Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

sneij

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sneij

  • Placering
    Kadett
  1. Absolut inte, det var så när jag köpte båten, skulle det paja totalt blir det ett 24V spel.
  2. Precis, så har jag det idag minus ankarspelet som ligger på förbrukningsbanken.
  3. Hmm, Bra tanke, får skissa på lite på det.
  4. 2 banker 12volt och 24volt Båten är en 10m stålbåt, mittmonterad motor, 24V batterierna som är monterade vid motor, grova kablar fram till bog ca: 5meter, 24 volt har jag inga problem med ! Har en 12V bank med egen generator och solceller, som nyttjas för ankarspel och övriga 12V förbrukare. 2 batterier i fören 5meter bort, 1 batteri extra vid ankarspelet ca: 5meter akterut från motorn alltså ca: 10:meter totalt. Grova kablar mellan dom 2 i fören och ankarspelet Allt monterat av förra ägaren, förutom extra batteriet vid ankarspelet. Så min ide är att lägga till en 12V bank som skall hantera dom förbrukare som nyttjas när vi ligger utan Landströms. Kanske fel !
  5. Verkar som min ide kan fungerar, Hittade detta på nätet https://sailingsalt.se/elsystem-pa-sy-salt/ Så eventuellt kan ang satsa på Litium på min nya 12V bank. Om min 12V generator kan lämna önskad spänning Notera att mitt 24V det för startmotor och bogpropeller fungerar utan problem. Återkommer med skiss ...
  6. Så, min grundidé med 2-3 AGM batterier och nya solceller verkar bra då. Battmeter finns inbyggd i solcells regulatorn. Löser jag laddning från motor med skiljerelä då ? känns dumt att direktkoppla denna 12V bank med den gamla som suger stora strömmar (ankarspelet, och laddning av akterpropeller's 24V batterier) Eller bara köra med solceller och 220V laddning.
  7. Nuläge Motor med 12V och 24V generator 24V: Startmotor, bogpropeller. Får laddning via generator på motor och ibland via lös 220V laddare om det skulle behövas, mest vintertid för att underhålla dom. 12V: 3st 80Ah 2 i fören 1 i akter nära ankarspelet där också 12till24 omformare/laddare för 24V batteri till akterpropellern (ny för 2021) är kopplat, Ankarspel, två kylskåp, tryckvattenpump, belysning, 150W inverter (används sällan), usb uttag för laddning av telefoner etc. Får laddning via 12v generator på motor, solceller äldre osäker på antal W, fast 220V laddare vid landström. Ankarspelet av drar mycket ström, och blir det kort förflyttning till ny ankarplats eller ibland omläggning av olika anledningar märks det på tid innan kylskåpen gnäller. Vid ett par dagars i naturhamn börjar kylskåpen varna för låg spänning.Brukar då leta upp en gästhamn med landström, ligga ett dygn och toppa upp 12V batterierna. Köra motorn en stund hjälper något.... Fick längre uthållighet när ett extra 12V batteri monterades närma ankarspelet. Ligger jag i hemmahamnen och inte öppnar kylar alltför ofta håller solcellerna batterierna laddade Min ide att förbättra 12v delen Tänker byta ut solceller till nya 2 * 100W Skapa en ny 12V bank genom att addera 2 AGM 12V batterier i fören låta dom nya solcellerna ladda dessa och koppla kylskåpen på lastutgången på solcellsregulatorn Victron. Senare flytta över andra förbrukare till denna 12v bank allt eftersom jag ser att solen kan hålla efterfrågan av ström. Koppla min fasta batteriladdare (MASTERVOLT CHARGEMASTER 12V/15A 2 UTG) med 2 utgångar ladda dessa 2 12v banker var för sig. Lägga till skiljerelä så att mot även laddar den nya 12v banken när gamla banken är fulladdad vid motorgång. Har också en 3000W inverter liggandes som jag vill koppla in för att köra lite mer krävande saker på ibland, men har väntat då jag vill ha ordning på detta först. Eller skall jag satsa på Litium batteri, men gissar att jag då måste skaffa en ny landströmsladdare då inte min nuvarande kan hantera två olika batterityper samtidigt. Osäker på om jag tänker rätt nu välkomnar kommentarer/tips.
×
×
  • Skapa nytt...