Jump to content
Monday 25 May 2020

Marulk

Medlemmar
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Marulk

  • Rank
    Kadett
  1. Sent ska syndaren vakna! Jag har nu demonterat av samtliga förgasare, plockat isär dom fullständigt, konstaterat att dom var till synes rena, rengjort med förgasarrengöring och ultraljudstvätt och monterat med nya packningar och nålar och skruvar. Under jobbets genomförande kunde jag konstatera att två av förgasarna hade dräneringsskruvar som nästan var helt urskruvade, samt att två av flottörerna var dåligt justerade (ej parallella i nivå med förgasarhuset). Jag passade även på att byta tändstift mot tre nya med högre värmetal då de förra verkade något blöta. Provkörningen gav vid hand att båten verkar starta något lättare än tidigare samt att gaspådraget nu följer en nästan jämn kurva. Motorn har fortfarande lite problem att komma upp i varvtal för planing. Detta är dock ganska rimligt givet vilken belastning som ligger på propellern i det ögonblicket. Kvarvarande möjligheter att se över (i prioriterad ordning): • Slangen inkl. kopplingar mellan tank och motor. • Membran i bränslepump. • Slang från bränslepump till förgasare (möjligen klämd/kraftigt böjd) • Tändningens timing vid svänghjul / spöke. (Detta ger jag mig inte på i första taget) • Kompressionstest (Vilket möjligen påvisar slitna kolvringar, cylinderfoder eller topplockspackning. Detta orkar jag inte heller lösa) • Genomgång av kablage samt kopplingspunkter / power pack. (Osannolikt fel) För övrigt så justerade jag gas/växellänkagets vajerlängder samt tomgången så att motorn går finare mellan växlar. Lätt och tacksamt meck!
  2. Tillägg: En faktor som kan spela roll är även att den nya tanken har en avluftningsventil som jag förstås kört med öppen. Den gamla tanken hade till synes ingen sådan, vilket jag finner lite märkligt då det verkar vara en OMC originaltank.
  3. Uppdatering: Jag har bytt tank till en fräsch Mercury-tank, samt justerat upp tomgången något. Efter att ha kört ca 1 timme kan jag nu gasa upp steglöst på ett felfritt sätt. Eftersom detta var första riktigt långa turen sedan vinterställningen så misstänker jag att jag kört rent förgasarna från "klegg". Problemen kvarstår till viss del vid kallstart, men samtidigt får vi minnas att det är en motor från 1984. Känns lite som att starta igång en Puch Dakokta.
  4. Jag har försökt att kolla men jag ska be om assistans och pröva. Tack!
  5. Jag har en Evinrude 70 hk från 1984 (E70ELCRD) som går hyffsat jämnt upp till ca 5 knop. När jag sedan trycker på mer gas så låter det nästan som den drunknar i bränsle (kanske inte får luft?) och är på väg att dö. Det går däremot att snabbt kicka in full gas, varvid den river av och går upp i plan. Jag förstår givetvis att det kan bero på flera saker så som: Kompressionsfel (packningar, foder?) Bränslepump Förgasare Bränsleledning (tank) Men vad är mest sannolikt? Vad ska jag börja felsöka? Vad är enklast att kontrollera? Är det något mer specifikt på de delar jag nämnt som bör kontrolleras? Jag har nyligen bytat slangfilter, så det är det knappast. Tanken däremot är ganska skruttig. Tack på förhand!
  6. För övrigt så borde behovet av vax eller släppmedel vara särskilt viktigt i kanter eller fogar om man plastar i en plugg av formplyfa eller masonit, eftersom den har ganska glatt yta.
  7. Som jag förstått det så ska inte släppmwdel behövas om du vaxar bra. Försök hitta ett exempel på nätet där dom använder både vax och släppmedel. Jag lyckades iallafall inte hitta något sån exempel. Tycker dock det låter vettigare att använda släppmedel som bildar en film än vax. Har dock inte hittat något sånt i någon butik inom räckhåll.
  8. Hur får man till de rundade hörnen? Kan ju säga till hörnvinklar själv antar jag men hur gör man dom glatta så att plasten släpper vid hörnen?
  9. Ska jag plasta marginal som sedan kapas av eller ska jag plasta exakta mått?
  10. Men gör jag formen i formplyfa så krävs väl minimalt med slipning? Formplyfa är ju glatt och fin. Jag tänkte lägga några lister eller VP-rör på formen för att skapa nedfasningen till luckan. Eventuellt lite spackel i hörnen för att göra dom rundare och sen kleta in hela formen i vax, därefter måla gelcoat och sen börja plasta. Eventuellt skippar jag gelcoaten då jag misstänker, liksom du säger, att den färdiga produkten måste slipas jämn. I övrigt är jag tveksam ifall jag ska gjuta allt i ett stycke eller ifall jag ska göra de tre gavlarna och sen plasta ihop dom.
  11. Här är ett exempel på konstruktionen jag vill uppnå: http://3.bp.blogspot.com/_xumFA1K_MAs/TFnHZ7D8ddI/AAAAAAAAAPw/B2GPVOOmuEg/s1600/PICT0061.JPG
  12. Som ni kan se så är den nuvarande toften byggd på ganska mugget virke. Eftersom tidigare ägare redan gjort fula hål i durken så funderar jag på att såga ut durken så att jag kan sänka ner en fast tank, vilket även skapar ett stadigt fäste.
  13. Hej allesammans, Har ni följt och läst trådar här i snart 3 månader. Måste säga tack för all inspiration! Nu till saken: Jag köpte en sliten HT-båt i höstas som jag ännu inte sjösatt. Jag har påbörjat diverse renoveringar för att få den lite fin innan sommaren och uppgradera den lite. En tanke jag funderat på länge nu är att antingen sätta in en 50-70 liters tank eller två 25-liters bärbara tankar. Oavsett vilket så hade jag tänkt att göra plats för dom under min aktertoft, som i nuläget är ca 2 cm för låg och dessutom inte har tillräckligt stora luckor. Aktertoft är i övrigt ganska sliten och "sladdrig", vilket tidigare ägare försökt förstärka med träbalkar under. Något som jag tycker verkar vara en halvtafflig kompromiss. Nu överväger jag att bygga en helt ny toft i glasfiber genom att använda formplyfa som gjutform. Anledningen till att jag inte vill plasta över vanlig plyfa är främst för att det blir tungt men även för att jag tror det drar fukt på sikt. Jag har aldrig plast förut men läst en del om det. Mina två frågor är hur jag ska hantera ändarna på plasten? Den här väl bli ojämn och fransig? Ska jag bygga en marginal och sedan kapa med diamantkapskiva? Min andra fråga är hur jag bygger snygga infällda luckor som kan fällas upp med gångjärn? Jag har förstått att jag behöver bygga någon form av sarg. Någon som har erfarenhet av att bygga en U-list som agerar vattenlås? Ska sargen byggas efteråt? Med vilka material? Hur får jag en tajt passform? Långt inlägg med många frågor, men det jag tycker det är lite knepigt. Tack på förhand!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy