Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

mrperry

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om mrperry

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har googlat en del om SEI Lower case som dessa billiga eftermarknads-växelhus heter. Verkar vara väldigt ojämn kvalite så det får nog bli Yamaha orginal ändå. Ingen som har något att säga om HJ Marin?
  2. Ja den har varit inne hos Rodins Marin i Uddevalla och de har försökt så gott de kunde men vågade inte lova hur länge det skulle hålla. Är det någon som har varit kund hos "Servicebolaget HJ Marin"? Han har nämligen ett nytt "skal" och har erbjudit sig att skifta över mina delar till detta nya "skal". Totalt 18000kr skulle det gå på. Känns ju bättre än att köpa ett beg för 15000kr. Skulle bara vilja ha referenser från andra som varit kunder hos honom.
  3. M_G: Japp det är växelhusolja som läcker och vatten kommer in pga av detta. När jag bytte växelhusolja så var den utblandad med vatten. Kane: Ska kolla med Nordwalls och Outboardservice men ville bara se om någon har erfarenhet av ej orginal. Känns ju bra att köpa nytt men samtidigt vill man ju veta att det är bra grejer. Köper jag ett begagnat så är ju risken att det strular snart igen tänker jag.
  4. Har ett växelhus som är kass. Har ärgat invändigt i godset så det läcker trots försök med tätningsmedel. Motorn är från 2005 så försäkringen kan jag glömma. Återstår att hitta ett nytt/beg växelhus. Är det någon som har erfarenhet av dessa: https://www.sterndrive.cc/product/90-405-B20F.html https://www.cpperformance.com/p-103722-se405-2151-ratio-20-shaft-4-stroke-rh-rotation.aspx Verkar för övrigt vara samma som säljs på drev.se: https://www.drev.se/produkter/90-405-b20f?ref=1249 Vågar man köpa dessa eller ska man leta efter ett renoverat begagnat original växelhus? /Per
  5. Jag trimmar alltid upp så mycket som möjligt när jag ska in och ut. Det är inte mer än 0,5-1m djupt beroende på låg/högvatten. Då fortsätter jag som jag gjort tidigare. Har funderat på om jag ska skaffa mig en jolle och lägga båten på svaj längre ut men det blir ju lite bökigare.
  6. Har båten i en väldigt grund vik. Varje gång jag lägger ut eller till så får jag en massa sjögräs mm i propeller och kylvattenintag. Det går ganska snabbt att ta bort men jag undrar om det kan skada motorn, framförallt kylvattnet. Det sitter ju et finmaskigt plastnät vid kylvattenintaget men misstänker att en del skit tar sig igenom. Är detta något jag ska vara rädd för eller räcker det att jag har koll på skvallerstrålen? Motorn är en Yamaha F115 2005 /Per
  7. Mange249: Tack för infon, får ta tag i det till hösten eller våren när båten är uppe. Tätar gör man med Sikaflex?
  8. Kane: Tänkte kolla det igår men var inte så sugen på ett bad. Ska ta cyklopet och kolla under sommaren när det blir lite varmare /Per
  9. Köpte den begagnade TP Express 13,25 x 19 igår och monterade och provkörde. 36knop vid 5500rpm. Var tvungen att trimma upp motorn väldigt högt för att få ut sista 300rpm, så fort jag gjorde minsta gir så tuggade den luft. Vid "normal" (ändå högt trimmad) trimmning varvar den ca 5200rpm och gör ca 34-35knop. Kan det vara läge att hissa upp motorn något pinnhål? Den sitter nu monterad i hål 2 av 4 om man räknar uppifrån. Skulle man hissa upp den till hål 3 eller rent av hål 4 tro? Hur gör man enklast en sådan hissning? Antar att det får göras på land? Räcker det att man hissar upp motorn med domkraft på skäddan och samtidigt stabiliserar den i överkant eller måste man lyfta hela motorn?
