Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

patriko1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om patriko1

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Bakom den något märkliga rubriken döljer sig en fundering om man kan/ska/bör använda Lignu som primer innan lackering. Bakgrunden är att det i aktern på min lilla mahognybåt finns ett par hål där vatten i "motorbrunnen" kan rinna ut. För något år sedan fick jag lacksläpp i aktern och nu i vår när jag renskrapar så ser jag att det finns små rötskador runt rören som fodrar evakueringshålen. Jag är inte redo att byta hela eller delar av aktern ännu då skadorna är så små så jag tänkte mätta med Lignu, spackla med Lignu fill-it och sedan behandla aktern på sedvanligt vis med olja och Epifanes enkomponentslack. Men då fick jag rådet av generalagenten att använda Lignu som primer direkt på det betsade träet och sedan lacka ovanpå det. Alltså helt hoppa över steget med linoljan. Är det någon som testat detta? Vad är i så fall erfarenheterna? Det känns lite osäkert då beprövade metoder alltid känns lugnast men å andra sidan utvecklas ju hela tiden nya metoder och material och det bör man också vara öppen för. Tips och råd emottages tacksamt.
  2. Jag har haft mycket nytta och glädje av boken "träbåtsrenovering" av Thomas Larsson.
  3. Tack för svaret! Alltid fint att få en tanke bekräftad. När det gäller sprickor så hittar jag inget i glasfibern. Det finns naturligtvis där någonstans annars skulle båten vara torr men trots noggrann granskning, filmning och fotografering kan jag inte begripa var det läcker in. I den meningen kan det förstås vara bra om det läcker ut linolja, så blir det lättare att hitta... Men då drar jag på rätt ordentligt så får det tränga ned i eventuella glipor i borden och runt bottenstocken och hoppas att det lägger sig som en skyddande hinna där nere. Jag sa det inte tidigare men båten är förstås klinkbyggd. Spanten är i gott skick.
  4. Det har postats lite artiklar om plastade träbåtar så jag vågar mig på en fråga... Jag har en Campingbåt i mahogny på ekspant från 1965. Den är plastad upp till vattenlinjen och det gjordes av en tidigare ägare så jag vet inte anledningen men det var säkert så att den läckte och så tog ägaren den enkla vägen. Båten är i övrigt i mycket bra skick och jag har lagt ned mycket kärlek på den. Så till min fråga. Den har stått på land (under tak) i två somrar av olika skäl. Den är med andra ord säkert så torr den någonsin kan bli i botten. Jag har inga stora problem med läckage men visst rinner det in litegrann när den ligger i sjön. Plastningen är alltså inte helt tät. Länspump håller den dock förhållandevis torr. Min tanke nu inför vårrustningen är att eventuellt hälla ned någon blandning av linolja/terpentin/intertox (om det råkar finnas kvar nån burk)/tjära eller något annat i botten och låta det sippra ned mellan 2-3 nedersta borden och runt bottenstocken. Jag har ingen aning om hur träet är närmast plasten men det finns inga tecken på några allvarliga skador. Inget synligt och inget konstigt hörs när jag knackar från utsida eller insida. Min tanke med häxbrygden är väl att konservera det trä som finns så gott det går tills det finns tid och möjlighet att kanske göra något permanent med botten. Insidan är målad men något jag tror är järnmönja och på det ett lager med danboline som sitter bra. Ingen flagning. Vad tror ni om den metoden? Gör den någon nytta? Kan det göra någon skada? Vad skulle ni kunniga göra i samma situation? Tacksam för tips som håller gamla Björkskär flytande så länge som möjligt /P
  5. Den är klinkbyggd. En klassisk Electroluxbåt men byggd i Oskarshamn. Basade spant. Båten är 5.60 lång. Den enda båtbyggare som är duktiga på träbåtar jag känner till i trakten är Bröderna Johansson i Holmsund. De tyckte dock att kostnaden inte kunde försvaras. Skulle tro att det här är mer ett projekt för en mindre firma. Det är dock värdefullt med alla synpunkter från insiktsfulla båtmänniskor här. Jag uppskattar ert engagemang!
  6. Det låter ju faktiskt ganska genomförbart. Då slipper man basa planken vilket jag tycker verkar vara det svåraste. Frågan är bara om spanten är tillräckligt stadiga att bygga mot. Och det förutsätter kanske också att bottenstocken är intakt. Eller så får man byta den också antar jag. Om ingen annan utväg finns kanske det är värt att testa.
  7. Tack, det var värdefulla insikter. Hade lite såna tankar själv men det kanske är svårt att först plocka bort botten och sen frakta den "bottenlösa" båten till en byggare.... Jag ser inga problem med att byta träslag. Man ska naturligtvis välja det som fungerar bäst. Att göra om bordläggningen själv ser jag inte som realistiskt. Jag har bytt fördäck på båten själv för några år sedan så jag har inte tummen mitt i handen men när man hamnar under vattenytan litar jag inte riktigt på mina förmågor. Jag har ingen som helst utbildning som duger för sånt här. Båten finns i Umeå men jag antar att den båtbyggare du känner bor långt från Norrland...?
  8. Tack för bra tips! Knacka ska jag definitivt försöka mig på. Får se vad det ger. Det är utombordsmotor så axelgenomföringar slipper jag oroa mig för iallafall Fler förslag?
  9. patriko1

    Plastad botten

    Jag har en Electroluxbåt (typ) helt byggd i mahogny från 1965. Den är i alldeles förträffligt skick bortsett från att botten är plastad (glasfiber) upp till vattenlinjen. Det var redan gjort när jag köpte båten för 15 år sedan. Jag har väl egentligen inga större problem med detta. Båten har på senare år läckt lite mer än tidigare (första åren var den snustorr hela säsongen) men sista 3-4 åren har jag varit tvungen länspumpa då och då. Inga stora mängden. Kanske 6-8 liter på en vecka. Det finns dock en gnagande oro att träet närmast plasten är i dåligt skick. Kanske bara på något ställe. Kanske mer utbrett. Frågan är vad man ska göra? Är det någon som har någon erfarenhet? Kan/bör man provborra och undersöka? Går det att säkert plugga igen ett sånt hål? Var ska man i så fall testa? Bordläggningen eller bottenstocken? Jag har lagt ned väldigt mycket tid och kärlek på båten så jag vill hålla den vid liv så länge som möjligt. Har även kollat med båtbyggare men kostnaden att helt enkelt riva och bygga ny botten är orimlig. De trodde inte att 100.000 skulle räcka. Och det är lite för mycket för en campingbåt. Även om jag genom åren säkert lagt ned hälften så mycket på renovering och underhåll. Alla tips och förslag mottages tacksamt! /P
×
×
  • Skapa nytt...