Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Pierrelu

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Pierrelu

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Dags för en liten uppdatering Fortsatte, vad jag inbillat mig varit felsökning, men vad som troligen bara varit oaktsamhet. Slog av precis allt med huvudströmbrytaren och ändå går ca 0,3ah genom batterierna. Med strömmen på mätte jag upp att Kylskåpet nere i båten drar ca 5-5.5ah, mätt på pluskabeln bakpå kylskåpet. Dock är skåpet ett "Coolmatic RD60". Specat till 12v/5ah. 56liter. Sitter en kontrollbox som det står "Danfoss" på. Radion drar lite grann, osv osv. Ständig förbrukning på knappa 1ah, förutom när kylskåpet startar. Gick från 12.72v igår em, till ca 12,60 imorse när jag gick upp, ca 12 timmar senare. Så nu verkar mattematiken gå ihop sig. Eldprovet kommer på fredag, då lämnar vi hemmahamn för 2 veckor semester. Sambon har aldrig varit så länge på sjön. Ska bli roligt! Verkligen tack för all hjälp, hoppas att allt verkar stämma, annars hör jag av mig igen!
  2. Verkligen tack för alla svar! Här kommer ett ganska långt svar... Var i båten igår kväll och fixade till kabelarean på kylskåpet. Nu är allt 4mm2, både + och -. I mitt fixande hittade jag något intressant. Vi har ett andra kylskåp ute under kapellet, som stått avstängt på thermostaten. Men när jag började mäta på stora kopplingsplinten så hittade jag allt mellan 3,5v till 8,5v mellan kylskåpets +matning och minusplinten. Volt-talet ändrades lite titt som tätt i jakten på att hitta vart den låga spänningen kom ifrån. Tog ut kylskåpet och kopplade bort matningen, och då försvann spänningen över kopplingsplinten. Provade mäta på vad jag tror är thermostatkontakten, bakpå kylskåpet, och resistansen steg kontinuerligt. Osäker på om det var rätt sätt att mäta på. Kopplade sedan ihop allt igen, fick 12,5 volt i kretsen och provade starta kylskåpet (ett isotherm), och det hoppade igång. Dock måste thermostaten stå på max för att kompressorn ska gå tillräckligt så det blir kallt, så frågan är hur bra det skåpet faktiskt mår... Hur kan jag ha mellan 3,5 till 8,5 v beroende på tidpunkt jag mätte, när kylskåpet nr 2 varit avstängt? Ska jag mäta på minus eller plus kabel när jag använder tångamperemetern? Jag får olika utslag beroende på vilken kabel jag testar... Laddaren som sitter i båten är en så kallad "Phase Three PT40-CE" Alltså en 40amp laddare som ska ladda våta batterier med 14.2v och floatspänning 13.4v. @Georg_Ohm Batterierna är av exakt samma sort, Biltema Marin 86ah, med 3 st av samma tillverkningsnummer, och ett omaka. Bra resonemang kring batterimätaren! @Mackey Tack för listan! Jag ska ta ut kylskåpet och mäta förbrukningen på det igen. Är rätt säker på att det är ett isotherm, men jag kanske har fel. Men som du säger så borde 172ah räcka längre! Någonstans ligger det en hund begraven. @Skeebum Jag har också funderat på om vi inte laddat batterierna som vi trott. Eftersom jag inte vet spänningen i batterierna när vi lämnade hamnen, så kan jag varken dementera eller bekräfta detta. Ganska frustrerande... @LintottBatterierna är slutna Biltema marin batterier. Indikeringen i ögat på batteriet visar grönt. Fast det kanske inte säger så mycket... ?
  3. Wow, tack för era svar! Ska ta min volt och tångamperemeter i högsta hugg i veckan och gå lös. Landströmsladdaren är av en äldre sort, och brukar vid fulladdad batteribank, men med laddaren fortarange igång, indikera 13.1v på panelen. Får dyka ner i stuvfacket och kolla mer noga på laddaren. Jag har testat de 4 batterierna individuellt med en belastningsprövare. Med den knappar man in typ av batteri, samt CCA. Samtliga batterier visar godkända resultat. Testade förra veckan att koppla isär allt, och sedan mäta spänningen individuellt dagen efter. Alla batterier visade exakt samma spännning. Så batterierna BÖR må bra, enligt de test jag genomfört. Den lösa kabelskon satt i mitten på minussidan av parallellkopplingen. Jag ska i veckan skruva loss kylskåpet och ta ut det för att undersöka baksidan. Batteritankmätare står på önskelistan, men den listan är redan rätt lång inför semestern. Solcell har vi en sådan där Solarmare 100w vikbar historia, som jag försett med laddningsregulator, och rejäla kablar och kontakt istället för ciggkontakten som satt på från början. Den hjälper absolut till, tror till och med att den håller kylskåpet vid optimala förhållanden, precis som @Georg_Ohmskriver.
