Gå till innehåll
måndag 01 december 2025

Pistvakten

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    66
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Pistvakten

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ok, tack. Det är alltså rätt sprängskiss? Det kan vara värt ett försök med ditt borrtips, innan lokala verktstan tillfrågas. Svårt komma åt med egentillverkat anpassat greppverktyg när axeln är i vägen.Om man hade en passande rörstump med rätt diameter hade man kunnat skära ett grepp och svetsa på en hylsa för momentnyckeln men så välfyllda förråd har jag inte om än turen ibland visar sig. I och med att jag skaffat en likadan Merc med kort rigg kan ett specialverktyg komma till nytta innan man lämnar jordelivet, men ändå liten sannolikhet.
  2. Nu åter i växelhusdemonteringen efter många andra priorterade sysslor. Mutter (72), bricka (71) och propellern gick lätt attl lossa men sedan känner jag inte igen det som blottas mot sprängskissen... Nästa del avviker mot sprängskissens 69 (se eget foto och delen under propeller) och i mitt fall verkar nästa stora del (68? i sprängskiss, jmf med foto), fylla hela växelhusets bredd och dessutom med tydliga grepp för ett verktyg, och dessutom märkt "OFF" och "ON". Borde jag följa en annan sprängskiss? Eller kan jag öppna stora "muttern" genom att knacka den moturs och sedan känna igen mig? Ah, nu ser jag att din bild med anvisade "borrgrepp" för 68 i ditt tidigare inlägg är samma del som i min (men kanske inte samma som i sprängskissen, iaf inte del 69). Kan jag inte nyttja de befintliga greppen eller måste det vara helt intakta? Kan jag alltså återanvända 68 trots ev skapade "borrgrepp"?
  3. Tack för tipsen. 👍 Jag tolkar den samlade dialogen som att du anser dessa Mercurymotorer vara bland de mest robusta man kan välja och väl värda att hålla vid liv. Rätt? 😃 Varifrån köper du delarna? /Jacob
  4. Ah, då gick det lätt. Mina andra motorer har alltid haft samma storlek på nivåpluggen som själva oljepluggen. Stort tack!
  5. Ok, olika namn på samma del. 👍 Motorns serienummer är 9161839. Behövs något specialverktyg? Finns svensk (web)butik? /Jacob
  6. Tack för snabbt svar. Så antingen ska packboxarna bytas eller "trådrullen".? Vad är "trådrullen"? Kommer man åt dessa via propelleraxeln eller behöver man öppna mer? Och finns delarna att köpa?
  7. Den övre pluggen för växelhuset ("nivåplugg"?) är på min gamla Mercury 20hk i plast vilket känns bräckligt och mkt riktigt gick huvudet sönder vid försök nyss att lossa, och jag lär få borra ur den... Är plastplugg verkligen original eller ska det vara metall som på övriga motorer jag har/haft? Tack på förhand!
  8. Vid upptagning av båten med Mercury 20 hk 2-takt -77 nyss och sedan nedfällning i gångläge började olja rinna ut genom propellernavet (se bild), ca 1-2 msk. Att avgaser och bränsle kommer ut genom propellern är för mig tänkbart men denna har ju oljan inblandad i bensinen och växelhusoljan ska inte ha någon kontakt. Den har dessutom en helt annan färg ser jag vid tömning. Någon diagnos om.orsak?
  9. Stort tack för både lösning och motortips. Tänk att ha svar på alla frågor! 😃 Ska nämnda del bytas, smörjas eller räcker det.med att den får sig en åthutning, tro?
  10. Ja, så år det nog så jag ska söka ny motor. Jag har inte tiden att bygga om båten i stugan 27 mil bort övriga året. Jag trodde inte det skulle bli sådan enorm skillnad bara för att det är lång rigg, men när t o m barnen, 17 och 20 år, vill vi ska byta tillbaka till 10-hästarn med kort rigg säger det något. En sista undran. Spärren vid backning fungerar inte (motorn lyfter), ska den som på många andra läggas i automatiskt med backen (och är frigjorda i framläge) eller kan den ha inaktiverats på något sätt? Hur återställer man den?
  11. Ja, så år det nog så jag ska söka ny motor. Jag har inte tiden att bygga om båten i stugan 27 mil bort övriga året. Jag trodde inte det skulle bli sådan enorm skillnad bara för att det är lång rigg, men när t o m barnen, 17 och 20 år, vill vi ska byta tillbaka till 10-hästarn med kort rigg säger det något. En sista undran. Spärren vid backning fungerar inte (motorn lyfter), ska den som på många andra läggas i automatiskt med backen (och är frigjorda i framläge) eller kan den ha inaktiverats på något sätt? Hur återställer man den?
  12. (Mellanliggande plötslig renovering av badrum och andra förberedelser inför julis alla besökare i stugan har hindrat vidare bearbetning av tacksamt mottagna tips...Men nu har jag några timmars lucka till nästa gäng...😃) Fisherman 15 är en väldigt robust och lättdriven norrbottnisk konstruktion från 70-talet med just maxeffekt 20 hk. Jag ska testa att flytta ut riggvinkelpinnen men vill nämnda att motorn har lång rigg vilket inte båten tänkt sig, så kanske nämnda antiventilationsplatta därmed hamnar olämpligt lågt och ger den beskrivna oönskade effekten? Förstår givetvis att det inte är helt lämplig bestyckning med lång rigg, men beteendet känns onödigt dramatiskt för att acceptera vid vardagskörning. Går det kanske att spänna åt någon bult/butter lr dyl för att göra axelns rörelse mot motorfästet mer trög?
  13. Tack för tipsen. Luftning av power trim/tilt står det inget om i instruktion. Finns någon generell Youtubefilm tro...? Sökte men hittade ej. Allmän smörjning är enklare men trimkolvarnas anläggningsyta "mot svivelfästet" hade jag behövt en bild på för att begripa. Så här ser det ut iaf.
  14. Min Honda 115hk 4-takt tenderar att knacka hårt när jag använder power trim för att tilta motorn (i nedre lägen). Jag hittar ingen vägledning i manualen om underhåll/felsökning men antar att det är att kombination av elektrisk-hydraulisk teknik. Isf, vad kan då knackningarna bero på? Låg oljenivå.eller något annat?
  15. Tack. Besökte i fredags en marin handlare på tillfällig utflyktsort när de andra ville shoppa världsliga ting... Men utan serienumret. De sa sig ha rätt impeller utifrån bild jag visade och att det är samma för iaf hela 70-talet, men även före och efter. Avstod ändå utan serienummer med samma argument som du nämner. De visade sig också ta ca 650:- för originaldela (Quicksilver) mot alternativens ca 200:-. Motiverat? (Noterar att det inte går att välja Mercury 20hk från 70-talet på Marinshopen mien ska gå via serienumret.) Tar mig friheten att fortsätta fråga på samma tråd då du verkar sitta på alla svar. 😉 Har sjösatt och provkört Mercuryn (parallellt med andra båtförberedelser i övriga flottan för att hinna nyttja dem de intensiva 2v vi är kvar i stugan med en rad besökare...) och upplever att Mercuryn vill gira rätt kraftigt styrbord på min Fisherman 15 trots att motorn sitter exakt centrerad på akterpswgwln. Så agerar inte min ordinarie Evinrude 9,9 på båten och det känns lite vanskligt att överlåta på mer ovan skeppare. Något trimroder finns inte på Mercuryn (inte heller Evinrude 9,9 men däremot Honda 115). Vad finns att göra då? Prova flytta motorn i sidled åt styrbord?
×
×
  • Skapa nytt...