Jump to content
Thursday 06 October 2022

matte333

Medlemmar
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About matte333

  • Rank
    Kadett
  1. Testade att starta upp den och därefter lossa på tändstiften för att se hur de såg ut och möttes då av detta, jäklar va det ryker! Testade och det är gnista på alla stiften.
  2. Hej, har gått bra hela sommaren men nu har den börjat krångla. Skakar ordentligt men det har den gjort ett bra tag och ändå gått bra när man drar på så därför har jag levt i förnekelse kring den delen Nu har det tillkommit dessa knackningar samt att den dör rätt omgående när termostaten öppnat sig och den går ner i varv. Går heller inget vidare längre när man drar på, får liksom inte ut vad jag borde från den. Känns som att den inte använder alla tre cylindrar, kan det vara så? Och vad kan dessa knackningar bero på? /Matte
  3. Hej, Min gamla trotjänare började i somras krångla med tjuvnyp, svårt att starta osv vilket gjorde att jag gav mig på att meka lite 😉 Efter att plockat isär och rengjort alla förgasare, bytt packningar, justerat förgasarna, bytt bränsleslang osv konstaterade jag att felet låg i gamla tändstift...jaja, man lär sig så länge man lever 😁 nu går den som ett skott vid höga farter men på tomgång har den drabbats av minst sagt kraftiga skakningar vilket ju inte känns helt bra. Någon som vet vad jag kan ha ställt till med för att orsaka detta? Mvh Mattias https://youtu.be/MjGVrp6E-7o
  4. Hej, har en Evinrude 2-takt som plötsligt bestämt sig för att börja krångla. I första filmen nyper den till efter några sekunder för att sedan fortsätta gå som vanligt, på film nr 2 har den gått ner i varv trots nästan full gas för att plötsligt hoppa till och varva upp. Den har även börjat gå sämre på låg fart, händer att den stannar när man kör på lågfartsväxeln samt att den går på lägre varv på tomgång än tidigare, precis på gränsen att den skall dö. Någon som har en tanke kring vad detta kan bero på? Mvh Mattias https://youtube.com/shorts/8qQimAODzm4?feature=share https://youtube.com/shorts/p-moURjBxDU?feature=share
  5. Halloj! Bytte impeller på min Evinrude 70hk -97 och själva impellerbytet gick ju fint, sen gick det värre... När jag nu monterar ihop växelhus, växelstång och växelförare är det något som inte stämmer. Att växla för hand med gasreglag urkopplat går fint, växlarna hoppar i som de skall och låser propeller i back, fram och rullar fint i neutral men som man ser på på bilden stämmer plötsligt inte fästet till teleflexkabeln med kopplingen till växelstången vilket ju ställer till det. Som även syns på bilden så står inte heller spaken till växelstången rakt upp utan lite till vänster, vad kan det bero på? Vad har man hittat på denna gång mån tro? nån som har en idé? /Matte
  6. Hej, Har precis köpt en Ryds 495 GT -86 som är gräddvit nästan lite gulaktig i gelcoaten jämt över hela båten. När jag googlar på denna modell så ser det ut som att fler har denna åkomma på sina Ryds 495. Nu till min fråga - Skall den se ut så här, fabrikationsfel, eller är det solens inverkan? Har köpt oxalsyra som jag tänkte slänga på och se om det händer nått men det är väl förmodligen ingen mening om det skall vara så... En extrafråga - sitter en 70 HK motor på, vad kan jag räkna med för maxhastighet? båten väger 300 kg. /Matte
  7. Hej, Befinner mig på en ö mellan Lysekil och smögen där jag varje sommar upplever något märkligt. I juli varje år i samma vik kommer det in makrillstim som simmar runt i cirklar vid vattenytan en stund, de simmar sedan ut ca 100 meter för att sedan vända in i viken igen och upprepa cirkelproceduren. Har testat med alla typ av drag och agn men de vägrar nappa. De är så nära att hade jag haft ett kastnät så hade jag kunnat ta ett helt stim på en gång Att de stryker längs bergskanterna för att jaga ser jag ofta och då hugger de på allt, Detta verkar vara nått helt annat. Nån som har en idé om vad de sysslar med och om det finns nått att prova för att få dem att hugga? /Matte
