Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

steffo100

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om steffo100

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

725 profilvisningar
  1. Gjorde ny tråd fär den blev lite annorlunda mot topic.. men den andra tråden kommer vara viktig i operationen
  2. Hej, Har en annan tråd om att lyfta toppen på en MD7 men nu har jag fattat att det är en MD6B och att det är kolvringarna som är slut. Rep-killen sa att dom måste bytas. Är det någon som vet om det är olika kolvringar till MD6B och var man kan hitta dom? Har sett ett par sidor på nätet men fattar inte vilka jag ska ha, exempelvis denna: marinepartseurope Någon som har annat tips? Kommer behöva packningssats oxå, man måste tydligen ta bort sumpen. Mycket tacksam för tips i denna långdragna historia...
  3. Hej, det visade sig att min motor är en MD6B som har trasiga kolvringar. Någon som vet var man kan hitta kolvringar till denna motor? Mycket tyacksam för tips!
  4. Tack för uppdateringar och alla tips! Jag ska försöka lyfta av ventilkåpan så fort båten ät snöfri. Jag hoppas jag slipper ta av toplocket för det får jag nog inte bort utan att ta ut eller i ala fall dra fram motorn i en Vega. Kanske någon som kan konfirmera detta.. som har kännedom av Vega. Jag återkommer med uppdaterig och kanske bilder när vädret tillåter! Igen tack
  5. Hej, Där sitter en ventillyftsmekanism jag använt ibland när batteriet varit lite dåligt för att få upp fart på motorn så den ska jag kolla när ventilkåpan är av. Ja, motorn har gått innan under ett antal år men av olika privata skäl kunde jag inte bry mig om min båt under en period på ca ett år och då låg den i sjön över vintern (sötvatten) med glykol i martec-kylaren och oljan såg fin ut. I höstas när jag kommit på benen igen skulle jag försöka få igång motorn men märkte då att den inte startade och jag upptäckte att jag lätt kunde snurra svänghjolet med handkraft. Motorn fungerade bra när jag gick i hamn sist jag var ute med den, nu ca 1-5 år sedan. Motorn fick ingen speciell "konservering" vintern den låg i sjön pga personliga skäl. Alltså motorn fungerade när jag stoppade den med stoppknappen på dieselpumpen. Den blev liggande runt ett år med bara visuell tillsyn från bryggan. Vid start efter dryga året var den som nu utan kompression - den startar inte ens med massa startgas... Jag ska lyfta av ventilkåpan och kika på lyftmekanismen och sedan se efter om ventukera ligger mot ventillyftaren som ni skriver. Kan ventilerna bli otäta av sig själv när motorn bara ligger? Tack alla snälla för tips!
  6. Hej, Räcker det då att ta av ventilkåpan för att se detta? Det som är märkligt är att det verkar ara på båda cylindrarna eftersom jag inte känner något motstånd när jag snurrar svänghjulet..
  7. Hej, Finns det plats att lyfta av topplocket på en MD7 i en gammal Vega? Jag har ingen kompression så gissar att toppen behöver en upprustning. Mvh Steffo
  8. Hej, Jag har nog ingen kompression i min MD7A eftersom jag enkelt kan snurra svänghjul för hand - märker inte när jag snurrar svänghjulet att det skulle gå trögare på något ställe Motorn gick bra för runt två år sedan men startar inte denna säsong. Vad är dom troligaste problemen? - hängande ventiler (är det inte märkligt att ventiler hänger på båda cylindrarna - alltså ingen tänder?) - Problem med de-kompressionen (märker skillnad i varv/ljud när jag kör starten med öppen lyftare och sen stänger så tror inte detta) - Kolvringar Den tänder inte ens på startgas.. Tips mycket tacksamt mottagna.
  9. Hej, Det kan vara ett tips att prova - tusen tack! En fråga till er, om det är så att ringarna "fastnat" eller att det är torrt - skulle kompressionen kunna bli så dålig att man lätt drar runt för hand med svänhjulet eller indikerar den lättsnurrande motorn annat fel? Jag är inte speciellt stark kan nämnas.. Mvh Steffo
