Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

MMB357

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MMB357

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Försökte söka efter sprängskiss på Mercruiser 3.0 men hittade ingen.
  2. Hej, jag kikade på sprängskisserna, det är reservdel nr 2 på "insug och avgasrör" på 3.0GLP-J skissen som jag behöver. http://www.marinepartseurope.com/PentaPictures500/23856.jpg Det står att den artikeln utgått. Funderade dock på om täppbrickan , nr 6, på sprängskissen "cylinderblock och svänghjulskåpa" , den du hänvisade till, är av samma dimension så att den passar på "limpan".. Det vore i så fall smidigt..
  3. Tack! Jag var på Wahlbergs Marina men det var de som sa att den ugått.
  4. Tack, du har säkert helt rätt. "Tyvärr" fick jag hjälp av mina söner att tvätta ut motorrummet - de gjorde det bra! Men sannolikt försvann den i samma tvättning. Båten har varit lite illa skött och det var rätt lortigt - jag hittar den iallafall inte där..
  5. Hej, jag har en Seamaster 21, från -99. Den har en Volvo Penta 3.0 GLP-J från 2009, 130 Hk. En "frysplugg" eller täppbricka kanske det kallas för, som suttit under "limpan" har lossnat och försvunnit. Jag är nybörjare på detta men har fått det förklarat för mig av en motorintresserad vän. Har sökt på Volvo Pentas reservdelsida. Det visar sig att denna reservdel har utgått! Vad tar man sig till istället? Motorn går ju inte att använda utan denna lila del. Vet inte ens om den är gjord i metall eller plast. Tacksam om någon har något förslag. Mvh / David
  6. Hej, ursäkta mitt sena svar. Det har löst sig - det var just en bränslefråga. Tack för ditt svar!
  7. MMB357

    Inombordare

    Hej, sedan något år ägare till en motorbåt, SeaMaster 21. Båten är från 80-t. 2009 satte man in en ny motor, inombordare. Volvo Penta 3.0, bensinmotor. 130 Hk, tror jag. Båten var inte särskilt välskött, bl a finns ingen bränslemätare inkopplad. Däremot skulle man enkelt kunna göra detta med att sätt nivåmätare på tanken. Senare visade det sig att detta inte gick eftersom att det inte går att komma åt tanken efter att man satte in inombordaren. Allt detta enligt ägarna till hamnen där båten ligger och som också servar motorn årligen, förvarar drevet mm. Hade tänkt att i år försöka sätta dit en flödesmätare - eller rättare sagt be någon kunnig om hjälp Idag var det premiärtur - jag har alltid med mig reservtank. Båten var tankad med bensin från förra säsongen, som jag räknat ut det skulle det vara ganska mycket kvar. Gick utmärkt att komma ut på havet. När vi sedan skulle åka hem lade motorn plötsligt av. D v s att den slutade plötsligt driva båten framåt trots att den låg i växel, sedan tystnade den. Lyckades starta om båten men det upprepades efter 5-10 minuter. Jag hällde i mer bensin och motorn kom igång, körde lugnt tills det hände samma sak igen. Fick bogseras tillbaka till hamnen. Batteriet är ok men motorn startar inte. Har försökt att starta den ikväll igen och den tänder till på första dörsöket men startar som sagt inte. Kommer förstås att kontakta de som servade motorn och äger hamnen. Har någon förslag på vad man kan kräva av den som servar motorn? Dessutom vad kan det vara för fel? Tar tacksamt emot alla tips och förslag. Visst ska en motor hålla längre än från 2009?
×
×
  • Skapa nytt...