  8. Hej, Aj då, låter aningen omfattande att reparera och inte helt lätt att göra själv... tog idag isär bränslepumpen och såg då att den lilla packningen som skruvarna går igenom för att fästa själva pumpen mot motorn var så gott som helt slut och borta, kan detta påverka? /Matte
  9. Tack för ditt svar Claes! Ja, det hade varit skönt om det hade varit slang eller blåsa, men icke... En skum grej jag nu upptäck är att trots att jag har motorn avstängd, bränsleslang frånkopplad och båda förgasarna demonterade så kommer det bensin på ytan, är inte det väldigt märkligt? Då jag inte har någon större koll på hur en motor egentligen fungerar så blir detta väldigt märkligt för mig. Kan problemet vara att någon av cylindrarna inte fungerar som den skall och att det då ligger kvar bensin som efter avstängning sipprar ut genom avgassystemet? Kanske är detta ett ickeproblem eftersom båten går relativt bra (den minskade effekten kan ju vara ren inbillning) och att bränsleläckage är något man får räkna med när det gäller 2-taktare med rätt många år på nacken? känns lite tråkigt bara att bensinen skall gå rätt ut i naturen samt att bensin inte är direkt gratis i dagsläget. Mvh Matte
  10. Hej, Har en 2-takt 4 cyl 40 hk Mariner Magnum -92 som läcker bensin, kan dock inte hitta från var. Har kört med kåpan av och kan konstatera att det finns inget som helst läckage från de synliga delarna. När man kör sakta så ser man att det ligger en hel del bensin på ytan direkt mot akterspegeln, det är som om det ligger en massa bensin och skvalpar mot akterspegeln trots att man kör framåt. Kommer även bensin på vattenytan när jag stänger av motorn men lyckas inte lista ut från var. Har testat att justera flottörerna så att flottörnålen tätar tidigare men det verkar inte hjälpa. Har helt nya flottörer, packningar och flottörnålar. Motorn har fungerat toppen sedan sjösättning i april men så plötsligt kom detta. Kan tycka att den tappat lite grann i effekt. Om det kommer ut bensin med avgaserna nere vid propellern stiger då detta direkt upp till ytan? borde ju i så fall hamna efter båten, inte mot akterspegeln? Nån som vet vad detta kan vara/bero på? mvh Matte
  11. Tack för ditt svar tutte! Hade väl detta på känn men eftersom jag skruvat isär dem säkert 15 gånger så hoppades jag att det kunde vara något annat lite enklare.. Kan det vara så att flottörerna har tappat flytkraften så att de spelar nästan ingen roll i vilken vinkel jag ställer dem, de kommer ändå inte trycka till flottörnålen tillräckligt? Låter också rimligt med tanke på att jag kan varva upp den betydligt mer i friläge än med växel i då jag antar att trycket/belastningen inte blir densamma som med växel i. Jag får väl investera i två nya flottörer för det är de enda delarna jag inte bytt i förgasarna. Ja, då har man något att pilla med i vinter iallafall! /Matte
  12. Hej, Har en liten fundering kring min 40 hk -92 Mariner Magnum som kanske någon har ett bra svar på. Det mesta av avgaserna och kylvattnet kommer ju ut nere vid propellern men en del kommer även ut ur det övre avgasutsläppet uppe vid kåpan. Från min motor kommer det betydligt mer rök än vad som brukar vara normal, kan dock inte säga att det är mer eller mindre vit eller blå utan "vanlig" avgasrök men relativt mycket, både vid tomgångskörning och vid gaspådrag med och utan växel i. Det skvätter även ut vad jag trodde var kylvatten men då det blir bensin på vattenytan av varje dropp så blir man ju aningen fundersam. Eller rättare sagt verkar det vara bensin blandat i kylvattnet. Känns som om det är rätt mycket bensin som kommer ut denna väg då om jag låter den ligga och puttra på tomgång en stund så syns det rätt rejält kring båten... Har tidigare haft rätt stora problem med flödande förgasare som jag nu tror mig fått ordning på men kanske att förgasarna på något konstigt sätt kan påverka även denna del? Bensinen måste ju komma från någonstans... Tack på förhand! /Matte
