Jump to content
Tuesday 07 February 2023

PeterTK

Medlemmar
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About PeterTK

  • Rank
    Kadett
  1. Antar att du menar wiren ner till drevet? Får kika på hur man gör, blir väl plocka bort allt och passa på med att byta bälgar samtidigt har jag för mig. Puh...
  2. Har en Bayliner 2455, -02 med 220hk Mercruiser 5,0+Alpha One gen II drev. Man har blivit lite "uppfostrad" med att dessa drivlinor är lite grovhuggna och kräver lite slit och fart i gasreglaget. Det som blir lite "problematisk" eller irriterande är att reglaget går lite trögt så att det blir svårt att "finjustera" farten, speciellt i låga farter och strax över planingsfart. Justeringen blir ryckig/större rörelser än planerat. Har vi några allvetare som kan säga om det helt enkelt ska vara så eller inte? Är det reglaget eller gas-/växelwire som går trögt i så fall? Har ett panelmonterat "Commander 4000"-reglage (Quicksilver?) som suttit på sedan båten var ny. Finns det andra reglage som skulle göra stor skillnad?
  3. Har en Lowrance globalmap 7200c som jag gärna vill se djup i. Går det att få till? Vad behöver jag för prylar för att kunna det? Undrar dessutom om någon vet vilken tillverkare det är på sensorn på bilden som bifogas?
  4. Som info: Propeller hade fått en stukning så den verkade fungera mer som en visp än en propeller, där låg problemet! Ang powertrimet så var det "sbs - skit bakom spakarna". Hade inte batteriväljaren på "Both" utan endast på förbrukningsbatterierna. Tydligen ligger powertrimmotorn på startbatteriet. Växelproblemet löste sig ganska bra med att justera wirarna från reglaget. Enkelt! Kvarstår problem med att välja propeller, får inte till bra egenskaper.
  5. Har svårt att hitta en bra propeller efter att min fd propeller har deformerats. Hade en 4-bladig aluminiumpropeller, J15x16P (dvs 15" diameter och 16" stigning). Har testat RF 14 1/4" x 16" men tycker att den känns lite väl "aggressiv", hela båten kränger rejält åt babord vid gaspådrag. Det var ett högt varv vid marschfart (3600rpm vid 22knop). Har även testat 18" stigning men då kom jag inte upp i planing på evigheter. Med förra propellern har jag för mig att jag låg på 2800 varv och 22knop. Ni som har likande båtar eller helst likadan, vad kör ni med för propeller? Vi har ofta 5 personer+viss packning ombord så det blir tungt lastat. Några bra tips? Motorn är en Mercruiser 5.0 220hk som egentligen anses vara lite klen för båten.
  6. Åker ut igår på en tur med vår Bayliner 2455, -02. Mercruiser 5.0 förgasarmotor med Alfa gen 2 drev. Det gick bra ända till vi skulle lägga till vid en liten hamn för lunch. I inresan kan jag inte trimma upp drevet som jag vill (det låter ingenting om pumpen). Jag fick även trassel att lägga i backväxeln och i passagen över neutralen så stannar motorn. Vi glider in och lägger till för lunch. Vid avresan så har jag svårt att få i backväxeln men den hoppar i efter lite dragande i reglaget. Då jag ska lägga i växel framåt så dör motorn återigen men startar snabbt och jag får i växeln efter ytterligare försök fram&tillbaka med reglaget. Får i växeln och börjar åka. Det känns snart som att vi sitter fast i något, motorn får jobba hårt för att komma någon vart. Det kändes som ett litet ryck i början (borde inte vara grundkänning eftersom vi var i infarten till en båtbrygga men man vet ju aldrig hur Mälarens gyttja rör sig....) När jag gasar på så kommer vi upp i 7knop vid 2800varv, dvs det varvtal som jag brukar ligga på 22-24knop på. börjar puttra tillbaka hemåt i låg fart men efter en stund hostar motorn till och stannar. Får inte igång den. Ringer sjöräddningssällskapet och bogseras hem. Idag dök och skulle kika på det men det såg ok ut. Propellern snurrar fint och jag kan inte se/känna något som sitter fast. Motorn går igång och går fint, lite hög tomgång. Testar backen snabbt och den hoppade i men slog i neutralen igen. Tänkte dra upp båten på trailern imorgon men får ju inte upp drevet så jag vet inte hur det går. Berätta nu om era teorier! - Är det ett "trippelfel"? Dvs växelreglage+powertrim+drev har tre oberoende fel/brister eller finns det kopplingar? - Varför går båten 7 knop på 2800 varv? Vilken felsökning kan jag ge mig på? - Hur kontrollerar jag justeringen av reglaget/wirarna? - Felsökning powertrim?
  7. Nu så! Renoveringssats till förgasaren och efter bockning av flärpen som styr hur högt flottören ska vara innan ventilen stänger så funkar nu motorn perfekt!
  8. Status nu: Bränslefilter, tändkablar, fördelarlock och rotor bytta nu, Tändstift, olja byttes i vintras. Jag gjorde ett enda "startprov" idag. Den startade men efter 10-20s på startmotorn. Återigen går den på "höga" varv, höll den på ca 2000 rpm. Efter 20-30 s blir motorn varmare och jag drar ner gasen för att hålla den på ca 1800 varv, då dör den igen. Skruvade loss ett tändstift - det är blött, Skruvade bort locket till förgasaren, ser inte något som pekar på att det är flottören (den är inte fylld med bensin). Lyfter den lilla ventilen som har en gummibeläggning på "spetsen" som ska täta mot "konan". Man kan ana en liten kant i gummit. Kan det påverka? Upptäcker att packningen till locket inte ser bra ut, misstänker tjuvluft där men ska inte det ge en för mager blandning? Skruvade bort hela förgasaren och ska göra rent den och byta ventil och lite packningar. Idé att byta även flottör? Några fler tips? Choken? Kan den "hänga sig" på något sätt att den pumpar in för mycket soppa? Hur kollar jag det?
  9. Samma sak fortfarande, tändstiftet var blött så den får för mycket soppa. Kollar strax flottören...flottören var hel, ingen soppa i den. Det ser ut som att tätningen i förgasarlocket läcker vid en slags luftkanal. Hur kan det påverka det hela?
  10. Har en Bayliner 2455, 03 med en Mercruiser 5.0 220hk (Förgasarmotor). Den är svårstartad men hoppar igång men bara med mycket gas och högt varv, 2000-2500 varv. Varvräknaren hoppar upp och ner, temperaturen går upp till ca 80 vilket har varit normalt. Så fort jag drar ner på gasen och den går under 1500rpm så dör motorn och den går inte igång igen förrän den har kallnat. Den servades i vintras och har inte gått mycket alls sedan dess. Den fick då nya tändstift, bränslefilter, olja. Har testat med en annan tändspole men det blir likadant. Har lyft på fördelarlocket och ser att det har oxiderat på kontakterna, nytt lock, rotor och tändkablar är beställda. Kan det vara det felet? Om det inte visar sig vara det, vad ska jag då testa?
×
×
  • Create New...