Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

ukeg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ukeg

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jodå, off-1-2-both 50 gånger? hur felsöker jag ev. kortslutning till den? Tack!
  2. Uppdatering: Jag lyckas inte komma framåt, tvärtom. Oavsett hur jag nu kopplar anslutningskablarna till tändningslåset så händer ingenting vid omvridning. Helt dött. Inget klick eller reaktion överhuvudtaget. Battierna har kräm, visar 12 volt på respektive batteri. Dock när jag tar elpennan för att titta vilka anslutningskablar som visar ström så visar ingen anslutningskabel till tädnningslåset ström. Det gjorde dem bara för någon vecka sedan. Hur felsöker jag i det här läget, dvs när batteriet har laddning, drev funkar utmärkt, men anslutningskablarna till tädningslåset inte visar på ström? Dem går ju genom hela båten så det är ju inte bara att "dra upp dem" Tacksam för hjälp!
  3. Det är en four winns vista 348 med en volvo penta v8 bensin i. Om den informationen räcker. Jag sntar att en kqbel är till för bensinpumpen och i mitt fall gör att motorn inte startar, drivlinan går igång och den startar nästan men lägger av inom 3 sek. Köpte ett nytt tändlås från kjell och co med 7 flatstift. Se bild!
  4. Hej! Mitt tändningslås gick precis sönder. Vred nyckeln för hårt och köpte ett nytt på Jula. Jag är lite osäker på hur den ska kopplas i, vilka kablar som ska in i vilket stift så att säga. Det är en amerikansk båt och jag vet inte vad färgerna på kablar betyder. Någon som kan hjälpa mig? Se bilder. Skall tilläggas att förra tädningslåset hade 4 stift och det nya endast 3 stycken. Tack!
  5. Jag har köpt ett nytt batteri och varit ute och testat nu. Tidigare pep motorn och inget hände, nu börjar motorn "blåsa" när jag vrider mot start. Drivlinan går inte igång men det händer somsagt mer nu, dvs att motorn reagerar genom att blåsa. Är det ett steg i rätt riktning? Utöver detta, trots att det är svårt att komma åt och se (mkt begränsat motorutrymme) hittade jag en "lös" del. Den är ikopplad med kablage men mutterdelen den suttit på har lossnat så den runda delen hänger fritt på motorn. Det är alltså den runda modulen med små hål på. På plattan den tidigare suttit på, bakom den går den stora elkabeln in i.
  6. Hej! Jag har problem med min båtmotor och tänkte försöka felsöka själv lite innan in på reparation. Det är sitter en volvo penta v8 i (inombordare). I fjol så satte jag i nyckel, vrider mot start och det piper. Drivlinan går igång men lägger av inom ett par sekunder. Nu vid nedtag (skulle naturligtvis löst detta under vintern men så blev inte fallet) så sätter jag i nyckeln och vrider mot start och det piper till två gånger men drivlinan går inte ens igång. Jag har laddat upp batterierna men det hjälper inte så jag funderar på att byta ut dem helt och försöka. OM det inte hjälper med nya batterier, hur går jag vidare i felsökningen? Eftersom att motorn inte överhuvudtaget går igång så känns det som att det fortf. kan vara ett elfel? Jag tycker mig ha hört ett klick då och då. Vad innebär det när den klickar men inte går igång? Att el går till startmotor men att det är något annat fel? Tacksam för alla tips!
×
×
  • Skapa nytt...