Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Johnken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Johnken

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej igen, det är just det som är saken, den bilen blev reklamerad och jag fick en fabriksny just pga att den aldrig skulle leva upp till std av en fabriksny bil. Den var dock behäftad med ytterligare några småfel vilket även vårt skrov och även motor är vilket ej kan härledas till brukandefel utan även de fabrikationsfel, men dem är rätt små i sammanhanget Kanske ska tillägga att jag syftar på generalagenten beträffande åsikter som går isär
  2. Stämmer, jag är borderline besatt med bil/båtskötsel. Kan även tillägga båten ligger i Östersjön i mycket skyddat läge och hamn.
  3. Här är ett exempel. Fotsteget med halsskydd är även det rätt kraftigt gulnat i färgen jämfört med hur urpsrungsfärgen ser ut. Jämför sedan steget med överkant på friborden så hoppas jag ni förstår mitt dilemma med båten och missfärgningen.....
  4. Båten är vaxasd från ny som jag beskrev i första inlägget, och när detta utförs kontinuerligt utan nämnvärd mekanisk nötning håller sig plasten blank och fin om än med ev "tvättrepor". Att jag skulle vilja våtslipa den framöver är för att framhäva lyster och glans och bli av med just ev repor, inte för att behöva "åtgärda" missfärgningar som uppstått pga pdoruktipnsfel. Hoppad du förstår skillnaden i varför man våtslipar i dem olika fallen
  5. Att missfärgning har avstannat är jag ytterst tveksam till då jag tycker att den förvärrats ytterligare enbart under sista månaden i vattnet. det är absolut ett upplägg som jag skall presentera för ÅF. Tack
  6. Och det är det som är rädslan. Köpa en ny båt som efter 3 år inte har något kvar att RA av vid en ev välbehövlig våtslipning i framtiden
  7. Hej Peter, jo, jag är medveten om det. Jag tycker dock inte en våtslipning är att åtgärda felet, utan en tillfällig fix med mindre plast kvar att jobba med framöver som följd. Det är nog där som frågan går isär parter imellan.
  8. Hej Shas, tack. Förstår absolut vad du menar och jag tycker nog en hel del jag tycker dock inte det är ett godtagbart åtgärdspaket då man tar bort ett lager av redan tunn befintlig gelcoat vilket förkortar livslängden om följd i och med "mindre att slita på" den dagen man faktiskt behöver våtslipa och / eller polera pga att gelcoaten faktiskt har blivit sliten pga tidens nötande (vilket i min värld skulle vara efter 10-15 år) om man ser efter d erfarenheter jag och familjen har av tidigare ägda plastbåtar som införskaffats nya. Att dem sedan hävdar att ingen båt kommit tillbaka beror säkerligen på att modellen inte funnits tillräckligt länge. Jag vet inte exakt när Yamarin började tillverka cross modellerna men jag tror det var 2012? Om man då ser till att min båt är inne på 3e säsongen så skulle en båt sjösatt 2012 blivit åtgärdad vintern 14/15 och i så fall skulle det uppdagas först denna säsong om problemen återkommer (troligen ännu längre tid i och med att effekten missfärgning av kvarvarande styren i plasten avtar med tiden då det kryper upp till ytan och blir bortslipat). Dock kvarstår ju fortfarande det faktum att kvarvarande styren beror på att plasten inte fått tillräckligt med tid att härda och det i sig är ju en kvarvarande brist i materialet som defintivt är fabrikationsfel. Sen är ju inte leverantören min rättsliga motpart utan ÅF. Det är upp till ÅF att hantera reklamationen, och sedan skall denne i sin tur driva ärendet vidare mot sin motpart, dvs generalagenten. Dock är det få som är medvetna om detta och rättar sig efter vad generalagenten fattar för beslut. Självfallet är detta den absolut billigaste tänkbara lösningen som blir godtagbar för slutkunden. Jag ser inte detta som en acceptabel lösning för att avhjälpa felet med tanke på att dem väsentligt förkortar livslängden på min båts gelcoat. 1 våtslipning hade i "normala" fall gett mig 10 år till av ny lyster och glans
  9. Haha, ja ser man på. Det var ju inte min mening men då kan jag lika gärna passa på att säga att båten det rör sig om är en Yamarin Cross 75 BR, som är tillverkad under en tid då Yamarin hade en extremt hög efterfrågan på denna modell i och med ett antal utmärkelser samt lovordad i media. Det är ju ingen hemlighet att när fabriker (oavsett bransch) går på Max vad kapacitet tillåter så blir kvalitén ofta lidande.
  10. Tack för förtydligande Peter, väl uttryckt skall se om jag kan lägga upp en vettig bild. Som sagt mkt svårt återge skillnaden på bild i sin rätt
  11. Avstår gärna från att skriva märke än så länge men det du nämner hade även min ÅF erfarenhet av. Detta var långt ifrån det han var van att se, och dem problemen berodde oftast på avsaknad av skötsel av gelcoat sa han
  12. Hej, nej, det är troligt men du får å andra sidan jämföra tid mot tid. En bil kan man ta en avbetalning på om 6-7 år Max. En båt 15-20 år. Det säger en del om hur man uppskattar hållbarheten på de olika produkterna, så att jämföra en båts gelcoat efter 2,5 år borde vara ungefär som en bil efter 1 år. Och då hade jag definitivt sett till att få en ny bil. Hur vet jag det, för att jag redan fått det.
  13. Ok, tack för tipset. Det skall jag göra👍 Om jag får dra en parallell med bilar som ju också kan vara/är kapitalförstöring till stor del men spelar till hjärtat snarare än hjärnan. Hade någon godtagit omlackering eller våtslipning av hela lacken pga en defekt i lacken på en bil för 700tkr? Inte jag i alla fall...
  14. Hej, nej det har inget att göra med bilschampot. Bilvårdsprodukter är mkt mer skonsamma än båtprodukter och hade det varit en reaktioner. Pga schampo så hade all plast på båten varit missfärgad vilket den inte är. Helt klart pga uv strålning i och med att skyddade ytor ej är berörda som bakom förvaringsboxarna som är löstagbara.
  15. Om vi säger så här, bortsett från missfärgningen, att avbärarlisten är lätt smutsig av regnvatten och ett litet skavmärken på kåpan till motorn från vattenskidbågen (varvet som orsakat den, jag har ALLTID en ren tvättsvamp imellan son skydd när jag fäller upp motorn vilket är alltid när jag ligger i hemmahamn, Sammy även när jag använder båten men lämnar den i hamn ngn timme) samt oxideringen av aluminiumet så skulle du kunna ställa den i hallen som en ny båt, trordet skulle vara svårt att se skillnaden.... att lacka om är inte aktuellt, möjligen ny topcoat men som jag skrev i tidigare inlägg så har redan ÅF sagt att det kommer aldrig vara aktuellt.
×
×
  • Skapa nytt...