

Robinjaha
Medlemmar-
Innehålls Antal
199 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
7 NeutralOm Robinjaha
-
Placering
Örlogskapten
Profile Information
-
Plats
Åland
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack för hjälpen så långt. Om det är den som är boven i dramat så borde man höra visslet tydligare om man närmar sig den då ljudet dyker upp. Kanske den kan vara orsaken till att motorn går aningen lågt ner i tomgång då man kommer körandes och drar av gasen till neutralt läge, då brukar motorn gå ner i lägre varvtal för att sedan hoppa upp igen.
-
Det är F100D maskinen, ska se om det går att filma ljudet. Kamrem och spännare är bytta för 3 år sen, motorn har gått ca 30 h sen dess. Kan man utesluta tomgångsventilen på något vis? Var på motorn sitter den rackaren?
-
Yamaha 100 hk fyrtakt från 2012 som börjar vissla lätt på tomgång efter att den blivit belastad och varm. Inte alla gånger men då och då. Var det dessa maskiner som hade bekymmer med balansaxeln eller har jag drömt om detta? Motoraxeln från drevet upp till motorn är fettad med rekommenderat fett då den gav ett annat vissel tidigare. Ca 500h på motorn, aldrig haft problem med denna tidigare. Någon som varit med om liknande?
-
Oj, visste inte om detta. Googlade och sökte men gjorde det för dåligt. Tack för hjälpen!
-
Att hitta en färgkod till dessa båtar verkar vara hyfsat hemligt. Någon som vet vilken färgkod dessa båtar har? Det är en Yamarin 56 CC från 2012.
-
Uppdatering för den som hamnar i liknande sits. Problemet denna gång var låg spänning i batteriet i samband med egen tillverkad koppling för NMEA2000 nätverk som skapade troll i systemet. Att släcka felkoderna löste problemet.
-
-
Kopplade nyligen in min Garmin Echomap ultra 102sv plotter på Yamahas motorsystem/kommunikation för att få motordata till plottern då man kör. När allt var inkopplat så kom det upp 3 st larm i plottern, motorn går hur bra som helst så jag blev lite paff. Någon som är en hejare på Yamahas maskiner? Motorn är för övrigt från 2013 och är modell F100D. Bifogar bilder på larm nedan.
-
Det är lite detta jag misstänkte. Då tror jag att allt får snurra på vidare som det har gjort. Tack för svar! 🙂
-
Köpte skapligt nyligen en 56 cc från 2013. På denna båt sitter en Yamaha F100 från samma årtal som båten. Motorn har en Solas stålprop som är 13 x 19, kavitationsplattan är ungefär i linje med kölen kanske aningen under båten. Nu är min fråga och fundering, tror ni det finns mera fart att hämta ur detta paket? Vad har Yamarin själva sagt att detta båtpaket ska uppnå för hastighet? Toppfarten idag är 37 knop och ca 5400 i varvtal med 2 personer. Båten känns stark och lätt att manövrera. Jag är inte missnöjd med setupen som det är just nu, mest bara nyfiken om man kan finlira allting ännu mer.
-
I mitt fall så upptäckte jag det då båten skulle bottenmålas, jag torkade rent området och målade över med hård bottenfärg och efter det så slutade plasten "blöda". Som sagt så vet jag inte varför det är sådär men jag antar att man får slänga ett extra öga på det när båten kommer upp ur vattnet i slutet av året.
-
Samma fenomen uppstod för mig, då var det skruvhål som var igensatta med gelcoatspackel som stod i starkt solljus. De började "blöda" just då, torkade man bort det så dök det upp igen fast i mindre skala. Jag kan inte säga varför det är just så på din båt men hoppas denna information hjälper dig på någotvis.
-
Tänkte kolla om det är någon som känner till båtmodellen och om den är något att ha? Jag har förstått att båten är en amerikansk aluminiumbåt. Den är från 1991 och bak på gaveln sitter en 100 hk Yamaha fyrtaktare från 2008 som har ca 2000 h då den har använts som trollingbåt. Priset som begärs för båten är 89 000kr. Den ser fräsch ut på bilder på nätet. Är detta något att som jakt- och fiskebåt?
-
Måste ha missat att det fanns ett frysfack... hur som helst är det oviktigt. Tänkte endast hjälpa inget annat.
-
Ursäkta den dumma frågan men hur kan en flaska med vatten frysa vid 2 plusgrader celsius? Jag är ej bekant med denna kyl så vet inte hur den är uppbyggd. Fungerar kylen som den ska enligt dig med nätspänning så borde felet sitta i elektroniken / strömkällan. En termostat som slutar fungera brukar ej gå att reparera, de är fyllda med gas/olja i det "lilla röret" som går in i ett dykrör i kylskåpet. Dessa börjar ge fel värde till sist och då ger de ej signal till kompressorn att starta / att aldrig stanna. Att konstatera att ingen gas har läckt ut med manometer är svårt men man kan se på vilket tryck och temperatur kylen jobbar på. Är det R134a som köldmedium i denna kyl? Får kondensorn "den varm sidan" för varmt så höjder den även förångarens temperatur "det som kyler inne i kylen". En mycket smutsig kondensor (dammig t.ex) gör att kylen prestrerar sämre då förångare och kondensor går ungefär parallellt i temperatur. Oj nu blev det mycket text, hoppas du får ordning på kylen igen.
-
Läste lite för sent men denna tråd ska visst vara i offtopic... 😴 Kan du vänligen hjälpa mig @stavhammar?