Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Brofolk

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Brofolk

  • Placering
    Kadett
  1. Då missförstod jag nog, tolkade dej som att just trimgivaren inte föll inom ramen för spökkod. Lägger ner felkodsrekning och går över till njuta båtfärd istället. Må så gott i midsommar du också! /B
  2. Så jag har troligen fortfarande något fel enligt trimgivaren, men det syns bara visuellt inte genom larm? Har du något tips om vad det kan vara? Innan mekanikern kom satt jag med elschemat då alla koder nämner wiring problem som möjlig felorsak. Jag följde trådarna som jag kunde misstänka hade med felkoderna att göra. Jag hittade Sea temp, Fuel level och Digital trim. Dessa tre verkar alla gå till/i samma "kabelhärva", item nr 8/conn B heter den. Kan det vara en klämd kabel som ligger bakom? Förmodligen är jag ute och cyklar igen... /B
  3. Hej igen! Jag beställde ju grejerna igår och fick hem dem idag. Efter lite raggning av verktyg (insatsnyckel i tum behövs till de två skruvar som fäster IAC-ventilen vilket saknades i detta hus) så bytte jag ut IAC-ventilen och även skumgummitussen (muffler) som sitter under luftfiltret. Hade lite problem när kontakthonans låssprint för ventilen flög iväg, fick eltejpa så att den sitter fast.... Det är verkligen sjukt enkelt att byta ventilen. Den sitter högst upp på motorn direkt bakom luftfiltret och är fäst med två skruvar som nås ovanifrån. Montera bort skyddskåpan först, och sen sitter den där så lättillgängligt. Vid en kort testkörning efteråt (det är inte båttursväder här idag...) var det härligt tyst från larmsystemet. I morgon åker vi ut på en längre testtur och provocerar den lite. Men det ser ju väldigt positivt ut. Jag håller med om att det är märkligt att Figge mekaniker fick upp ännu en kod i dagnosverktyget. Den kom upp när han raderat alla koder och sen testkörde lite genom att lägga i backen och gasa. Han vågade testköra motorn lite mer än mig. Nu kanske jag inte hängde med i allt han gjorde dock. Felkoderna som vi fick upp själva (se tidigare inlägg) verkar alltså vara spökkoder om pipet fortsätter att hålla sig undan. Lite extra info från mekanikern är att impellern bör bytas var tredje år, limpor och knän fungerade finfint och behöver inte bytas än på några år (jag har hört 15 år, men han tyckte upp mot 20 när båten inte ligger på västkusten). Sjöpumpen är bytt 2010, det såg han också. I övrigt en mycket välunderhållen båt och motor för sin ålder sa han. Kändes ju bra. Kan ju nämna att det är en Askeladden Beetle 645 från 2004, 360 timmar. Den skämmer bort en med väldigt bra motorutrymme där man når runt alla sidor. Inte ofta hela motorn måste lyftas ur. Hoppas att denna tråd kan hjälpa dig Thomas, eller någon annan. Hoppas att du hittar felet på din båt, och din släkting också. Samtidigt vill jag säga att Mirrocruiser har min fulla respekt efter att varit rätt ute med ganska lite info. /B
  4. Liten uppdatering! Efter mycket om och men dök så Scan tool upp i brevlådan och vid diagnoskörningen fick vi upp fem felkoder: 75: fuel lever circuit high – Fuel level sensor open (root fuel lever sensor circuit open) Wiring problem, sensor problem 94: Pitot pressure boat speed sensor low – Pitot sensor used for boat speed sensor open, Wiring problem/ sensor problem 104: Lake Sea temp circuit high – Boat mounted water temp sensor open – Wiring problem sensor problem 119: Steer position circuit low – Steering sensor circuit opened – Wiring problem/Sensor problem 130: Trim sensor circuit High – Trim sensor circuit shorted – Wiring problem/sensor problem Det finns flera inlägg i forum på just