Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Exotic34

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Exotic34

  • Placering
    Kadett
  1. Hej alla, Äntligen sjösattes båten idag, Turbon skickades för renovering i vintras då jag såg att den tryckte olja i intercoolern, rengjorde även denna, men blev besviken vid testkörningen idag, kom upp till 12 knop på full gas. Den rök också, men gasa man varsamt i etapper blev det mindre rök. Jag saknar kicken från turbon. Det är bara till att bita ihop och felsöka vidare. Mvh//Kostas
  2. Ja, den har laddluftkylare, ska ta bort slangen från turbon till insuget och försöka sätta lite tryck och se om jag hör något pysande, återkommer med resultat när jag hunnit med det. Tack! till er för alla tipsen, det hjälper när fantasin börjar ta slut :-)
  3. Oljan såg bra ut, men ska kolla igen vid tillfälle, samt vattnet. det som är ännu mer konstigt, är att vi segla henne i detta tillstånd från Ölands norra udde till Malmö utan att märka förvärring.
  4. Tack för tipset! Jag är inne på samma spår, men det som förbryllar mig är, att hon har gått över 200 sjömil klanderfritt, samt att vi bytte även luftfilter i samband med första rep. efter stoppet. Viserligen har båten stått över 3 år på land så man vet aldrig, kanske ett råttbo i avgasröret som spökar :-) Ska prova även med att ta bort luftfilter och slang och köra med öppen lucka.
  5. Hej alla, Kan någon sprida lite ljus över mitt problem? Har nyligen köpt en Exotic 31 från 1980, enligt papperna ska det sitta en Volvo TD 121 turbo (Bussmotor) När vi började resan att segla hem henne var det inga större problem, hon gick upp till 18 knop utan problem och man märkte när turbon börja ladda, maxfart = 23-25 knop. Efter en hög sjögång så dog givetvis motorn p.g.a. slam i tankarna. Vi anlitade en marina och mekanikern bytte samtliga filter 4 st, men de visade sig att matarpumpen hade också lagt av. Efter rep. av matarpumpen började vi vår resa igen och märkte att hon inte ville gå mer än 8-10 knop. Efter ca 25 sjömil, stop igen. Samma mekaniker gör nu följande, monterar ett förfilter med vattenavskiljare, monterar en elmatarpump från Biltema och suger upp slam från tankarna. Återigen börjar vi resan men hon börjar svartryka vid 10 knop och sedan händer det inte mer. När vi äntligen har fått hem henne, kontaktade jag lite marinor för felsökning och rep utan lycka, verkar som ingen vill mecka med denna motor. Jag har gjort följande, har kollat så turbon snurrar, rensade bränslesystemet med Diesel Purge, 1 liter i glasburk med insug och retur slangarna direkt i burken. Inget har hjälpt, motorn går bra och varvar bra så länge man ligger vid bryggan och gasar på, men så fort man är ut på sjön så är det max 8,5 knop, sedan är det bara svart rök. Ett ständigt grubblande gör mig snart galen. Kan det första stoppet orsakat ett följdfel, eller är det något helt annat? Några idéer någon? Mvh//Kostas
×
×
  • Skapa nytt...