Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

andrem

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

1 följare

Om andrem

  • Placering
    Kadett
  1. Jo - du gör bra poäng och just vad segel kostar har jag ju tyvärr ingen aning om eller att jag känner någon som är duktig på just båtar. Hur är det med besiktningsmän för båtar eller finns det någon bra guide? Kanske någon på forumet som vill haka på? Ja, det där fingalen såg ju ut att vara något, verkade vara lite rörig inombords men det betyder ju ingenting egentligen!Tråkiga var ju motorn, en Penta MD1 från volvo och det är väl en rätt så gammal motor, tänkte just på driftsäkerheten och förbrukningen på den. Men annars så bra tips o tack till er båda
  2. Jo, dom små utgifterna är ju oftast dom som blir värst helt klart. Blev lite fundersam till var för budget man bör ha för båten, i och med att jag aldrig ägt min egen segelbåt så är jag lite i blindo vad gäller avgifter och vad faktiskt som är värt att köpa och fixa upp - vilket jobb som faktiskt går att fixa innan båten är dags att "skrota". Skulle fortfarande uppskatta lite tips om båtmodeller och märken från folk, det enda jag har är ju just Albin Vega och det verkar ju trevligt men mer alternativ är ju såklart fördelaktigt.
  3. Ja, det är ju sant iofs! Pengarna ser ju ut att springa iväg om man tänker i sådana banor, nya segel är ju en kostsam historia, om man inte köper bättre begagnade men sådant är ju lite av en risk också. Men jag tänker just 50 tusen på utrustning, vad är det egentligen som kostar? Nu förutsätter jag att man inte får med NÅGONTING med båten, alltså vhf, plb osv Känns som 50 tusen för utrustning, elektrisk, är att ta i när jag har räknat lite grovt...men räknar man med segel så ja, då springer det ju iväg.
  4. Menade mer att köpa en båt för 50 k och inte utrusta+köpa den för samma summa att utrusta en båt och köpa den för 50 tusen tycker även jag är orealistiskt Ja, läste lite kort om PLB. EPIRB har väl fördelen att vara rätt automatisk och aktiveras vid kontakt med vatten (har jag läst) men prisskillnaden var ju rätt enorm, runt 2 PLB per 1 EPIRB så det är ju win-win. Hm, verkar ju vara ett hemmabygge i rå form men om det fungerar så varför inte. Enkelt med reservdelar också verkar det som då det är väldigt basic.
  5. Skulle även behöva lite tips för båta i runt 50 tusen kr klassen! Vega är ju ett givet alternativ - men när ska man köpa båt? Man är ju sugen att köpa en ny och börja rusta upp den!
  6. Ja, följer henne på youtube. Segt att det bara är en per vecka! Men ja, olyckligt att det tog henne så långt tid med motorn, jag som är lite mer insatt i motorer så var det en enklare felsökning! Hur som helst- behöver er hjälp lite mer nu. Har fått med mig en polare som är sugen på att segla med mig och vi tänkte räkna lite på kostnader för båt och tillbehör. Vi forutsätter att båten har en innombordare och att den fungerar, all service kommer jag göra själv. Förutsätter även att den _inte_ har någon autopilot. Vi har kollat på albin vega just pga utbudet samt även att dom verkar vara väldigt populära och driftsäkra. Vilken motor bör man satsa på? Diesel eller bensin? Första tanken är ju diesel. Vad ska man räkna i utrustning? EPIRB, GPS, kompass, kartplotter och/eller sjökort, autopilot (mekanisk eller elektrisk?) VHF radio (stationär+handhållen) etc Har hört mycket bra om mekaniska autopiloter, dom som vår värden av vinden s.k Windvane att dom ska vara pålitliga i dåligt hav där inte elektriska skulle palla trycket. Hur är installationen av dessa och kostnaden? Kan man installera det själv? Om man antar att båten kostar runt 40 tusen, kan man räkna på utrustningen runt 50 tusen? Då installerar och grejar vi det mesta själv då såklart.
  7. Hah, nog för att jag gillar att fixa å dona men känns lite riskfyllt att köpa en båt som behöver så pass omfattande arbete. Men visst, en 32 fotare för billigt och sedan greja själv kanske är något för den som vill Jag hade nog inte tackat nej men å andra sidan vet jag inte hur ekonomiskt påfrestande det är för att sådant projekt!
  8. Sant sant....just L28 har jag tittat på tidigare, enbart på blocket då och inte på riktigt. Den ser fin ut och verkar ju ha ett bra rykte. Synd att den var så mycket dyrare än just Albin Vega och jag vet inte om man får så mycket mer värde för nästan dubbla kostnaden? Nej precis, alltså nu är det lite "för sent" kanske att göra detta i år men nästa år är väl det aktuellt egentligen. Men det är alltså inga problem att segla hem t.ex i april från karibien? Tänkte att man seglar ju från ett varmt och "lugnare" klimat till ett kallare och lite mer ostabilt känns det som. Dom har jag kollat på, dom har ju varit en hel del på haven verkar det som så känns rätt pålitligt! Tack