  13. Nu så!! Efter att för säkert 15:e gången haft isär förgasarna ställde jag flottörerna i en helt "felaktig" vinkel enligt verkstadsmanualen och vips funkar den hur bra som helst! antar att flottörerna tappat flytkraft på något sätt under alla dessa år så därför stämde inte "rätt" vinkel. Underbart att ingen av verkstäderna bemödade sig att testa båten med växel i, de hade förmodligen fattat att den flödade direkt... jaja, nu har jag iallafall gått från att aldrig sett en utombordare utan kåpa till att kunna montera isär en förgasare i sömnen m.m synd bara att det skulle vara under en av de bästa somrarna i mannaminne... Jag tackar er som svarat på min inlägg och måste säga att det ha ju varit betydligt bättre svar än vad en professionell verkstad kunnat ge, alla heder åt er och stort tack! /Matte
  14. Då skall jag försöka summera detta lilla äventyr... 1.Lämnade in båten på verkstad för felsökning i juni där de kunde konstatera att förmodligen var CDI-boxen kass men inte alls säkert. fick ganska tydliga vibbar att de var inte jättesugna på att pilla vidare med min motor. 2. Lämnade in båten hos ytterligare en verkstad men fick samma svar där men denna gång med säkerhet att det var boxen som gått. För att spara några kronor letade jag upp en begagnad orginalbox som jag lämnade till verkstan. Sen blev det totalt tystnad från dem då det visade sig att de tagit semester över hela juli och då bommat igen, detta är alltså en båtverkstad som lägger ner verksamheten i juli... 3. I början på augusti får jag tag i dem men då med infon att motorn är skit, bara att slänga, den är bara helt kass. Sjösatte och testade och den gick knappt att starta, gick helt ojämnt i 30 sek sen dog den helt. 4. Skam den som ger sig, jag lämnade in båten återigen till verkstad nr 1 som ringde efter en dag och berättade att tändkablarna var felsatta dvs 2:an satt på 3:an och vice versa och nu gick den som en klockan. 5. Glad i hågen hämtade jag båten och jajamen, lät riktigt bra på land.... men i sjön tappade den all kraft så fort man försökte gasa på, gick i max 5 knop på fullgas och drog kolossala mängder soppa. "lite" uppgiven puttrade jag hemåt men ett par hundra meter innan bryggan hoppade den plötsligt till och gick bättre än vad den någonsin gjort! Likadant morgonen efter, i ett par hundra meter...sen var det tillbaka till max 5 knop. Har försökt få kontakt med verkstan men de säger bara att de inte har tid för de skall ta upp massa båtar... 6. så under detta lilla äventyr har jag bytt tändkablar, stift två gånger, CDI-box, packningar och flottörnål till förgasarna samt tvättat dem i ultraljud , gått igenom bränslefilter, bränslepump, bytt blåsan,samt haft inne motorn hos två olika verkstäder. 7. Vad jag nu har är en motor som startar lättare än vad den någonsin gjort tidigare, går fint att varvar upp i friläge men som tappar kraften så fort man försöker komma över 5 knop samt drar enorma mängder soppa. Tilläggas skall att den har fortfarande har ett konstigt puffljud som kommer från avgashålet där den samtidigt tillsamman med avgaserna skvätter ut bensin. Upplever också att den inte tänder helt jämnt utan lite grann som att den vid ett visst intervall hoppar över en cylinder men inte alls i samma omfattning som min tidigare bifogade filmsnutt. Så vad säger ni, skall man lägga ner detta och försöka sälja den i delar eller borde man stå på sig och reklamera servicen hos verkstan som aldrig testade båten i sjön? (han som satte tändkablarna fel har inte ens skickat någon faktura så där blir svårt att reklamera) Eller om någon har en tanke kring vad som kan vara felet? Tur att det inte varit fint väder i sommar!! /Matte
  15. hej Bjaerven, aj då, låter inte bra att den kanske nypt men går den då att köra överhuvudtaget? kan väldigt lite om motorer...som den är nu så går den att köra men med pust och stånk och betydligt mindre kraft. japp, den har en separat oljetank. Ja, första gången jag körde var i söndags så att det skulle kunna vara något med förgasarna eller att jag gjort något galet med dem känns inte helt otänkbart... /Mattias
×
×
  • Create New...