Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

GustavE

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om GustavE

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Låter bra att det kan göras med avstängd motor. Ingen rulle mellan vippa och ventil. Däremot mellan stötstång och kam ska det vara rulle (har dock ej sett det då den köptes ihopbyggd) Biltema 120 liter/tim 0,4 bar elpump. Vi provade även köra elpumpen och mekaniska pumpen i serie. Känns som varvet borde vara mellan 4400-5000 då? Mvh Gustav
  2. Ska testa dom två avvikande stiften då jag är osäker om vi kollat gnistan på själva stiften tidigare. Har kollat att det är gnista med 2ans och 8ans tändkablar men det kan ha varit med ett annat löst stift. Ja, körde med samma drev och propeller under första försöken (Alpha one gen 2 och 4-bladig 14,25x19) Satte sen på en lika propeller fast med 21 i stigning och då gick den också lika fort, 34 knop, men varvade något mindre. (trodde inte själva på att byta propeller till en med högre stigning men fick tips om att testa det och tänkte att vi testar det i brist på annat då vi ändå hade propellern hemma på hyllan) Tycker går rent och fint på tomgång. Svarar bra på gaspådrag om man inte gasar jättetvärt då tvekar den men så var det med förra motorn också. Den planar hur lätt som helst, känns som det finns mycket kraft i låg fart. Låter inte mer från förgasaren än jag minns att den gamla gjorde. Såhär står det på S&J Engines hemsida om motorn: 1987-1995Chevrolet383 c.i. Stroker; balanced. 4-bolt main. Center valve cover bolts. Roller cam383/6.3 Marine Ja bänka vore drömmen, vad kostar det ungefär? Alla kändes lika. Ska höra hur mycket spel det var. Kände inte själv. Men tror det vara väldigt lite spel om ens något alls vertikalt, mer att vipporna gick att vrida lite horisontellt när dom inte var i spänn. Gundj och Gelis, går det att ställa med motorn avstängd, känns som det vore tryggare. Men dom är troligen rätt hyfsade om jag minns rätt att det inte var något spel vertikalt, ska höra ikväll med han som kände. Det är intressant. Då var gamla motorn rätt hyfsad ändå. Står inget angivet på S&J Engines hemsida om vad det är för kam i nya motorn så det borde vara standard marinkam. Stod att det var det på en annan hemsida också. Och normalt ska en V8 varva kring 4500? Mvh Gustav
  3. Ska stänga av efter 30 sek nästa gång vi startar och känna. Har inte jättekoll på exakta mått. (är hydrauliska lyftare) men vi har haft av båda ventilkåporna och alla ventiler verkar ha samma spel när avgas- och insugsventil är stängda. Vet tyvärr inte hur många hk den nya ska ge. Tror inte dom vågat ange det eftersom den inte köps komplett. Men en 350 med förgasare har jag sett i annonser brukar vara på 220 hk? Är 47 knop normalt för 20 fots DC eller kan den gamla motorn ha varit starkare än vi trott (mer än 220 hk). Han vi köpte den nya 383an av sa att den hade mycket bättre vrid än gamla 350in "den är som en diesel" sa han. Nu när vi kontaktat honom säger han när vi beskriver knopskillnaden mm att "ni saknar 100 hk" men han vet inte vad det kan vara för fel. Han säger också att det inte är helt onormalt att 2 st stift avviker i färg. Alla ni kunniga, är det möjligt att vi kan ha fått en motor som pga tex kammar beter sig som en diesel, alltså inte ska varva mer? Gör man såna motorer. Det är för övrigt rullkam på nya motorn. Mvh Gustav
  4. Fabrikatet är S&J Engines Igår restade vi med 40 graders tejpad skala. Vid 3800 varv var det 34 grader. 2 st av vardera primär- och sekundärnålar är bytta. Även munstycken, kommer inte ihåg om dom var för primär- eller sekundärnålarna. Kompprov är gjort var mellan 9 och 10 nånting. Testade alla tändkablar med stroboskoplampan igår och det såg lika ut på alla (testade på texten på generatorremmen). Har testat gnistan tidigare, osäker om det var med just det rena stiftet. Så ska försöka testa det. Tack för alla tips och svar! Även dom som inte har citerats. Mvh Gustav
  5. Nya blocket är fabriksbyggt och var färdigt med toppar, kam och såna invändiga grejer monterade. Förgasare, tändning, vattenpump och liknande togs från gamla motorn. Mvh Gustav
  6. Hej Fick haveri på en Mercruiser 350 5.7 L V8 förra säsongen och bytte block inkl. toppar till ett nytt 383 6.2 L till den här säsongen. Övriga motordetaljer samma som tidigare. . Den gamla varvade 4500 och gick i 47 knop. Den nya varvar 3800 och går i 34 knop. Har testat följande och den varvar 3800 och går i 34 knop varje gång: - kollat tändning med stroboskoplampa och ställt så noga det går. (Thunderbolt IV elektronisk tändning) - kört med elpump direkt från bensindunk med ny bensin. - kontrollerat lilla filtret i inloppet till förgasaren. - kört med raka rör - provat en likadan förgasare (Rochester Quadrajet) fast nästan ny och från en bil med större motor 428 cui 7.0 L Iakttagelser: - 2ans stift är svart och 8ans stift är helt rent, som nytt nästan. Dom andra stiften är gyllenbruna. - Upplever att motorn låter mindre än den gamla när man kör med raka rör. Vad kan det vara för fel som gör att den går så mycket långsammare och inte varvar ur. Båt: Sea Ray 200 Overnighter, 20 fot. Tack på förhand Mvh Gustav
×
×
  • Skapa nytt...