  9. Ser ut att vara en liten mysigt båt Men undrar om 25 fot inte är "för" litet? Man vill ju ha en viss komfort och även plats för saker man ska ha med sig. Även om jag är minimalist till mat och underhållning så vill man ju ha möjligheten att packa på sig mer ifall man har lite längre turer pga dåligt med vind osv men å andra sidan 25 eller 28 fot, man vinner säkert inte så mycket på det, knappt 1 meter ju. Östersjön tänkte jag, då jag bor i stockholm, kanske till åland, gotland baltiska länderna och danmark - just för att träna lite solosegling men senare måste man ju bestämma sig för att sticka iväg helt klart!
  10. Grymt - verkar ju finnas rätt så många som gör detta i en vega ser jag nu! Jo, men en båt på 53 fot för någon som seglar själv - aldrig i livet dels så har jag som inte är född med diamanter och guld i överflöd inte råd samt att detta är enbart som en längre resa, dvs något jag sparar ihop till själv och då är det tyvärr inga miljoner som kommer på tal. Tusen tack för kostnader Har funderat lite på detta med motor och jag personligen ska väl försöka använda det så lite som möjligt, just för att hålla inne på en rätt onödig kostnad som just bränsle. Hur är det med att segla hem sådan? Tänk att jag seglar från sverige i December och kommer vidare till karibien vid kanske, februari (?) - är det kört att ta sig hem då eller? Har hört väldigt lite om folk som tar sig hem igen och ja, tanken är ju att göra det.
  11. Ja, 1200 dollar är ju inget att prata om egentligen. Antar att dom även fixar det mesta själv då också. Får nog försöka kliva ombord på en vega, kollade upp lite mer om den båten och det var nog någon annan jag tänkte på, säkert Maxi 77 av någon anledning.
  12. Kollade på den, nu har jag inte klivit ombord på en sådan men kändes på bilderna rätt liten. Men man kan ju alltid bygga om den inombords isåfall. Tack för tipset
  13. Hej allihopa! Jag har funderat länge på detta med segling men att bo i stockholm så är segling inget man direkt kan göra varje dag, i alla fall inte i min situation! Jag har funderat på att skaffa mig en segelbåt och segla iväg någonstans, tänkte ha östersjön som träningsläger och sedan när jag känner att jag tröttnat på det havet att jag tar mig vidare - vart har jag inte bestämt, låter den dörren stå öppen. Men det jag funderar på är dels hur stor båt man behöver? Målet är väl egentligen att korsa atlanten så man behöver ju ha plats med mat+vatten för över 1 månad vilket korsandet tar vad jag har läst från andra som korsat havet. En 10 meters båt känns lite i överkant, verkar ofantligt dyrt att ha en sådan i stockholm också - alltså att förvara den under vintern t.ex så tänkte mig kanske något runt 8-9 m ? Har ingen koll på modeller av båtar så detta får gärna tipsas - har hört gått om L28 men den ser rätt dyr ut och jag vet inte om jag verkligen behöver någon sådan stor båt egentligen. När det gäller ekonomi, hur mycket kan man "normalt" räkna på per person? Nu reser jag själv och är väldigt okräsen när det gäller mat, väldigt enformigt lever jag även idag så jag kan klara mig på potatis, ris, fisk osv i veckor - att leva billigt är väl målet och hålla sig på havet så mycket som möjligt. Men det jag funderar på är just att lägga ankare eller i hamn, detta har pratats om mycket men jag har ALDRIG sett någon nämna avgifter så detta har jag ingen aning om alls vad man ska räkna på. Jag är i den skaran att jag planerar inte så mycket, förutom det nödvändiga utan är den som gör saker. Jag är väldigt teknisktlagd, speciellt med det maskinella och vad jag sett så är äldre dieselmotorer väldigt lätta att arbeta med, om än att dom bor lite trångt i båten. Men jag har ingen stor koll på segling i sig, så jag tänkte ta några kurser i det nu till sommaren men vad är viktigt att lägga fokus på? Navigering känns som det är rätt viktigt i sig än just manövrering av båten, det lär man sig under resan tänker jag. Det var väl allt jag undrar hittills och ni som tänker redan "Nej nej nej, detta kommer minst ta 5 år att genomföra" ni får gärna hålla det för er själva då detta hjälper inte mig på något vis men har ni länkar till gamla trådar som hjälper mig, länka dit för all del. Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...