Hej,
I samband med invändig rengöring av min Nimbus 26, upptäckte jag att det läckte ut vatten vid tätningen runt stävlagret.
Min tanke var att det kom från skruvarna som håller fast stävlagret, men efter att jag tagit bort tätningen och lossat skruvarna verkar det som att stävlagret sitter löst och inte är fastskruvat i axelhylsan som jag trodde var brukligt?
Vattnet kommer heller inte från skruvgenomföringarna, utan från hylsan i genomföringen som är fastplastad i skrovet. Om jag för in en ståltråd i genomföringen kommer den ut på utsidan av axelhylsan invändigt. Jag har därför lite svårt att förstå hur det är konstruerat och hur axelhylsan (som jag antar är vattenfylld vid drift) sluter tätt mot stävlagret?
Min första förhoppning var att det kanske räcker med att spruta in sikaflex i skarven, gänglåsning för skruvarna och dra åt allting igen, men jag blev lite osäker när jag inte riktigt förstår konstruktionen och hur det är tänkt att sluta tätt.
Tacksam för alla hjälp, tips och råd som kan ge oss en snar sjösättning!