  10. Hej, Tusen tack för alla tips, det hjälper mycket! Jag ska packa verktygslådan och ge mig iväg och kolla oljan samt försöka ta bort kåpan så fort jag kan! Kan det vara ventilerna som inte är justerade när kompressionen är så låg som den är i detta fall eller tror man att ringarna/ventiler fastnat? Den fungerade bra (men var lite trögstartad) för ca 1.5 år sedan när den var igång sist. Tack igen så ska jag återkomma med foto! Mvh Steffo
  11. Hej, Har varit nere vid båten nu och testade dra runt motorn för hand med svänghjulet och det var lätt. Märkte ingen större skillnad när jag hade dekompressionsventilen öppen eller stängd (dock hör jag att startmotorn jobbar lite tyngre när ventilen är stängd när jag kör på den och vippar ventilen fram och tillbaka).. Jag såg att det kom ut lite diesel när jag lossat skruven på spridar-röret vid spridaren så pumpen kanske är OK. Jag tänker så här nu: 1) Det kan vara ventilerna men eftersom det går lätt att snurra svänghjulet varv efter varv borde mins en ventil per cylinder ha fastnat. 2) Det kan vara kolvringarna men då i bägge cylindrarna - om ringarna fastnat, blir det så lätt att dra runt då (all komp försvinner)? 3) Om stötstängerna är krokiga och spelet för stort gissar jag det skulle ge kompression och antagligen inte felet. 4) Om inte dekompressionsventilen stänger som den ska kan det bete sig som det gör nu.. Verkar det rimligt? Någon som kan ge förslag på hur jag kan komma vidare härifrån? Igen mycket tacksam för tips och hjälp. Mvh Steffo
  12. Hej, Då slutar jag med gasen och ger mig på luftningen och försöker vrida runt svänghjulet för hand. Bränslet är 3 år (typ) men båtdiesel (rengjorde tanken innan). Är detta OK? Motorn ligger i en gammal Vega så det är trångt, tror inte jag får av ventilkåpan utan att ta ut motorn. Sitter det någon avluftning på insprutningspumpen eller lossar jag vid spridarna och kör runt motorn? Det kommer fin diesel från finfiltret ser jag när jag öppnar och pumpar för hand. Ska även ta med varmluftspistolen och se om jag kan värma in i luftburken! Tack för all input! Mvh Steffo
  13. Hej, Jag ska prova dra runt svänghjulet för hand imorgon. Menar du med veven eller att bara snurra på hjulet? Jag tror dekompressionsventilen stänger, motorn snurrar i alla fall på mycket fortare när jag lyfter den och saktar ner / går tyngre när jag släpper ner den. Startgasen sprutar jag in i "pipen" som går in i luftburken, ska man försöka ta bort luftburken och spruta in i insuget direkt (tänker om det kan vara tjuvluft nånstans".. För många år sedan hade jag en encylindrig diesel jag fick ta av spridaren på och hälla i några centiliter olja som jag tror tätade för att få igång. Kan en sådan övning vara ett alternativ? Jag misstänker dock att det är ett elända att få loss spridarna Om ringar alt ventiler fastnat, kan man göra något åt det när båten är i sjön eller måste motorn ut? Ska prova filma lite så kanske det kan höras av någon erfaren om kompressionen verkar "normal" Tusen tack för ditt svar! Mvh Steffo
  14. Hej, Jag har en MD7 som inte vill gå igång, den har inte varit startad sedan ungefär ett år sedan. Dieseln är ca 3 år gammal och är av typ för båtar. Startmotorn drar runt motorn och jag har kört med kompressionslyftaren uppe och sedan stängt ner men det händer ingenting. Har luftat finfiltret. Det som oroar mig är att den inte ens tänder med startgas, sprutade in gas i luftfiltrets "tratt" (ca 10 sekunder) när motorn drog runt på startmotorn men inte ett liv. Kan det vara kompressionen som är dålig när den inte ens tänder på startgas? Jag har hört att kolvringarna kan fastna men vet inte om det kan vara fallet. Ska jag ha gashandtaget på tomgång eller full gas när jag försöker starta en MD7? Mycket tacksam för tips!
  15. Hej, Nej det är inte klart - ibland läser jag man kan ha skotpunkter på relingen (jag fattade nog fel) Ibland tror jag man kan segla med självslående fock med Genua (bakom masten) Jag fattar inte bra hur det funkar. Jag e helt nybörjare. Måste jag ha skotskena? - jag har ingen och kan jag installera en själv? - Det är svårt att vara helt nybörjare....
×
×
  • Skapa nytt...