  10. Nu har jag kollat lite mer på den begagnade som jag hittat. Det är en TP Express 13,25 x 19. Är dock osäker på om hubkittet passar min motor. Propellern har suttit på en yamaha 70 2-takt och har ett hubkit som heter Turning Point Master Guard #30. När jag söker på TP:s hemsida så hänvisar de till hubkit 505 för min motor. Någon som vet om det passar med samma hubkit på F115 som en äldre 70hk 2-takt? Står på hub-kittet (#30) att den ska passa Yamaha 70-130 (2-takt och 4-takt) så det borde ju passa?
  11. Hittade precis denna: https://www.axmarin.se/Yamaha-SS-Y85-13-x-19 Skulle den motsvara en std stål Yamaha? /Per
  12. Tack för svaren Mange249 och Kane. Jag har mailat Propellertrim så får vi se vad de föreslår och i vilken prisklass de ligger. Det jag just nu funderar på är om man får samma varvtal med en TP Express SS 13,25 x 19 eller en Apollo SS 13,125 x 19 som jag får med en std stålprop 13 x 19? I så fall skulle den begagnade TP Express:en vara intressant (vill ju inte lägga mer pengar än nödvändigt) /Per
  13. Har sökt igenom alla forum jag kan hitta i ämnet och vill egentligen bara få bekräftat att jag tänkt rätt innan jag beställer en ny propeller. I höstas köpte jag en Yamarin 5930 med en Yamaha F115, båda från 2006. Motorn har gått 150h. När jag köpte båten satt en Yamaha Alu propeller 13 x 21 på, säljaren skickade även med en taffligt lagad (obalans) Yamaha stålproppeller 13 x 19. Jag har testkört båda med följande resultat. Fart är tagen med GPS och i lugnt vatten och svag vind. 1 person (70kg) i båten och ca 120kg i bränsle och last. Tyvärr har jag inte alla varvtal och hastigheter på stålpropellern. Yamaha Alu 13 x 21: 4000rmp - 26knop 4600rpm - 29knop 4900rpm - 31knop 5000rpm - 32knop 5300rpm - 33knop Yamaha Stål 13 x 19: 5700rpm - 35knop Efter detta och en massa googlande så tyckte jag att en Aluminium Turning Point Hustler 13,25 x 19 (2143 1911) borde passa fint (snål som man är) men när jag fick testat den så blev jag besviken på resultatet: Turning Point Alu 13,25 x 19: 4000rpm - 25knop 4300rpm - 28knop 4600rpm - 30knop 4900rpm - 32knop 5300rpm - 34knop Jag är inte ute efter att maxa toppfarten utan vill bara få motorn att gå på optimalt varvtal vid full gas. Hittills är det ju stålproppen som gett bäst varvtal men eftersom den är i dåligt skick så är det inget alternativ. Nu har jag vaskat fram några alternativ som jag funderar på och som jag skulle vilja ha er hjälp med att analysera.Hissningen på motorn är i andra hålet uppifrån av totalt 4 hål. * Apollo 3-Blade (artnr 993144) 13,25 x 17, ca 4200kr inkl hubkit * Apollo 3-Blade (artnr 993145) 13,125 x 19, ca 4200kr inkl hubkit * Solas Rubex NS 3 13.25 x 17 (artnr 9431-133-17), ca 4200kr inkl hubkit * Solas New Saturn 13,25 x 17 (artnr 3431-133-17,) ca 4200kr. Hubkit behövs ej köpas * Har även hittat en begagnad intressant propeller i bra skick. Turning Point Express 13,25 x 19 för ca 2000kr inkl hub. Jag misstänker att det skulle passa bäst med en propeller med stigning 17 för att komma upp i närmare 6000rpm eller tänker jag fel? Den gick ju ganska bra med 13 x19 stål som i och för sig var dåligt lagad och i obalans. Vad tror ni om man jämför den alu som jag har nu (TP Hustler 13,25 x 19) med en rostfri i samma dimension, hamnar man på samma maxvarv (5300rpm) eller skulle den varva mer eller mindre? /Per
  14. Ja det var så jag tänkte. Vissa skriver att man ska köra med glykol det sista för att inte riskera frostsprängning. Detta kanske kunde vara ett alternativ till det? /Per
  15. Tack för svaret. Då kommer en följdfråga direkt. Kan man blåsa ur "allt" vatten ur motorn via denna slang också efter att man sköljt? /Per
×
×
  • Skapa nytt...