Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Nimbus26001988

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nimbus26001988

  • Placering
    Landkrabba
  1. Har en 40HK utbordare som jag vinterkonserverade förra hösten. Bytte drevolja och sprutade in motorkonservering i luftintaget. Jag har inte använt motorn i år och funderar nu på om jag trots det måste byta drevolja igen eller om jag kan låta den vara?
  2. Så här svarar generalagenten. "Den gula kabeln kopplas normalt direkt på batteriet (den är huvudmatningen till stereon) och den röda via tändningen för att man endast ska kunna starta stereon då bilen/båten är igång för att man ej skall dra ur batteriet. Stereon håller minnet utan någon spänning alls. Vill man kan man koppla både den röda och den gula kabeln direkt på batteriet, men tänk då på att batteriet kan dras ur när man kör stereon utan att bilen/båten är igång." Radion skall monteras ovanför vindrutan på båten och där finns det en grov +12V kabel som ligger efter batterifrånskiljaren. Den matar en gammal Seafarer ekolod som i princip aldrig används. Min plan är nu att koppla både den gula och röda till denna +12V matning. Det sitter en ju 15A säkring på den gula så det är nog ok. Detta lösning innebär också att jag slipper dra en ny +12V ledning ända från batteriet i aktern fram till radion. Synpunkter på det?
  3. Blir inte klok på hur jag skall koppla in +12V på en LTC Promarine 1111. På kopplingsschemat står det att den grova gula ledningen skall anslutas till +12V batteri och den tunna röda skall kopplas till +12V tändning. Jag antar att den tunna +12V ledningen är till för att hålla radions minne och därmed borde gå direkt till batteri innan huvudbrytaren för förbrukningsbatterierna. Den grova gula borde kopplas till +12V efter huvudbrytaren. Eller är jag ute och cyklar?
×
×
  • Skapa nytt...