Jump to content
Monday 03 October 2022

panodil

Medlemmar
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About panodil

  • Rank
    Kadett
  1. Det var en del oxid på poler och i kabelskorna. Det var lite halvhjärtat åtdraget också. Rengjorde, fettade in och drog åt ordentligt. Hittills har jag inte haft några problem så det verkar vara löst! Stort tack för hjälpen alla!
  2. Då ger jag polerna lite uppmärksamhet så får vi se om det hjälper. Tackar för all input!
  3. Ska göra en lite mer noggrann rengöring av polerna och dra åt ord ordentligt. Ska också kolla huvudströmbrytaren. Den hade jag tänkt kolla ändå eftersom den inte bryter all ström vilket jag antar att den ska göra. Tror att jag t o m kan starta motorn fast den är frånslagen.
  4. Har ett problem som kanske är omöjligt att svara på men jag greppar efter alla möjliga halmstrån. Har en Mariner 100 EFI -06 som är regelbundet servad och har gått som en klocka i alla år som jag har ägt den. Nu har den tvärstannat några gånger och det gör mig såklart lite oroad. Inte bara motorn dör utan all el försvinner samtidigt så plotter etc dör också. Hittills har det bara varit att starta den igen och då har den startat lika snällt och fint som vanligt. Det här har hänt 5-6 gånger vid alla möjliga olika varvtal. Känns ju som att det är något som glappar och jag har kollat batteripoler och där verkar allt okej. Förstår att det inte går att tala om vad det beror på utifrån den bristfälliga problembeskrivningen men jag tar gärna emot tips på vad som kan kollas!
  5. Har nu testat med spolmuff och axeln snurrar både med- och motsols samt inte alls beroende på växel eller neutral så allt verkar funka som det ska. Vad är det som klickar när man snurrar propellern med växeln i?
  6. Tack för de lugnande orden! Då hoppas jag att allt funkar som det ska när båten åker i sjön igen. Varför får man inte ha fett på toppen av axeln?
  7. Hej! Jag har båten på land och passade på att kolla skicket på impellern. Nu är jag osäker på om något blev galet när jag skruvade tillbaka växelhuset. Det var lite svårt att få ihop det och jag tror det berodde på att splinesen på växelpinnen inte ville gå ihop. Efter lite trixande gick allt bra men nu är jag lite osäker på om allt blev rätt ändå. I neutral kan jag snurra propelleraxeln som jag vill. Lägger jag i backen kan jag inte vrida den alls. Men om jag lägger i framåt så kan jag vrida axeln medsols samtidigt som det hörs ett högt klickande ljud. Ska det vara så? Är det något särskilt man behöver tänka på när man demonterar och monterar växelhuset? Det gäller en Mercury 50hk 4-takt från 2013.
×
×
  • Create New...