Gå till innehåll
torsdag 16 maj 2024

wakesurfer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om wakesurfer

  • Placering
    Landkrabba
  1. Obs att det inte är något oljetryck i oljetråget där det mesta av oljan finns. Oljetrycket skapas av oljepumpen som suger upp oljan i tråget och pumpar ut den i motorn via oljekanalerna. Sedan finns det andra kanaler där oljan rinner tillbaka ner i tråget. Oljetrycket är alltså trycket i någon given oljekanal där oljetrycksgivaren sitter. Lite för mycket olja spelar alltså ingen roll. Om man däremot fyller på så mycket olja att vevaxel och vevstakar ligger i olja så kommer dessa att "piska" in luftbubblor och ev. göra skum av en del av oljan. Om det är för mycket luftbubblor i oljan så kommer oljepumpen inte att klara att hålla oljetrycket uppe eftersom olja med luftbubblor inte kan pumpas lika effektivt. Oljetrycket blir då för lågt. Men för att komplicera det hela så finns det också ett behov att ventilera vevhuset eftersom det alltid smiter förbi lite förbränningsgaser förbi kolvarna. Om dessa gaser vart instängda så skulle trycket i vevhuset öka och packningar skulle börja läcka. Vevhusventilation finns på i princip i alla förbränningsmotorer. Det man ev. kan fundera över är att om man fyller i rejält för mycket olja så minskar luftvolymen i vevhuset och gaserna som smiter ner där får mindre plats och hinner kanske inte ventileras ut via vevhusventilationen tillräckligt snabbt vilket kanske skulle kunna ge ett ökat tryck i vevhuset (men inte öka oljetrycket).
  2. Jag tror också att man ganska enkelt kan tillverka en. Men jag vet inte var man hittar så tunt bladstål? Kanske att man kan slakta ett bladmått, men frågan är om det fjädrar tillbaka tillräckligt bra.
  3. Det verkar stå 40 på knappen. Du kan ju alltid prova att byta mot en 40 A säkring för att se om den brinner. Om den säkringen håller så är det säkert fel på den befintliga automatsäkringen. På Air Nautiquen jag hade senast så var alla säkringar automatsäkringar. För att testa detta kan du köpa vilken billig säkring som helst på tex Biltema men när du testat klart sätter du dit en säkringshållare för marint bruk. Detta är troligen din säkring: http://www.iboats.com/Circuit-Breaker-Push-Button-40A-Blue-Sea-Systems/dm/cart_id.417316327--session_id.568315252--view_id.1093101
  4. Hej Jag letar delar alt. hel pump till en Yamaha 30hk 2-takts 3-cyl utombordare fr -91. 30DE 6J8 L 350874 Det är modellen där pumpen sitter på mittenförgasaren. Det som gått sönder är den lilla ventilen (en liten metalltunga som öppnar och stänger bensinflödet) se bilden. Yamaha säljer endast huset med ventiler men utan membran för 1250:- exkl moms vilket känns saftigt för att få en liten metalltunga. Är det någon som har en skrotad motor och kan sälja delar eller kan tipsa om lämpligt material att klippa till en tunga av?
×
×
  • Skapa nytt...