Gå till innehåll
fredag 04 juli 2025

Pistvakten

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    51
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Pistvakten

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har vattenslang och spolmuff (heter det visst) vilket funkar bra vid landtester med andra motorer, om än inte riktigt samma sprutt i strålen ut. Med Mercuryn sämre. Jo jag ska byta impellern och göra det på också andra motorer när väl jag kommit "över tröskeln". Gäller väl vara att hitta passande delar till så gamla motorer. Finns måhända tips på välsorterad nätbutik för Evinrude 9,9 -79(?), Johnson 2 runt -80 och Honda 115 -99?
  2. Åter tack. Rorkulten isärplickad, rengjord och smord. 👍 (Stiftet behövde egentligen inte lossas för att lossa axeln). Luftigt mellan axel och rorkultskanalen så lite underligt att den kan kärva fast. Den inre axeln rör sig men bör förstås smörjas ändå. Bifogar bilden. Råkar du även veta om utebliven kylvattenstråle på land med damast men stråle "i sjön", är ett tecken på dålig impeller eller helt normalt (lång rigg)?
  3. Rorkultsxeln släppte när jag knackade på påskruvad skyddsmutter, men går fortfarande lite trögt. Hur lossar jag gummihandtaget för att kunna dra ut axeln från rorkulten för rengöring/smörjning?
  4. Tack. Min rorkult satt med bara två insexskruvar (mm) på var sida. Busenkelt att lossa Och mkt riktigt så är det helt fast i rorlulten (till att börja med)... Ska den alltså plockas isär, rengöras och smörjas? Själva rorkulten är kapslad och lossar jag "ändskruven" är ändå gashandtaget iofs rörligt men spärrat att dra ut från axeln. Sälva axeln sitter fast i rorkulten.. Kanske måste pressa/knacka/vålda lite lagom så släpper axeln bakåt? Eller...? Bifogar en BB-bild om du vill vägleda vidare också om inre axeln. 🙏
  5. Tack för snabbt svar och detaljerad vägledning. Jag lossar med noggrannhet när dimensionerna hittats. Kan det vara en initial hjälp att spruta på rostlösaare på båda rorkult (bakvägen) och axeln innanför?
  6. Plockade idag fram gamla Mercury 20 från 70 nånting som stått i 8-10 år och den startade på 4:e rycket och tuffade på.😃👍 MEN, gasreglaget är orubblig fast i tomgångsläge! Var kan det ha kärvat fast? Jag lägger lätt.i och ur fram och.back med det gör ingen skillnad. Dessutom ser jag under förgasaren(?) två lösa brickor som ligger (bild). Borde jag hitta deras plats? Motorn går ju. Jag borde väl också byta impeller när den stått så länge och det inte kommer kylvatten via damasken, men det hittar jag säkert någon video om. Tacksam för tips då jag inte är någon stormekare men gärna lär mig för livet. 😁
  7. Nu åter i stugan efter bl a 2 veckors segling runt vår kust, och då välkomnar vardagen mig. Jag har inte riktigt förmått fördjupa mig i Guestsons tips om läsning men passerade idag den verkstad som ifjol gav mig tips om tändspolen. De var ny personal/verksamhet där nu och han föreslog att "statorn"... Ingen tid där dock att ta emot motorn de närmsta veckorna och då är jag åter på annan ort. Jag ska försöka hitta CDIs guide men kan alltså statorn vara en orsak? Sådan har jag aldrig sett på en utombordare bara vid ungdomens trevande bilmekande...
  8. Stort tack för snabbt svar. Jag ska googla och kolla. Jag spelade ifjol in motorgången under färd och båtmotormekanikern sa att det orsakades av tändspolen vilket jag köpte (av honom). Men utan fullödig felsökning alltså. Motorn går nu ändå (med lite gas) på land men jag kan inte avgöra om den nu bara går på en cylinder eller två, men jag ser ju via tändningsprovare bara gnista på ena. Ifjol på båten med befintliga tändspolar gick den varierat på en eller två cylindrar med åtföljande ryckig gång. Det finns ingen sannolikhet att det är det noderna bränslet som är orsaken?
  9. Ny sommar i stugan med påminda motorproblem och återupptagna lagningsförsök... Jag hoppas ni finns kvar som stöd... 😳 Nu har jag ingen gnista alls på den cylinder där jag bytt tändspole (se bild), iaf inte med tändningsprovaren. Jag har utöver bytt tändspole, dessutom: - kontrollerat elektrodavstånder (1,0 mm) - skiftat tändstiften, - hällt bränsle direkt i cylindern utan gnista, men fortfarande kvarstår samma fel på just den undre cylindern. Jag ser ju av fjolårsbeskrivningen att gnista då fanns men var ojämn. Ska jag byta tillbaka till den ursprungliga tändspolen och testa igen..Eller ska som (jag tror) den engelska tändspoleinstruktion säger under "Troubleshoooting" (se bild), testa att byta plats på spolarnas stift i inkommande anslutning...?
  10. Tack för svar. Jag är 30 mil från båten och minns faktiskt inte men tror att knackar både för tilt- och trimmomentet... Jag ska till stugan till veckan en sväng och ska prova smörja då. Och dubbelkolls exakt när det knackar. Upplevde att det inte lät, iaf mindre, på land (i torrhet) vilket känns märkligt då motorn då är "tyngre".
  11. Min Honda 115hk 4-takt vill knacka när den tiltas upp och ner, dock inte nämnvärt uppe på land(?) utan framförallt i vattbet. Vad kan det bero på?
  12. Tändstriftsprovaren var slut på hemorten men fanns igår på stugorten. Testade idag och mycket riktigt så försvinner gnistan på ena cylindern emellanåt. Det innebär alltså att den kombinerade tändkabeln/-spolen behöver bytas ut?
  13. Nu tillbaka i stugan och premiärtur med 2-hästaren på båt. Lovande lättstartad med lite choke och iväg på först Start sedan Snabb. Dock omgående svajig i varvet och jag får köra med ett steg ute på choken men hela 5oden vara beredd att snabbt öka choken till max men sedan snabbt tillbaka till "steg 1" för att hålla igång motorn. Någon gång åt andra hållet och därmed utan choke, men snart vill motorn åter ha lite choke... Jag kör alltså nu på alkylatbränsle men kan det fortfarande vara avlagringar i bränslesystemet som.orsakar den ojämna gången?
  14. I dessa tider när vanligt bränsle (iaf 95 oktan) orsakar trilskande avlagringar i utombordares bränslesystem som hindrar gång, har jag förstått att man ska köra sista gången inför vinterlagring med alkylatbränsle. Alternativt bara köra.med alkylatbränsle (+ olja). Men kan man vinterlagra tömd bensin i en reservdunk och återanvända nästa säsong, eller måste (5-6 mån) gammalt bränsle kasseras? Det känns både miljömässigt och ekonomiskt fel att kassera om det går att åter bruka. Och är det bara utombordare som drabbas av detta? T ex gräsklippare står ju också orörda hela vintern men där har jag aldrig upplevt eller hört am samma problem.
  15. Som sagt, Pioner 8 har ett utrymme i aktern (se bild) och där fyra skruvfästen för en akterrulle så att man kan rulla båten genom att ensam lyfta i fören och på så vis rulla båten framåt/bakåt på marken/botten utan att skrapa botten. Alla Poiner 8 verkar inte ha detta utförande men vissa. Sådan rulle sökes.
×
×
  • Skapa nytt...