dessa felkoder, där de ser ut att vara spökkoder som alltid visar sig. Förmodligen när motorn/båten inte är utrustad med dessa sensorer = tolkas som krets bruten och därmed fel. Jag fick fram att åtminstone några av dessa koder ger inte ljudlarm utan visar sig bara på skärm. Men! Idag hade jag hit en ambulerande båtmekaniker (sjukt bekvämt och toppenservice) och med lite fler tester fick han fram ytterligare ett fellarm: IAC sensorn. Han monterade loss den och hittade spår av överhettning. Han tyckte också att en sk MUFFLER för Intake Air Control såg dassig ut. Så nu ska dessa bytas, delar beställda. Det här betyder att Mirrocruiser just nu leder ligan över bästa tesen av vad som är fel. Själv har jag varit ute och cyklat. Fortsättning följer. Pipet ska bort. /B
  5. Det där lät inte alls bra, Thomas.Vi hoppas att diagnosverktyget dyker upp i dag, och återkommer med vad vi hittar. /B
  6. Tack för input Mirrocruiser! Efter mycket letande på nätet har vi kommit fram till följande tes: De flesta larm kan kopplas till att motorn går dåligt (bland annat IAC-ventilen) eller mätare signalerar fel. Motorn går fint och inga mätare signalerar fel. Eftersom att vi haft både 2 pip/minut och konstantlarm så har jag kollat vilka felområden som kan ge båda larmtyperna. Jag har också kolla vilka larm som inte per automatik kan kopplas till dålig motorgång: Sea pump CKT hi/lo (2 pip/minut, 90 % power) open/short Sea pump PSI lo (konstant pip, 6-100% power) lågt vattentryck Port EMCT CKT hi/lo (2 pip/minut, 90 % power) open/short – standard 0 grader. STP EMCT CKT (konstant pip, 6-100% power) överhettad 100 grader Det indikerar att felet sitter i sjövattenkylsystemet, som impeller, vattenpump eller limpor/knän (dessa är inte bytta, båten är från 2004 med 360 gångtimmar). Men mätaren borde kanske visa hög temp? Ett annat möjligt fel kan ha koppling till dålig bensin, och fullgasexprimentet: Fuel injection wiring circuit (2 pip/min) open/short. Overspeed (konstant) limit Engine over rpm. I morgon har vi hyrt en Scan tool från Drev.se och ska kolla vilket felvärde den visar, får se om någon av oss har rätt. Fortsättning följer. /B
  7. Hej! Har en Mercruiser 4.3 MPI med Alpha One-drev från 2004 med 360 gångtimmar. Kämpar med att åtgärda ett larm enligt ECM555. Fellarmet är två pip varje minut från att motorn startar. När motorn är varm av tomgång efter ca 10-15 minuter upphör larmet ibland, men startar igen vid gång i låga knop. Vid full gas övergår larmet till ihållande tjut. Motorn låter bra. Vi har bytt ut all bensin samt bensin filtret och testat med ny soppa, ingen skillnad. Vi har fyllt på olja överallt. Vi har inte hittat någon båtfirma som kan ta emot båten förrän i augusti... 😳 Scan tool för att fram en felkod verkar vara långtidsuthyrda. ECN555 verkar ha givare/sensorer för vattentemp, vattentryck, oljetryck, oljenivå, trim och knacksensor. Tips någon? 😀
  8. Har en Mercruiser 4.3 MPI med Alpha One-drev från 2004 med 360 gångtimmar. Kämpar med att åtgärda ett larm enligt ECM555. Fellarmet är två pip varje minut från att motorn startar. När motorn är varm av tomgång efter ca 10-15 minuter upphör larmet ibland, men startar igen vid gång i låga knop. Vid full gas övergår larmet till ihållande tjut. Motorn låter bra. Vi har bytt ut all bensin samt bensin filtret och testat med ny soppa, ingen skillnad. Vi har fyllt på olja överallt. Vi har inte hittat någon båtfirma som kan ta emot båten förrän i augusti... 😳 Scan tool för att fram en felkod verkar vara långtidsuthyrda. ECN555 verkar ha givare/sensorer för vattentemp, vattentryck, oljetryck, oljenivå, trim och knacksensor. Tips någon? 😀
×
×
  • Skapa nytt...