den vill starta , men startmotorn hoppar ner för snabbt. Finns det någon lösning? MVH Lasse
  8. Ursäkta att jag inte har hört av mej, men en semesterresa kom i vägen Men nu har jag varit nere i hamnen och konstaterat att det nog är så att jag har elektrisk choke på min motor för när jag trycker in startnyckeln så klickar det till i motorn. Jag tackar härmed alla som har engagerat er med er klokskap ! Men jag har nu upptäckt ett nytt problem som gör att den inte gå igång, men jag lägger upp en ny tråd om det. MVH Lasse
  9. I princip utan ens ett litet host, ja. Ock efter en lååång stund så börjar den hosta till men du släpper startmotorn direkt så att den inte kommer igång.
  10. Nej, jag kör inte så ofta av det enkla skälet att den inte startar När jag pumpat upp trycket med muffen så blir den ju hård i alla fall.
  11. Svårt att säga. Reglaget är ett OMC och vajrar och allting funkar som det ska och reglagen rör sig på motorn i alla fall.
  12. Nej, bensinen är ny och jag har kört så mycket med motorn så den nya bensinen har flödat igenom.
  13. Hej Jag har en Johnson utombordare från 80-talet (tror jag i alla fall) Den är extremt tjurig. Jag kan försöka med full choke, halv choke, ingen choke. Jag har som tur är ett bra batteri. Jag kan kämpa i kanske 5 minuter och det är stendött och sedan helt plötsligt så startar den och sedan funkar den som den ska med jämn gång och bra tomgång etc. Efter det så startar den direkt resten av dagen, när vi har varit ute kanske en halvtimme och fiskat lite eller så. Jag har bytt tändstift, kollat anslutningar för bränslet, kollat gnistan (bra på båda stiften) N behöver jag sakkunnighet🙄 MVH Lasse
  14. Tack för era svar och att ni har engagerat er. För mej personligen hade varit roligt att veta vad man har för något eftersom det är min första båt. Skall jag vara ärlig så började detta med att jag behövde ett objekt att renovera och en kompis hade denna båten. Efter att ha renoverat flera mc, ett antal hus plus, gjutit en hel del i glasfiber och lite annat smått och gott genom åren så tyckte jag att en båt skulle vara spännande. Det är inte värdet jag är ute efter vad gäller försäkringen, utan snarare att ha en försäkring utifall jag skadar någon annans båt på grund av oerfarenhet. Lasse
  15. Det kan eventuellt vara en sådan, men i så fall är hela inredningen ombyggd, men sidorutans form stämmer hyfsat i alla fall.
×
×
  • Skapa nytt...