Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Frestr6

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Frestr6

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Carlene
  1. Hej. är på jakt efter en oljekylare till en gammal aq140. Men vad jag kan förstå så passar flertalet från b21 och uppåt i volymstorlek aq150,151,170,171 Dessa är svåra att hitta på, jag söker nu med ljus och lykta så jag är tacksam för alla tips.
  2. Jorgen01: japp har kontrollerat oljestickan på motorn. Och håller md om att det är mycket som är konstigt. har nu tagit ur tanken och gjort ren den, samt gjort ren förgasarna ska till hamnen imorgon för återmontage. håll tummarna att detta funkar nu🙄🤔.
  3. Eld- Nej,det den spottar ur sig är en blandning av bensin/kondensvatten/olja. har inte rört tändkablarna från i höstas och då gick den. remmen har jag dubbel och trippelkollat men nästa steg är att ta bort ventilkåpan och köra runtmotorn som ”Faderullan” och ”gelis” tipsade om.
  4. Tack för eran inputt👍🏻. jag kommer skruva bort ventilkåpan för att kontrollera hur det ser
  5. Jag tänker att den suger kondensvatten från tanken och starter inte av den anledningen så när cylindern är full med kondensvatten och bensin så trycks det genom ventilerna upp till ventilkåpan?
  6. Jag har en ny teori, blir vilda spekulationer från min sida nu men är tacksamma för all input jag kan få. det är nån mörkbrun sörja som pumpades ur ventilkåpan det ni ser på 1:a videon. Och det är med största sannolikhet en blandning av vatten,bensin och lite olja. INTE sjövatten som jag skrev tidigare. strax efter jag lagt i båten så körde jag soppatorsk. Eller närmare bestämt den slutade suga soppa ur tanken. min teori lyder att Jag inte fick ur all soppa/kondens när jag tömde tanken. Och fyllde på med 20l färsk soppa. och det sista som hände innan soppatorsken vara att motorn sög i sig en stor mängd vatten. Som fyllde upp cylindrarna och sedan trycktes genom ventilerna. behöver kanske inte vara rent vatten men tillräckligt mycket för att motorn inte skall tända på det????????? 🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️🤔🤔🤔🤔🙄🙄🙄
  7. Gjort komptest nu. mellan 10,5 till 12 bar. Måste klassas som godkänt? Inget vatten i oljan, den ser ut som ny
  8. Gelis: ”kört med kamremsras”det jag gjorde var att jag drog runt med startmotorn några varv när remmen gick av.
  9. Bifogar en film när jag kör den från separat dunk (eftersom jag då felsökte om kondens i fasta tanken) På land i tunna med vatten. ända som skiljer då är att avgasportarna i drevet ej kom under vatten ytan. Dock så vart vattnet i tunnan lite svartsotigt🤔🤷‍♂️ Går väldigt fint och har en stabil tomgång på 800varv/minut 3811CC1C-55C9-4805-8300-D64545B1108A.MOV
  10. Vad jag läst och förstår av det så skall aq140 och b21 klara ett kamremshaveri, men det är inget jag vet själv med säkerhet, någon här kanske vet?
  11. Jorgen01: kolla på videon i mitt första inlägg, där sprutar det ur ventilkåpans framkant.
  12. Jo komptest står först på ”priolistan” men vill man starta motorn utan ventilkåpa? gjorde så på min gamla militärbil (tgb11)för att kolla lyfta då skvättade motorolja överallt, för tgb:n skull gjorde det inte så mycket vart det lite rostskydd invändigt i den😁. men att spruta runt olja i båten känns sådär. Eller menar du att bara köra runt motorn på startmotorn utan att starta?
  13. Ja där är det vatten. Röret ur ventilkåpan som det duschar ur är precis vid påfyllningslocket av oljan. Jag kollade oljestickan och där ser jag bara fin motorolja
×
×
  • Skapa nytt...