Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Karl_Karlsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    31
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Karl_Karlsson

  • Placering
    Fänrik
  1. Ja, en distanskurs för både förar- och kustskepparintyg. Men inget jag rekommenderar...
  2. Du har helt rätt i det. Det är två helt olika saker att skriva böcker eller undervisa. Har egen erfarenhet av undervisning och det är som du skriver, man får frågor och reaktioner om nån inte förstår och kan på så vis förklara saker som man glömmer närmare. Skriva böcker lär vara mycket svårt. Man behöver tänka två steg längre hela tiden (och hela tiden tänka på att eleven måste förstå de tidigare momenten för att klara det tredje ungefär). E-navigation har klart misslyckats med sin modell, den är otillräcklig i alla hänseenden enligt min erfarenhet. De har för få övningsuppgifter, för få förklarande texter och för få lösningar till uppgifterna. Som studerande lär man sig väldigt lite m.h.a E-navigation, hade jag vetat vad jag vet nu skulle jag inte köpt E-navigation...
  3. Gillar din metod Kalman, den ska helt klart testas! Mm, den blev lite tokig den där metoden matematiskt sett men den funkar väl om man inte ser på den matematiskt heller ("out of the box").
  4. Du är högst välkommen in i leken Kalman! Jag har läst några andra trådar här på forumet (särskilt en som handlade om Kustskepparn) och jag är imponerad av hur pedagogiskt du skriver! Klockmetoden är helt klart en bra metod, på så vis löser man det hela grafiskt och får en större förståelse för de olika begreppen på köpet! Ska sätta mig in i klockmetoden för den verkar inte så tokig. Tack Kalman!! Jo, det är också en bra lösning på det hela. Seglar man på ostkusten så är missvisningen större som du säger men jag antar att den inte utgör något problem överhuvudtaget på västkusten. Men stämmer verkligen K + m = Km + d = Kk? Borde det inte vara K - m = Km - d = Kk? EDIT: Jag har förstått att det ska vara K + m = Km + d = Kk nu (tänkte fel).
  5. Vad mäter man när man pejlar? Pejla är ju att kolla i vilken riktning man ser ett föremål, t ex en fyr. Moderna kikare har ofta en inbyggd kompass så man direkt ser magnetisk bäring till det man tittar på. Dvs "vinkeln mellan meridianen som går igenom långskeppslinjen och det pejlade föremålet" är ett osedvanligt krångligt sätt att säga vinkeln mellan NORR och föremålet, dvs bäringen. :-) Dubbla vinkeln seglad distans Se bild. Metoden är att hitta något bra föremål i riktning 30 grader, notera vad loggen visar. Det är position A i bilden. När föremålet är i bäring 60 grader, läs av loggen igen. Position B i bilden. Då är det av trigonometrisk nödvändighet så att avståndet A till föremålet i position B är exakt samma som den seglande sträckan A. Eftersom man får en liksidig triangel med vinklarna 30, 120 och 30 grader. Då är kateterna exakt lika långa. Det fungerar även med andra startvinklar, t ex 45 grader, sålänge man väntar tills man passerar dubbla vinkeln. Att kolla var man är med hjälp av enslinjer. Fungerar bäst om man får när 90 graders olika bäring. Om man pejlar två fyrar som ligger tvärs ut om babord och styrbord får man bara ett enda streck och man vet inte var på strecket man är. :-( Att pejla i bäring 270 grader och 280 grader ger linjer i väldigt smal vinkel, svårt att avgöra någon exakt krysspunkt.. Att man får bättre noggranhet när man är längre från föremålen....begriper jag inte riktigt? Egentligen, ju närmare man är en fyr, ju bättre vet man ju sin position. :-P Du är fantastisk, tack!!! Haha, du skulle bara veta vad lycklig jag är nu, känns som att jag till slut har hittat rätt och börjat förstå det här med Kög, Kgv, K, Stävad kurs och så vidare. Något som jag tror krånglat till det rejält är det här med att K och Stävad kurs är samma sak men olika namn bara. Tack återigen. Ha en toppendag Anders!
  6. Ok, hehe, det är så det funkar? Aja, men då gör man ungefär som jag skrev då? Om navigatorn mot förmodan skulle gå sönder och mobilen saknar täckning? Först observerat läge och sedan antaget läge om det skulle hända? Mm, känns som att det är lite opedagogiskt. Men då är det rätt alltså att stävad kurs är samma sak som k? Det är bara olika ord för samma sak d.v.s den rättvisande kursen?
  7. Supertack!! Verkligen! Svar som är enkla att förstå och pedagogiskt förklarade, tackar ödmjukast! Var just det där med varför fyrarna som är längre bort skulle ge en bättre positionsbestämning än om de är nära, tyckte det kändes ganska märkligt... Har testat på sjökortet nu och du har helt rätt. Pejling dubbla vinkeln funkar utmärkt med andra vinklar också men om man tar för små eller för stora vinklar så är risken för fel mycket större såklart. Ska kolla in den där boken, tack för tipset! Alltså ni här på Maringuiden.se! Jag gillar er innerligt!!! Gud vad ni hjälper och är trevliga. Tack.
  8. Tack för svaret! Uppskattar verkligen att du tar dig tid för att hjälpa mig. Men jag måste fortfarande fråga om det här med observerade läget jämfört med det antagna läget. Hur ser det ut ute på sjön, använder man sig av enbart observerat läge i princip? Man kör på det observerade läget och sätter ut pluttar i sjökortet tills navigatorn pajar (om den nu skulle gå sönder)? Och efter den gjort det går man över till död räkning (antaget läge)? Visst du har rätt. Jag blandade ihop begreppen lite grann, men är det så att stävad kurs alltid är lika med K? Det är bara olika namn för samma sak? Edit: Eller så kan det väl inte va? Fan vad krångligt det här blev för mig... Har ni några tips på nån bra länk där begreppen förklaras ordentligt?
  9. Har en fråga till. Jag tycker att det här verkar felaktigt. Enligt E-navigation är avdrift "vinkeln mellan stävad kurs och kurs genom vatten" men det är väl samma sak? Och sen borde det väl vara båda de andra alternativen eftersom de betyder samma sak (att stävad kurs och Kgv är samma)?
  10. Ja, men det är på E-navigation de har frågorna men de berättar inte varför det är som det är. Förstår därför inte... Ok, tack för förklaringen angående död räkning. Då är det alltså logg och kompass som gäller i alla fall om det ska kallas död räkning. Edit: Förresten, det här med observerat läge, använder man sig mycket av det? Jag kan väl tänka mig att man gör det tills navigatorn går sönder? Känns väldigt mycket bekvämare och dessutom mindre risk för fel?
  11. Sant det! Går själv E-navigation.se och den suger verkligen. Få övningsuppgifter och dessutom finns det inte ens lösningar till räkneuppgifterna! Ingen som vill svara på mina frågor?
  12. Sant det. Tar hjälp av E-navigation just nu och den suger verkligen. Otroligt dålig, det finns inte lösningar till räkneuppgifterna ens... Ingen som vill svara på mina frågor?
  13. Håller med dig till 100%. Tror dock att det hela kan bli lite bättre när jag får arbetsboken till Fritidskepparen. Just nu håller jag på med E-navigations e-kurs och det var den sämsta skiten jag varit med om, riktigt uselt. Det finns inte ens förklaringar till räkneuppgifterna! Nu har det varit så att jag tyvärr inte kunnat gått en kustskepparkurs utan har varit tvungen att gå nätkurs eftersom att det inte passade i tider och så. Men håller med dig.
×
×
  • Skapa nytt...