  4. Hej, Satte förra året in 4 st 86 Ah förbrukarbatterier i båten då de gamla var dåliga. Total bank är alltså på 344 Ah. Gammalt kylskåp isotherm från -96 skulle jag uppskatta. Dock användes aldrig båten förra året mer än med att ligga på landström. Nu har vi dock varit ute utan landström, och stött på lite problem... Förra helgen tog förbrukningsbanken "slut" efter endast 12 timmar, trots att vi gått för motor ca 2 timmar till destinationen. Innan dess låg båten på landström ett par dagar. Det var så illa att voltinstrumentet i båten slocknade och kylskåpet stannade mitt i natten. Slängde upp den portabla solcellen och hipps vipps kl 06.00 på morgonen så fanns det ström igen??? Efter detta har jag börjat rota ordentligt i elsystemet i båten. Hittade någon batterikabelsko som satt lite lösare än alla de andra. Windy 33 från -96. Relativt orörd el, men bakom säkringspanelen gömmer sig en del fula fiskar i form av ersatta automatsäkringar med vanliga flatstiftsäkringar. Men jag tror jag hittade en del galna saker... Från batteribanken går en 35mm2 kabel till en större kopplingsplint, där den delar sig till 6 st 4mm2, och 2 st 6mm2 kablar ner till säkringspanelen. De 2st 6mm2 kablarna skarvas tydligen till 4 st 4mm2 kablar var nere vid panelen, med någon pressad hylsa. Känns sådär? För kylskåpet i förpiken som används mest ser kopplingsschemat ut såhär: 1st 4mm2 kabel från stora plinten - automatsäkring - tryckknapp - 1,5mm2 kabel till kopplingsplint - 4mm2 kabel ca 5m lång - kylskåp. Den där 1,5mm2 kabeln måste ju vara helt fel. Spänningsfallet blir ca 0,4v om jag mäter över tryckknappen, kontra på batterierna. Även minus är 1,5mm2 bara, och skarvad från en 2,5mm2 kabel från en annan kontakt. Uppskattar total kabellängd till under 10 meter, kylskåpet drar ca 6amp vid uppstart mätt med tångamperemeter. Ska jag byta ut alla tunnare kablar till minst 4mm2 på både plus och minus? Detta spänningsfall som sker, kan det ge upphov till att batteribanken "tar slut" fortare än tänkt? Med användbar kapacitet på 167 ah (50%), och ett kylskåp som går ca 30 min per timme, a 6amp, borde det klara minst 48 timmar? Inga telefoner laddas, knappt någon belysning etc. För övrigt går kylskåpet ca 3 minuter, och sen vilar allt mellan 2-10 minuter innan de startar igen, är de normalt? Tacksam för hjälp, har försökt läsa på så mycket det går till sambons förtjusning nu i midsommartider, men jag hoppas få kompletterande kunskaper av er här på MG
  5. Det har du helt rätt i ! Vi kommer som du säger dra in i toa och i förpiken. Det är klart tråkigt om det är alldeles för varmt i salongen, och sen kallt i alla andra utrymmen. Frågan är bara vart vi fysiskt ska placera värmaren. Då vi ej har fått båten levererad ännu så vet vi inte exakt hur stuvutrymmen etc ser ut. För visst bör vi inte placera den i motorrummet om det är bensinmotorer? Vi är lite oroliga över riskerna med bensinångor och dess katastrofala följder då vi tidigare endast haft dieselbåtar.
  6. Hej, Vi får hem "nya" båten inom några veckor, så redan nu tänkte jag höra med andra ägare av Windy 33 Mistral vart de har sina dieselvärmare placerade. Båten har bensinmotorer vilket gör oss lite tveksamma till att montera värmaren i motorutrymmet. Värmaren kommer vara en luftburen Eberspächer D4. Utblås i både salong och ute under kapell vore önskvärt. Hoppas få hjälp så vi slipper uppfinna hjulet igen nu när sommaren förhoppningsvis är på ingång !
×
×
  • Skapa nytt...