Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Pistvakten

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Pistvakten

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för svar. Jag är 30 mil från båten och minns faktiskt inte men tror att knackar både för tilt- och trimmomentet... Jag ska till stugan till veckan en sväng och ska prova smörja då. Och dubbelkolls exakt när det knackar. Upplevde att det inte lät, iaf mindre, på land (i torrhet) vilket känns märkligt då motorn då är "tyngre".
  2. Min Honda 115hk 4-takt vill knacka när den tiltas upp och ner, dock inte nämnvärt uppe på land(?) utan framförallt i vattbet. Vad kan det bero på?
  3. Tändstriftsprovaren var slut på hemorten men fanns igår på stugorten. Testade idag och mycket riktigt så försvinner gnistan på ena cylindern emellanåt. Det innebär alltså att den kombinerade tändkabeln/-spolen behöver bytas ut?
  4. Nu tillbaka i stugan och premiärtur med 2-hästaren på båt. Lovande lättstartad med lite choke och iväg på först Start sedan Snabb. Dock omgående svajig i varvet och jag får köra med ett steg ute på choken men hela 5oden vara beredd att snabbt öka choken till max men sedan snabbt tillbaka till "steg 1" för att hålla igång motorn. Någon gång åt andra hållet och därmed utan choke, men snart vill motorn åter ha lite choke... Jag kör alltså nu på alkylatbränsle men kan det fortfarande vara avlagringar i bränslesystemet som.orsakar den ojämna gången?
  5. I dessa tider när vanligt bränsle (iaf 95 oktan) orsakar trilskande avlagringar i utombordares bränslesystem som hindrar gång, har jag förstått att man ska köra sista gången inför vinterlagring med alkylatbränsle. Alternativt bara köra.med alkylatbränsle (+ olja). Men kan man vinterlagra tömd bensin i en reservdunk och återanvända nästa säsong, eller måste (5-6 mån) gammalt bränsle kasseras? Det känns både miljömässigt och ekonomiskt fel att kassera om det går att åter bruka. Och är det bara utombordare som drabbas av detta? T ex gräsklippare står ju också orörda hela vintern men där har jag aldrig upplevt eller hört am samma problem.
  6. Som sagt, Pioner 8 har ett utrymme i aktern (se bild) och där fyra skruvfästen för en akterrulle så att man kan rulla båten genom att ensam lyfta i fören och på så vis rulla båten framåt/bakåt på marken/botten utan att skrapa botten. Alla Poiner 8 verkar inte ha detta utförande men vissa. Sådan rulle sökes.
  7. Öööö... Nu var det inte vagnen frågan hällde... Men båtvagnen används till tre olika jollar så den är inte skräddarsydd för någon men "funkar för mig".
  8. Jag har en gammal Flipperjolme som sett sina bästa dagar men duger för latmanssegling fina dagar. Ett problem är dock att den tar in vatten någonstans som jag fått tömma via akterdyvikan var gång. Jag har plastat i centrbprdstrumman Nedre del där det var lite nött men det fortsätter läcka in. T o m på land (efter regn) märkte jag nyss... Jag trodde annars att det kunde vara Elvströmslänsarna som var otäta. Nu börjar jag tro att det är läckage under den gamla trälisten i sittbrunnen där mastfot, skot och burkan sitter. Trälisten är i sig i dåligt skick men kanske också plasten under är den? Någon med erfarenhet? Jag ska vid tillfälle lossa listen som i vilket fall måste bytas utmed då blir det ett definitivt uppehåll i seglingen, även om den an änds sällan.
  9. Salig mors lilla Pioner 8 har övertagits men jag skulle gärna vilja ha den akterrulle som underlättar ensam sjösättning och upptagning. Har googlat men hittar ingen info. Råkar någon ha sådan och/eller veta?
  10. Efter ett par tre dagliga snapsar direkt i cylindern som fått gosa till sig någon timma innan startförsök, så startade(!) motorn igår och gick tills jag började testa tomgångsviljan lite för mycket. Skulle i sen timma igår ut och testa verklig funktion men blev då påmind om vad förra ägaren sa till min kusin som donerade motron till mig. "Det är bara att byt brytpinnen och köra." Mycket riktigt, jag kom inte ur fläcken och brytpinnen var av. Fanns inte på hyllan så två är beställda. Nästa stugbesök så blir det åka av...
  11. Lite trevligt att vara i gott sällskap men framförallt om vi kan lösa gemensamma problem ... 😉 Jag fyller själv på med dagens inhämtade signaler då jag besökte två båtverkstäder som fick lyssna på video med motorgången inspelad under 1 dryg minut. Båda bedömde de det vara bränsleorsakat och inte tändsystemet. Jag ska prova att byta ut bränslet till alkylat, och möjligen testa annan tankslang, om det inte funkar måste nog bränslesystemet rengöras och sådan för mig svårberäknad insats lär nog få ske efter säsong mtp allt annat som pockar på... För övrigt gav dagen också att modellens tändkablar sitter ihop med individuella tändspolar som kostar ca 520:-/st. Tar gärna del av ytterligare kloka tips. 😃
  12. Fotade nu tändkablarna på motorn som är ett lite osynat område för min del. Tändkablarna går inte att enkelt byta ut utan verkar sitta fast i var sin, kan det vara tändspole? Byter man då både kabel och enhet? Går det att först felsöka för att begränsa ingreppet?
  13. Ok. Tanken, filtret och bränslekranen nu rengjorda så det rinner en fin stråle ur öppnad kran. Även första bränsleslangen är rengjord, möjligen väl gammal och hård. Jag satte nya slangklämmor för att inte det ska tjuvdra in luft och ställa till det. Provade sedan med nytt alkylatbensin men motorn vill fortfarande inte starta annat än med en pyts innanför tändstiftet. Så bara att fortsätta längs processen, men där är jag rudis... Finns någon elegant video som visar hur förgasaren lossas, rengörs och återmonteras, gärna på likartad motor?
  14. Aha, tänkte inte på det... Det ska jag prova så snart dagsprogrammet medger. Tack!
  15. Tack för tipsen. VIsst känns bränslesilen/-filtret vara nästa steg. Det står t o m i den föredömligt bevarade instruktionsboken hur man rengör bränslefiltret, men väl knapphändigt... (se bild). Kan du möjligen minnas vad textens "skruva ut" (kranen) innebär? Är kranen gängad i sin hane in i tanken (den högra bilden)? Jag tycker att den bara snurrar och vill ogärna bryta sönder något, men undrar om det inte ska dras rakt ut? Och var sitter själva filtret man uppmanas byta ut? Kranen är ju så liten. Bifogar bild på min verkliga motors dito.
×
×
  • Skapa nytt...