

ronny_h
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm ronny_h
-
Placering
Kadett
-
Som jarb. Och stefatätningarna.
-
Inte bränslerelaterat. Garanterat inte. Tändningen ok, bara svag. Går som en dans när den väl startat, förtändningsreglaget på snurran funkar som det ska. Startar om varm, men låt den stå en dag och den vägrar starta. Fick veta idag att 1993 framåt ska ha BR8HS-tändstift, min -91a ska ha B8HS. Jag fick BR8HS ifjol, alltså med resistor. Kan vara orsaken enligt försäljaren jag talade med idag, men inga garantier. B8HS beställdes. Ska i köpa en serie Champion-stift imorgon, lär vara bättre i 2-taktare enligt svärfar. Vi får se...
-
Går den bra på tomgång men dåligt under belastning? Det gjorde min.
-
Reparationskit monterades i alla tre förgasare i söndags och förgasare synkroniserades (nedersta var fel inställd och tekniskt sämst). Mina årsgamla NGK BR8HS-tändstift blir genomsura efter upprepade startförsök, men jag ska köpa nya Champion idag. Lär vara bättre på 2-takt... Små mängder olja samlas i förgasarinloppet också, så en teori är att oljeblandningen är för hög. Men det förklarar inte den gula gnistan...
-
Plastkåpan mellan block och nedre del ska bort, då synliggörs 10-12 bultar. Skruva bort dessa, men var försiktig för de kan gå av (mina höll). Koppla loss jordningen och växelaxeln. Skruva loss nedre delen av motorkåpan (4 skruvar inne i kåpan). Slå in en kniv mellan motorblock och nedre del om motorn inte lossnar av sig själv. När motorn är fri ser du var axeln går in i motorn, en enda skruv fixerar skålen som ska dras ut. Inne i skålen finns två tätningar, den tredje finns på motorn. Byt samtliga och tätningen mellan motor och växel. Skruva tillbaka. Enkelt! Bör nämnas att svärfar har verkstad och arbetet gjordes där. Och att en polare mekar med Yamaha utombordare till vardags. Men det är klart, har förra ägaren mixtrat med förgasarnas inställningar så kan felet vara där.
-
Det låter som om stefatätningarna (3 st + en oring) på utgående axel är slut. Typfel på dessa. 200 spänn i material, några tusen i arbete. OM man kört länge med felet brukar kolvringarna vara körda och då blir det dyrare. Fixade min -87a själv och den går som en dans idag.
-
Tack för snabbt svar. Filen du länkade till var för motorer 1983-1987, min är en 1991. Är det samma färger på kablarna ändå? Sätter upp mätresultatet så snabbt jag kollat igenom dem.
-
Har en Suzuki DT85 från -91 som har dålig gnista (gul). Tändstift bytta ifol till NGK BR8HS, tändhatt bytt på översta cylindern ifjol, jordningar kollade och putsade idag, nytt batteri igår. Vägrade starta imorse, började kolla alla kablar och försökte starta, sket i allt och for in. Kom ut och vred på nyckeln varpå skiten varvade igång. Tänker inte sjösätta förrän gnistan är vacker och blå, har sommarstuga på ö och blev strandad två gånger ifjol = inte kul. Några tips?