Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Siefvert

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Siefvert

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. På min Merc 4,3 MPI var det oljetrycksgivaren som var boven i dramat. Den gav liknande symptom som på din. Prova att dra ur kontakten och provkör för att se vad som händer. Jag hade problem att hitta givaren; den sitter på babords sida, långt bak under avgaslimpan. Hoppas det hjälper dej, det funkade för mej!
  2. Uppdatering: Fick ta upp båten och körde den till en marinverkstad som förbarmade sig och gjorde en diagnos med ”datorn”, och fick två felkoder: Fuel lever sensor input high Sea water input high Fick rådet att demontera knäna för att se hur dom såg ut. Sagt och gjort, och dom såg inte så dåliga ut. Så att istället för att kasta ut elva lakan på nya, så gjorde jag rent med smärgelduk och tryckluft enligt alla konstens regler. Hade loss bockhornen, gjorde rent och konstaterade att ”flärparna” där under satt som dom skulle. Bytte även kylväskan till det slutna systemet när jag ändå hade byxorna nere. Så kom den stora dagen!! Provkörning! Allt gick som det skulle, inga läckage, allt såg bra ut. Efter att ha varmkört en lång stund drog jag upp motorn till det kritiska läget, ca 2000rpm. Och naturligtvis, motorn börja larma igen. En skillnad dock; larmet försvinner när jag sänker till tomgång. Tidigare fick jag stänga av motorn för att få bort larmet. Personligen tror jag inte vattnet är problemet längre. Nu är frågan vad felkoden Fuel sensor input high betyder. När jag tänker efter så kanske bränslepumpen låter lite ansträngd när man vrider på tändningen, eller åtminstone inte helt frisk. Den verkar oxå sitta på ett bra ställe på undersidan av blocket?? Nåväl, om du har orkat läsa ända hit; känner du igen dej? Har du bytt bränslepump någon gång? Spridarna, kan det va dom? Det ska tydligen finnas en returslang till bränsletanken, men den hittar jag inte heller? Som sagt, ett väldigt långt inlägg, men nu är verkligen allt botten 🤪 och jag var tvungen att skriva av mej lite. Trevlig lördagkväll till er alla!😃
  3. Oljetrycksgivaren kan vara boven i mitt drama. Men jag hittar den inte ens! Någon som vet exakt var den sitter på denna motor? Själv gissar jag att den sitter långt bak på blocket på babordssida, men där är så trångt att man inte ens får in handen...🤬
  4. Tjoho! Min nyinköpta Ryds 23 WA 2005 trilskas rätt så rejält; När jag gasar upp till ca 2000 rpm så börjar motorns varningssummer att tjuta och motorn går i ”nödläge”, dvs den går bara på tomgång. Temperaturmätare och oljetrycksmätare visar normala värden. Systemet varnar för oljetryck, vattentemp/tryck och drevolja. Jag har bytt givarna till vattentemp och tryck utan framgång. Drevoljenivån är ok och givaren ger utslag när vi mäter på den, dvs när vi rör på flottören. Den verkar ju alltså funka som den ska. Jag bytte även impeller, den gamla var bra. När jag hade loss vattenpumpen så öppnade jag sjövattenintaget, och vattnet forsade in. Dvs inget stopp i systemet. Limpor och knän blir också kalla när motorn går, vilket borde bekräfta att det inte är stopp någonstans. Har någon av er varit med om något liknande? Kan man koppla förbi det här j#≠§la varningssystemet på nåt vis? Konstaterade att jag har låg spänning på förbrukningsbatteriet, men det borde väl inte orsaka sådana här problem? Med en vecka kvar på semestern så är jag lagom desperat och tar till mej vilket tokigt tips som helst!😃
  5. Startbatteri och start av motor fungerar OK. När jag endast kopplar på förbrukningsbatteriet och startar plottern uppstår problemet. Jag börjar tro att förbrukningsbatteriet är urladdat/slut. Har lyckats få tag på el och batteriladdare för att ladda på plats i båten, för att se om det hjälper. Tack för tipsen!
  6. Kan det vara så enkelt att förbrukningsbatteriet är så urladdat att det är därför det inte funkar? Ser att stereon inte heller går. Hittar inget skiljerelä, utan två separata huvudströmbrytare.
  7. Tjoho! När jag sätter i gång plottern så flimrar skärmen, voltmätaren studsar upp och ner. Spänningen sänks från ca 13 volt till ca 9 volt (enligt båtens voltmätare). En dosa till Defastartspärren börjar att klicka. Plottern startar inte, skärmen förblir mörk. När jag drar ur strömkabeln till plottern återgår spänningen till det normala. Startspärren fortsätter dock att klicka och en varningssummer tutar två gånger med jämna mellanrum. Antar att det är startspärren som varnar att något inte står rätt till. Jag hittar inga trasiga säkringar. Båten har två batterier, start och förbrukning. Det är en Ryds 23 WA med Mercruiser 4,3 MPI. Åmod 2005. Plottern är en Garmin 720s Min fråga är; var börjar jag att mäta? Vet någon vilka stift i strömkabeln till Plottern som ger plus och minus? Har googlat utan framgång. Kan jag på ett enkelt sätt utesluta om det är själva plottern eller givaren som är felet? Jättetacksam för alla tips!!😃
×
×
  • Skapa nytt...