Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

orjanr

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om orjanr

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Blir nog inget jobb på båten förrän till våren så jag har gott om tid på mig att fixa stabil ställning. Båten ligger upp och ner nu och får nog ligga så tills jag har bottenmålat den i vår. Ska kanske ta bort gammal färg också.
  2. Jag provade att palla upp mittstången av trailern med brädor men jag tyckte inte det hjälpte så mycket. Problemet är att främre delen av båten har väldigt lite stöd på trailern. Endast en kölrulle ungefär midskeps och en sorts klyka i fören. Se bild. Det räcker inte riktigt till för att det ska bli stadigt. Kanske båten står föe långt fram på trailern?
  3. Jag har en liten motorbåt på drygt 4 m (Crescent 434) som jag vill fixa till lite invändigt innan nästa säsong. Laga en lucka, måla om m.m. Hur pallar jag enkelt och billigt upp båten så att den står stadigt för att kunna jobba inne i båten? Jag provade för första gången idag att gå upp i båten när den stod på båtupptagningsvagnen och det kändes inte stabilt alls. Båten gungade för mycket, särskilt när jag rörde mig mot fören. Så jag behöver nåt stabilare än vagnen att ställa den på om jag ska kunna jobba i den. Finns det några färdiga enkla stöttor att köpa? Hur starkt byggd är förresten Crescent 434? Är det ens lämpligt att gå omkring inne i båten när den står på land eller blir det för mycket belastning på skrovet?
  4. Jo så är det ju. Men kölen på båten sticker ner ytterligare ca 10 cm under botten på båten så i praktiken tar nog kölen i först, iaf när man går in till en strand.
  5. Låter bra. När börjar det ha betydelse? Bara för snabbare båtar? Eller först om det skiljer mer?
  6. Det blev en begagnad Crescent 434 med nästan ny Tohatsu 9.8 hk fyrtakt motor. Köpte den i helgen och det dröjer väl några veckor innan den blir sjösatt och provkörd. Är medveten om att motorn är i klenaste laget men tyckte det fick räcka. Ska bli spännande att se hur den går. En lite konstig sak är att motorns rigg är 22.1 tum (56.2 cm) istället för normala 20 tum (51 cm). Akterspegeln på båten är 51 cm. Så motorn kommer att hamna drygt 5 cm längre ned än normalt. Tohatsu skriver i manualen till motorn att kavitationsplattan ska vara 5–25 mm under botten på båten. I mitt fall kommer den hamna ca 52 mm under botten på båten. Är det ett problem? Eller spelar det ingen större roll för en sån här halvplanande båt med relativt svag motor? Båten har en köl också som sticker ner en bit till under akterspegeln.
  7. ok. Ska man trycka på sidorna eller i för och akter?
  8. @bhemac har du tips på några bra båtar i "4,3 m klassen" och vilka man ska undvika? Gärna sådana som går bra med lite mindre motor också. Jag tittade på en Uttern 4300 i helgen men den ser ut att kräva större motor.
  9. Vår budget är nog max 30000 kr men gärna inte över 25000 kr. Vi vill ha en fyrtaktsmotor och svårt att hitta en Crescent 42 eller motsvarande för 10000 kr med fyrtaktsmotor. En Crescent 42 eller nåt liknande skulle vi kanske kunna tänka oss elmotor för också. Men vi lutar mer åt en lite större och stabilare båt nu. Jag såg att försäkring blir bra mycket dyrare om man går upp i motorstyrka också så det är också en faktor.
  10. Många bra råd här på Maringuiden. Det tackar jag för! Varken jag eller de andra som ska använda båten vet nog exakt vad vi vill ha. Och vi har lite olika önskemål också. En vill kunna ro men kommer nog ändå inte använda båten så mycket. Vi som betalar den vill ha en stadig båt med plats för rätt många personer och gärna med flera stuvfack. Och den får gärna gå lite snabbare än en deplacementsbåt men det är inget absolut krav. Vi är nog överens om att det inte är viktigt att kunna köra snabbt iaf. 8-10 knop räcker nog bra. Så kanske är en halvplanande båt som Crescent 434 mest lämplig. Den verkar inte så bra att köra snabbt i vågor med men vi tänker nog inte göra det ändå. Vi är nog iallafall inte villiga att lägga de pengar som behövs för passande båt och motor för det.
  11. Tack för bra svar och särskilt tack för utförlig redogörelse @heimlaga! Vi funderar på att kanske skaffa en något större båt med rätt platt botten ändå då de klarar lite mer folk, har lite bättre stuvutrymmen och det är lite lättare att dra upp på en båt med plattare botten på badstränder. Räcker det med 9.8 hk för en Crescent 434 tror ni? Jag har hittat en fin sådan nu.
  12. Vi är på gång att skaffa en eka med aktersnurra till sommarstugan för att kunna komma ut på öarna och bada och kanske ta några fisketurer. Jag har knappt nån erfarenhet av motorbåtar eftersom jag bara haft segelbåt och kajak förutom en liten gummibåt med 2 hk motor. Det ska helst gå att ro båten och den behöver inte plana, utan det är bättre att den är billig i inköp och drift. Det ska gå att vara 5 personer med badgrejer, kylväskor och liknande i för kortare turer ut till öar. Efter att ha tittat runt på Blocket i ett par veckor verkar det som att det kanske är en Crescent 42, Smögen 45 eller liknande båt vi bör ha. Låter det vettigt? Eftersom det inte finns jättemånga såna båtar till salu undrar jag om det skulle funka att köra en lite större (bredare) båt med liten motor. Funkar det t.ex. att ha en 6 hk motor på en Uttern 4300 eller Crescent 434? Eller kommer det gå väldigt trögt?
×
×
  • Skapa nytt...